Leif Fredins bilder

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredins bilder

Inläggav Lars Sundin » 13 sep 2019, 18:50

De bilder från Fredins samlingar som Bengt Ekbladh lägger in i vissa av sina inlägg ser (ofta) vid första påseendet mycket suddiga ut, men klickar man på dem blir de riktigt fina. Man kan fråga sig hur det kommer sig. Nå, IT-tekniken är fatntastisk ;-)

En annan sak är det upphovsrättliga med dessa bilder, jag förstår om de inte utan vidare kan läggas in i SFF arkiv.

Här en samling sådana Fredin-bilder, som synes (hoppas jag) är de ganska okej vad avser bildkvalitet:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... tpurri.jpg

P.S Landskapet där B 4:an ligger på rygg ser mer sörmländskt än norrbottninskt ut. Dateringen av kartskissen är litet underlig (en dag före tillbudet som jag tolkar datumsiffran...) Vidare hade Skavsta (F 11) redan i ett tidigt skede tre (hårdgjorda) banor i klassisk "triangel-form". Det kan man se på ett flygfoto i boken om F 11, "Över land och hav", men dessa hårdgjorda banors triangel-form och orientering stämmer inte riktigt med kartskissens. Men flygfotot kan ju vara från ett något senare skede.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Leif Fredins bilder

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 sep 2019, 14:02

Lars har ju rätt ...klicka på dem så syns de...ville bara kolla om ni andra sett det.

Beträffande kartskissen är det ju bara att jämföra::
F11 boken sid 13 med ,
Triangel av landningsbanorna:F21...(Bild syns under B4. 745)
F21 hade 4-22..14-32.. 9-27
Vilka nr. hade F11?
Samt F11 hade en korsande bana över de andra 2.
Bengt Ekbladh
 

Re: Leif Fredins bilder

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 sep 2019, 16:47

Leif Fredins bilder
För intresserande kolla:
viewtopic.php?f=60&t=11542
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron