Snart 500 användare!!!

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Snart 500 användare!!!

Inläggav Emil Lindberg » 18 okt 2008, 09:34

Jag kollade antalet registrerade användare nyss: 499!!!

Men hur många av dessa deltager kontinuerligt eller intermittent i diskussionerna på våra forum?
Jag skulle gissa på cirka 50 st. Alltså bara 10%. Vilket jag tycker är synd. Tänk så mycket kunnande som dessa "andra" inte vågar, orkar eller vill bidra med.
Men att "mysa runt" och läsa vad andra debatterar om är ju också en sorts flyghistorisk underhållning för den enskilde. Vi borde ha cirka 300-400 sådan på våra forum.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Snart 500 användare

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 18 okt 2008, 10:19

Hej alla!
Visst är det roligt att antalet användare ständigt ökar. Tyvärr är många av de som registrerar sig sådana som sprider spam och andra otrevligheter. Den som nyss var nr 499 var en sådan och fanns även registrerad på http://www.stopforumspam.com/. Han är borttagen och spärrad för all framtid. Men vi får hoppas att vi snart har både den 499 och 500:e seriöse användaren registrerad.
/Sven-Erik
Svensk Flyghistorisk Förening
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Lars Sundin » 18 okt 2008, 12:19

Jag brukar kolla hur siffran för registrerade användare (eller vad det heter) varierar. Den säger en del om vad Sven-Erik har för sig.;-) Med andra ord, det är en massa jobb med att sortera bort folk med icke-ärliga avsikter.

Ibland måste det väl vara som att sortera potatisar i stora och små. En ganska jobbig sak har jag hört.

Sedan kan man ju kika på inläggen (och annat) utan att ha registrerat sig (eller utan att logga in om man är registrerad användare). Det är förresten rätt klurigt detta; vad man får upp på skärmen är litet olika beroende på om man är inloggad eller inte. I början undrade man t ex "har jag inte sett en ändra-ruta där uppe till höger eller minns jag fel!? Fanns den någon annan stans?"

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Kanske vi behöver ett skyddat "Projektforum"?

Inläggav Hans E Fredbäck » 05 nov 2008, 00:52

Hej "kämpar"!
Öppenhet skall eftersträvas så långt det går, men tyvärr så finns det "tjuvar" på nätet som knycker text och bilder, utan att ange källan. Inom "FBH-gruppen" pågår just nu intensiva diskussioner kring den formella hanteringen av gruppens framtida produktion. Just nu blir det epost inom gruppen. Öppna frågor kan avfyras på SFF öppna forum.

Sven-Erik som fortfarande är yrkesaktiv lägger mycken "fritid" på att "serva oss" brukare. TACK!
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Slutet delforum - nja!

Inläggav Lars Sundin » 06 nov 2008, 07:53

Hej Hans E!

Jo, jag kan förstå behovet av att innan "boken är klar" få arbeta utan att något läcker ut i förväg. Sedan finns ju nya publikationsformer på gång, där Internet självt spelar den centrala rollen och där spridandet av material på ett sådant sätt att var och en kan bilda sig en egen uppfattning samt själv bidra till kunskapsmassans ökning är en stor vinst i sig. Inte för att boken är död - men gäller det seriös kunskapsspridning är boken inte så odiskutabel som förr.

Man kanske inte skall se allt formellt obehörigt spridande av bilder som stöld. Inte sällan har vi sett bilden tidigare. Internet har förlängt våra sinnen. Vi behöver inte längre resa till Paris för att kunna uppleva Mona-Lisa i all sin prakt. Som inte var så stor vad jag minns. Tänk så mycket koldioxid som kan sparas! (Man skall ju tänka så numera.)

(En "solskenshistoria": I en annan tråd påpekade jag att en större landsortstidning med gott rykte, illustrerat en artikel med några bilder från en flyghistorisk väns webbplats, utan att ange källan. Min vän ringde journalisten, som förklarade att det inte var han som valt bilderna, att han inte var kvar på tidningen men att det bara var att skicka fakturan till tidningens ekonomichef! Vi får se hur det går; strängt taget är bilden så gammal (ca 1944) så jag tror inte frågan om den fotografiska upphovsrätten är aktuell. Men de två flyghistoriker som dels bemödat sig att bygga upp ett stort bildarkiv, dels sprida bilderna på webben bör väl kunna få en litet reda pengar eller åtminstone något slag av "credit" för besväret kan man tycka. Även om de båda drivits är ren och skär idealitet och entusiasm för flyg.)

E-post kanske trots allt är det bästa sättet att jobba i projektform. Det är en massa jobb förknippat med att sköta ett forum, och förstås även en e-postlista, och kanske behövs SFF:s IT-manpower för webbplats+forum för andra insatser. De kontakter jag har med andra medlemmar visar t ex på att ett det gamla forumet borde vara enkelt tillgängligt i arkiverad form samt att det finns ett behov av bättre instruktioner om hur forumet används och om hur man bifogar bilder exempelvis. Och kansliet kanske kunde befrias från spam-plågan som tydligen härjar i trakten?

En av våra mest kända (och snabbläsande?) flyghistoriker berättade nyligen på FLIT i ett kåseri att han kalkylerat att det faktiskt var billigare (kostnad per "arbetstimme") att skriva själv än att köpa och läsa andras flyghistoriska böcker. Det tog visserligen några år att skriva en bok, men utslaget per timme blev kostnaden ändå rimlig. Så ge inte upp!

Lars S :-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst