Angående vårt Forum

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Angående vårt Forum

Inläggav Henrik Tisell » 22 okt 2009, 20:17

Som antyds i olika inlägg här på forumet så har åtgärder i form av avstängningar vidtagits, åtgärder som kommer att diskuteras vidare vid kommande styrelsemöte i SFF.

En avstängning föranleds oftast av en diskussion utanför forumet mellan avstängd och webmaster. Jag vill inte gå in mer på de aktuella fallen här då jag inte vill diskutera personfrågor här i detta forum. Fegt kommer nog en och annan att tycka, klokt tycker förhoppningsvis flera.

Mer generellt kan sägas att vi har ett ganska enkelt regelverk för vårt forum. Regelverket speglar den syn som styrelsen som ansvariga för forumet har på hur verksamheten ska bedrivas och vad vi kan ställa oss bakom. Reglerna som finns i vänsterspalten på sidan måste gälla lika för alla. Jag som person med ansvar för föreningen måste kunna stå för den verksamhet som bedrivs. Om den allmänna uppfattningen är att reglerna inte ska efterlevas så får jag ställa mig frågan om vi ska ha ett forum överhuvudtaget eller ifrågasätta min egen framtid i styrelsen. Om rena personangrepp ska vara OK på vårt forum så är inte bara min plats i styrelsen till omedelbart förfogande, ni är då även en medlem mindre.

Till hjälp att uppfylla målsättningen med vårt forum har vi moderatorer med uppgiften att kolla av trafiken, städa bland trådar, flytta dem till där de hör bättre hemma och i värsta fall ta bort inlägg som av olika anledningar inte hör hemma på vårt forum. Jag har förtroende för våra moderatorer som inte alltid har en tacksam uppgift. Deras funktion har varit efterfrågad av många och jag är glad att det finns de som är villiga att arbeta med uppgiften. Finns synpunkter på deras arbete så sänd gärna en rad till kansliet och vi gör ett ärende av det i styrelsen. Personfrågor kommer i alla fall jag aldrig bidra till att ta på nätet.

Det har stormat förr på vårt forum och vid enstaka tillfällen har personer blivit avstängda. Oftast handlar det om personangrepp. Enskilda personer har ibland blivit ganska hårt ansatta både på forumet och dessvärre även utanför. Av de som en gång blivit avstängda så finns det de som är aktiva igen. Frågan om avstängning av person är ingen rolig uppgift. Tack o lov dyker dessa ärenden sällan upp på styrelsens bord. I vissa fall är besluten enkla att ta, i andra fall både tunga och mycket ledsamma.

Min syn är att vi ska ha ett livaktigt forum, där flygintresserade männsikor diskuterar flygfrågor och delar med sig av sina minnen o erfarenheter. Långa eller korta inlägg har ingen betydelse. Med bra rubriker är det skapligt lätt att hitta de ämnen man själv tycker är intressanta att läsa eller svara på. Glöm bara inte syftet med sidan. Givetvis får man ha en egen åsikt. Däremot måste skribenten tänka på hur man framför sitt budskap. Det går inte att bortförklara angrepp med "humor" eller ärlighet. Det blir för eller senare för mycket. Jag ogillar starkt när skribenten redan inledningen antyder att nu skriver jag för att åka ut. Sådant behövs inte. Skriver du renhårigt blir du kvar och dina inlägg uppfattas som seriösa . Flera skribenter ber i mitt tycke om att åka ut i sitt skrivande och då blir beslutet så mycket enklare att ta om övertramp har skett.

Styrelsens närvaro eller snarare brist på närvaro på detta forum diskuteras ofta i olika former. Här var i alla fall min syn på vårt forum.

Henrik Tisell
Sekreterare SFF.
Henrik Tisell
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 feb 2008, 22:47
Ort: Hallsberg

Re: Angående vårt Forum

Inläggav Erik Johansson » 22 okt 2009, 20:27

Hej Rainer,

The problem is not that I have had the guts to make my point but lack of understanding the ‘democratic’ way in which you guys in Sweden live.

I have been informed through the back door that Lars Sundin has been blocked from the forum. My opinion is that Lars was the backbone of the forum and I enjoyed every input he made. I also admired the time he too to research questions asked. Well done, Lars!

What irritates me more then anything else is that a member of the forum can be judged and executed by the leadership of the forum without anyone else being informed about the failings and misdeed the individual in question is responsible for. Being of the age I am it reminds me very much of a particular country in Europe that existed from1933 to 1945. If the leadership didn’t like the look, background, or thoughts of a particular individual he /she simply disappeared.

Having made this statement I can well see that the same guys will try to exterminate me too. Sorry guys, you may get me off the forum and delete the inputs I have made and you are welcome to do so, because outside that sandbox you play in is an enormous democratic world.

My good old friend Uffe Englebrecht told me years ago that I should never even consider moving back to Sweden. 'You will not understand the life we have to live here' he told me. And, how right he was.

I also note that my input in the forum was deleted very quickly. Well done, moderators.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Angående vårt Forum

Inläggav Fredric Lagerquist » 22 okt 2009, 20:33

Erik Johansson skrev:I also note that my input in the forum was deleted very quickly. Well done, moderators.


OT: Förlåt, Erik. Tråden försvann jag skulle flytta den hit. Jag är rätt alena i moderatorsysslan för tillfället...i snålblåsten.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Angående vårt Forum

Inläggav Lars Henriksson » 22 okt 2009, 20:36

Det rabalder som uppstått i samband med avstängningen av Lars Sundin från Forum besannar än en gång det välkända faktum att det är lätt att starta ett krig men svårt att avsluta det.

För föreningens bästa vädjar jag med all respekt till er som är förtroendevalda inom SFF – släpp in Lasse på forumet igen.

Bästa hälsningar,

Lars Henriksson, Ljungskile
Lars Henriksson
Lars Henriksson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:12
Ort: Ljungskile

Re: Angående vårt Forum

Inläggav Kenneth Göransson » 22 okt 2009, 23:55

Henrik Tisell skrev:Mer generellt kan sägas att vi har ett ganska enkelt regelverk för vårt forum. Regelverket speglar den syn som styrelsen som ansvariga för forumet har på hur verksamheten ska bedrivas och vad vi kan ställa oss bakom. Reglerna som finns i vänsterspalten på sidan måste gälla lika för alla. Jag som person med ansvar för föreningen måste kunna stå för den verksamhet som bedrivs. Om den allmänna uppfattningen är att reglerna inte ska efterlevas så får jag ställa mig frågan om vi ska ha ett forum överhuvudtaget eller ifrågasätta min egen framtid i styrelsen. Om rena personangrepp ska vara OK på vårt forum så är inte bara min plats i styrelsen till omedelbart förfogande, ni är då även en medlem mindre.


I egenskap av funktionär och ansvarig för Medlemsservice får jag många telefonsamtal för beställ-ningar ur vårt boksortiment. När beställningen är avklarad kommer det oftast en fortsättning där vårt gemensamma intresse gör att samtalet kan fortsätta hur länge som helst och där det tyvärr nästan alltid är jag som får avbryta eftersom jag har "samtal väntar" inkopplat och jag hör att det är fler som vill fram. Just när en ny tidning har kommit är det som flest som ringer och nu kan jag bara säga att huvuddelen av eftersnacket har handlat om vad det är som håller på att hända på vårt forum. Sympatiyttringarna har motsvarat vad som skrivs här, men huvuddelen av de som har uttalat sig har menat på att vi måste följa de regler som är uppsatta. En medlem sa "Vad är det som är svårt att förstå i våra regler? Må vara att de kan tolkas olika (motsvarande andra stora bokverk), men här är det faktiskt SFF som bestämmer!" Hade de nu avstängda medlemmarna själv ägt ett forum eller en blogg, hade de garanterat också satt upp sina regler och/eller refu- serat efter hand som inläggen skrivits och det utan att behöva förklara sig.

Att vara moderator är inte heller någon lätt uppgift, även om inte jag har varit den mest aktiva. När vi satte igång forumet fick vi börja med att städa bort spam innan vi lyckades spärra dessa, sedan fick vi ta bort annonser som stred mot reglerna vi satt upp. Personligen tyckte jag det började bli jobbigt när personangreppen började, mest p g a att jag kände båda parterna. Här kom ibland funderingarna om jag skulle fortsätta min moderatorroll, men jag kände att vi måste ha det och jag hade anmält intresse redan från början. Så här med facit på hand kan jag säga att vi skulle behövt vara minst ett 20-tal för att undvika det som hänt. Eftersom vi inte möts live i forumet kan det kännas j-gt ensamt att sitta på sin kammare och ta ett beslut. Därför har vi alltid konfererat via e-post innan vi gått till handling.
Jag vill jämföra moderartorrollen med t ex domarna i en fotbollsmatch. Hur många gånger får de applåder av de som brutit reglerna eller av dess supportrar på läktaren? Ett beslut tolkas ju efter var sympatierna finns och det är precis vad som händer här i forumet. Vi vet att de som stängts av har sina supportrar precis som den moderator som hoppade av hade sina. Men om vi var fyra som tyckte likadant m a p avstängningarna, ska vi då låta det fortgå med angrepp på andra deltagare? En del människor har en väldigt diplomatisk förmåga att uttrycka sig. De kan i princip be en fara åt h-e, så pass skickligt att man riktigt längtar efter resan. Därför ser vi inte likadant på de svar som lämnats och här har sympatiyttringarna gett sig till känna.

Som skrivet var, jag kan likställa mig med domaren som måste lyfta ett gult eller rött kort för att jag har den rollen. Men att jämföra vårt agerande med
Erik Johansson skrev:a particular country in Europe that existed from1933 to 1945
tycker jag personligen är ett absurt påstående. Men för att denna epok i världshistorien inte ska upprepas och framförallt att det inte är SFF som gör det, uppfattar jag Erik som om att vi ska informera de andra forummedlemmarna om att vi varnar någon? Faktiskt ingen dum idé. Forumet Hamsterpaj.net har denna funktion och det kan kanske även vara något för oss, nu när de beslut vi moderatorer tagit, rört upp så många känslor.

Som min son Kim (själv administratör på flera forum) sa när han läst igenom och fått förklarat vad som hänt på vårt forum: Det finns egentligen ingen demokrati på internet, utan den plats som man befinner sig på, där gäller de regler som ägarna satt upp. Precis som när du hälsar på hemma hos någon.

Dagens ordspråk (okänt ursprung): Det finns faktiskt roliga krig, snöbollskrig och kuddkrig t ex
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Kloka styrelsebeslut om vårt flyg förstummar

Inläggav Seve Ungermark » 23 okt 2009, 00:59

Just hemkommen från en kort resa tar jag, som så många gånger förr, en liten standardsväng hit innan jag ska landa för dagen.

Här är ju öppet för alla, och inte bara för föreningens medlemmar, och jag har därmed alltid tyckt att det är ett enda stort och magnifikt skyltfönster för SFF. Och jag har genom åren förgäves försökt få styrelsen att se detta forum som mer än ett ytterst obetydligt hörn av föreningsverksamheten. Nu i nattens timme upptäcker att jag äntligen blivit bönhörd. Och fort har det gått.

SFF-styrelsen har tydligen på allvar börjat ägna tid och krafter åt oss. Konstruktivt, positivt och utvecklande fattas nu kloka beslut i en sådan hastighet att det överstiger min vildaste fantasi. Till och med gör ledamöter, nåja mer precist en ledamot, oss den äran och delar med sig av all vishet bakom arbetet. Om vi forumdeltagare inte inser det berättigade i de fällda domarna kan vi uteslutas...

Till L-rs S-nd-n och övriga som tvingas bort härifrån vill jag säga att jag inte alltid gillat era inlägg. Men för min del blir jag nu totalförstummad tills vidare.

Seve Ungermark :shock:

PS I väntan på framtiden vill jag låta den sanna L-rs S-nd-nska andan leva vidare med att tillägga att det faktiskt inte var Voltaire som sade Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem utan författaren till boken "Voltaires vänner" (1906). Att dö är kanske lite radikalt, men hålla truten kan väl nästan alla...
Senast redigerad av Seve Ungermark 23 okt 2009, 14:20, redigerad totalt 1 gång.
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Re: Angående vårt Forum

Inläggav Khensu » 23 okt 2009, 07:17

Flyttad från stängd tråd

Det känns alltmer som om att man kan tolka debatten såsom att Styrelsen för SFF är de som bestämmer vad som får sägas och inte sägas. Jag har läst att detta skulle vara rätt så vanligt förekommade på nätet, att man bannar användare som skriver inlägg med de ordval och debattinlägg som förekommit.

Det kan vi nog redan nu fundera på om det är så?

Jag har långvarig erfarenhet av många forum och även moderatorstatus på 2st. Jag har aldrig varit med om att en person har blivit bannad för den nivå på inläggen som har förekommit. Det är på ren svenska en skam att bete sig så mot en gammal medlem på ett forum. På de flesta forum jag känner till skulle en sådan här skandal leda till en hel del förändringar i forumets inrikting och moderatorer.
Det sägs hela tiden att det var ett svårt beslut...
På det kan jag bara svara att riktiga beslut är ALLTID lätta att ta, det är de felaktiga som är SVÅRA.

På nätet finns det tydliga regler och netikett, ett annat ord för etikett på nätet. Där finns även en tydlig regel om att inte skriva sårande inlägg med personangrepp. Men det finns även regler om att man inte ska läsa in för mycket i inläggen. I de flesta forum används Smileyes oftare än på SFF för att undvika missförstånd.

Svenska språket är komplext, och skriven text utan smileys, kan lätt misstolkas. Frågan är då om det i vissa situationer kan lätt bli enkelt att välja det enkla tolkningssättet med ont uppsåt i en text. Även om personkemin inte stämmer så har man för den skull inte tolkningsföreträde för hur författaren menade. Jag kommer inte fortsätta med SFF på ett personligt plan. I mina ögon är numera SFF ett gäng stofiler som med tiden kommer att bli alltmer irriterade på varandra alltmedan åren går och minnet kommer att svika. En förening där privata schismer och starka egon kommer att kämpa mot varandra tills det bara återstår en "historiker" av den gamla skolan, som får den hemliga kartan till en begravd focke-wulfe 191 Fw, i en berghangar i tyskland konserverad och i nyskick än idag....

Tack och hej leverpastej för Khensu i SFF. Mycket besviken på den bild jag har fått, men det är bättre att lämna ett sjunkande skepp innan det har lämnat hamnen alltför långt ut-
Khensu
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 aug 2009, 10:45

Re: Kloka styrelsebeslut om vårt flyg förstummar

Inläggav Erik Johansson » 23 okt 2009, 12:47

A forum is not worth very much with mute members.

I will stay silent too until Lars and all the others are re-installed or we are given a good and acceptable reason why they are not being allowed to voice their opinions.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Angående vårt Forum

Inläggav Emil Lindberg » 23 okt 2009, 18:47

SFF forum har blivit allt dystrare och tråkigare.

Tidigare nästan längtade jag efter att kunna logga in, läsa intressanta inlägg och delta i diskussioner. Jag deltog tämligen aktivt och ofta, gjorde research och bidrog med bilder när så passade.

Men på senare tid har stämningen och kvaliteten på SFF forum sjunkit avsevärt. Jag deltar numera sporadiskt och oengagerat. Jag tittar in på SFF forum nån gång per dag (mest för att den öppnas automatiskt när Explorer startar), tittar lite i trådarna men trots att jag ibland har något att bidra med bryr jag mig sällan om att delta i diskussionerna. Jag bryr mig inte längre, jag känner likgiltighet.

Jag har ännu inte tagit beslutet att aktivt lämna forum, men SFF forum har till stor del redan förlorat mig. Och jag är tyvärr inte ensam om att känna så.

Trots ovanstående beskrivning av mitt oengagemang önskar jag att komma med förslag på hur stämningen och kvaliteten på forumet ska kunna förbättras.

Hur ska vi via forumet och vår hemsida kunna locka nya deltagare och medlemmar om vi inte kan få de som redan är insatta och engagerade att stanna? Utan påfyllning av nya forumdeltagare och SFF-medlemmar kommer SFF sakta att förtvina och dö ut.
SFT och deltagande i arrangemang i all ära men SFF hemsida och framför allt forumet kommer få en allt mer ökad betydelse i rollen som rekryteringskontor. Men som detta skyltfönster ser ut idag tror jag att många drar sig för att öppna dörren och kliva in på kontoret.

Många verkar reta sig på trådar som inte har med deras intresse att göra. Det enklaste hade ju varit att låta bli att läsa dessa trådar. Men jag kan till viss del förstå deras reaktion. Om hela förstasidan domineras av t.ex militärt flyg kan de som har civilt flyg som primärt intresse känna sig undanskuffade och icke delaktiga. Dessutom kan det vara tidsödande (allt är ju relativt) att leta upp de trådar som rör ens egna intresseområden.
För att avhjälpa detta föreslår jag att fler underforum skapas. Förslagsvis ett underforum för miltärt resp. civilt flyg. Ev. även ett underforum för flygplatser och flygbaser.

Jag anser även att SFF styrelse och funktionärer bör ha ett eget underforum.
Idag postar Lennart Berns m.fl infomation om t.ex kanslistängning eller utebliven SFT i den allmänna avdelningen i forumet. Ofta försvinner viktig information i ”sorlet” bland alla de andra trådarna. Efter bara några dagar ligger denna information långt ner i listan över trådar.
Och rent krasst borde dessa trådar och inlägg räknas som ”off topic” i den allmänna delen, de har inget med flyghistorien som sådan att göra. Jag har full förståelse för varför Lennart Berns m.fl postar sådan information i den allmänna flyghistoriska delen, för det finns ju ingen lämpligare och mer synbar plats. Men om nu en av anledningarna till Lars Sundins avstängning är att han ofta har postat ”off topic” och därmed brutit mot forumets regler borde exempelvis Lennart Berns varit avstängd för länge sedan – om samma bedömning hade tillämpats även där. Jag vill med detta på intet sätt förringa varken Lennarts eller Lars engagemang eller arbete.

Jag anser att även regionavdelningarna borde få en plats på SFF forum. En plats där de kan posta ändrade mötesdatum, artiklar, m.m. Förvisso finns information om regionavdelningarna att finna ute i marginalen till vänster. Men denna information är ju ”spikad” och t.ex en sen ändring av mötestidpunkt innebär att webmaster måste involveras. Dessutom görs ju medlemmarna inte uppmärksammade på dessa ändringar.
Återigen SFT i all ära men på samma sätt som för SFF i stort är forumet ett slags rekryteringskontor för regionavdelningarna och ett ypperligt sätt att på ett modernt vis informera om de olika regionavdelningarna. Trots att SFF styrelse upprepat påpekar hur viktig verksamheten i regionföreningarna är, är dessa idag förpassade till vänstermarginalen och ett avsnitt långt bak i SFT.

En del har behov av att skriva av sig eller berätta om saker som inte alltid faller inom ramarna för flyghistoria. Vissa har en tendens att sväva ut och sladda utanför ämnet. Och även detta verkar reta och uppröra.
Jag har flera gånger funderat på att starta en tråd kallad ”Allt möjligt om flyg och lite till” för att ”rädda” dessa personer och deras behov. Med risk för att bli avstängd har jag avstått.
I pågående debatt har ”lounge” eller ”snackbar” nämnts. Och det tror jag är en god idé! I ett sådant underforum kan man tillåtas att sväva ut eller diskuteras saker som hamnar i en flyghistorisk gråzon utan att riskera att bli avstängd för detta.

Nyss postade jag en tråd om modellbyggartävlingen C4 Open. Även om mångas flygintresse är sprunget ur modellbygge hör egentligen inte sådana inlägg hemma i den allmänna delen av forumet. Och om nu den allmänna delen delas upp i civilt och militärt, var ska man då i framtiden posta liknande inlägg och arrangemang som sträcker sig över både civilt och miltärt?
Förslagsvis införs ett underforum för arrangemang, såsom flygdagar, visningar, tävlingar, m.m. Lätt att hitta och det stör inte ordningen i den allmänna delen.

Införande av dessa föreslagna underforum innebär sannolikt att några av de existerande underforumen måste ändras, delas upp eller anpassas. En hel del inlägg måste troligtvis flyttas.

Vidare måste stämningen och mentaliteten på forumet förändras! SFF forum bör vara en trevlig och glad plats att besöka som sporrar, engagerar och intresserar.
Alla måste inte vara mästare i det svenska skrivspråket, man måste inte alltid ha rätt, man bör inte övertolka det som skrivs, humor bör vara accepterad, viss utsvävning (notera viss) bör vara accepterat, samt att ”noviser” och icke-experter måste känna sig välkomna, känna att de vågar delta i diskussionerna och känna att deras deltagande uppskattas. Detta gäller ju självklart även ”gamlingar” såsom mig själv.
Kränkningar och personangrepp är aldrig acceptabla. Och det är alltid den drabbade (inte skribenten) som känner och avgör om det rör sig om kränkning. Detta bör man ha i åtanke när man uttrycker sig! Men precis som i livet utanför cyberspace är dubbelriktad kommunikation viktig för att undvika missuppfattningar och missförstånd, och vid behov reda ut dessa.

Jag vet att jämförelser med andra forum inte uppskattas här på detta forum. Men för att driva utvecklingen framåt känner jag vi tvingad att göra några sådana.
Jag deltar i ett annat forum som till viss del berör flyg. Forumet är uppdelat i en mängd underforum. Och trots att forumet är belamrat med ”experter” och ”besserwissrar” är stämningen förvånansvärt lättsam och folk är väldigt hjälpsamma och måna. De flesta har inga problem med att ta gliringar och humor. Jag tror att detta beror på uppdelningen i underforum, man känner sig hemma i de avdelningar som passar ens egna intressen och man ”käftar med folk i familjen”.
Visst förekommer inlägg och språkbruk som är olämpliga (även om de är väldigt få). Men forumet har många aktiva moderatorer och genom deras snabba agerande tas sådana inlägg bort tämligen snart. På så sätt skyddas ”måltavlan” och den generella stämningen på forumet. Borttagning av inlägg motiveras nästan alltid med en kort text där aktuellt inlägg tidigare låg, exempelvis med ”Inlägget bröt mot forumets regler” eller ”Off topic”. Vilken moderator som har tagit bort inlägget anges alltid. På så sätt lär sig skribenten vad som oacceptabelt och om man har avvikande åsikt kan man kontakta aktuell moderator för att förklara sig. Ibland leder detta till att borttagna inlägg läggs tillbaka, ev. efter viss redigering.
Moderatorerna har delat upp de olika underforumen sinsemellan sig. Fördelarna med detta är att de slipper att greppa över hela forumet och de blir experter på vad som gäller i just deras underforum. Oftast har varje underforum två eller flera moderatorer för att täcka luckor som uppstår vid sjukdom, semester eller liknande.

Baserat på ovanstående föreslår jag, förutom fler underforum, att antalet moderatorer på SFF forum utökas. Moderatorerna bör dela upp ansvaret så att varje moderator bara behöver ha koll på två-tre underforum, samt att varje underforum har minst två moderatorer.

Detta är mina egna tankar och funderingar om en del av den rådande situationen.

Med hopp om ett trevligare och bättre SFF forum!

/Emil
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Angående vårt Forum

Inläggav Lennart A » 23 okt 2009, 19:21

Fantastikt bra skivet, Emil! Tack för att du orkade ta dig tid att skriva detta. Jag hoppas att många läser ditt inlägg och tar fasta på dina förslag. SFF forum är (skulle kunna vara) en fatastisk tillgång och det vore ytterst tråkigt och sorgligt om vi inte kan baxa upp tåget på spåret igen - förlåt, få flygplanet i luften igen...

Uppdelning på ämnen måste nog till. Civilt-militärt, mjaa. Hellre kanske skilja på det som är rent flyghistoriska spörsmål och det som är diskussion om flyg i allmänhet (typ: Vad var det för flygplan som flög över Nässjö i morse?). Framförallt behövs även en tråd för allmänt prat om "vad som helst".

Jag vill ha ett forum som är både seriöst och lättsamt. Att det är seriöst är oerhört viktigt. Jag tror mig veta att många seriösa flyghistoriker skrämts bort från forumet långt innan den här cirkusen startade och det betyder att det fanns problem redan förut. Samtidigt måste det finnas utrymme för den som bara vill komma hit och "prata av sig" bland likasinnade. Alltså behövs en bättre uppdelning i underavdelningar.

Självklart borde föeningens ledande företrädare inklusive styrelsen utnyttja forumets möjligheter att kommunicera med medlemmarna.

Till sist: En av de viktigaste orsakerna till att jag började kolla forumet varje dag var dina inlägg, Emil! Jag önskar att fler ville fråga, ifrågasätta och diskutera sådant som rör flyghistoria här. Varför inte diskutera det som tas upp i artiklarna i SFT, till exempel? Det finns ju massor av intressanta saker att "prata" om...

Nu tar vi nya tag!

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Angående vårt Forum

Inläggav Björn Zetterberg » 24 okt 2009, 08:53

Hej på er

Tack Emil för ditt fina inlägg!! Hoppas verkligen du även i fortsättningen är lika aktiv, för säger som Lennart "en av anledingarna till att jag tittar in på forumet är just dina inlägg"!!

Kan hålla med om att standarden och nivån har sjunkt senaste året, synd. Tror som många andra att det behövs en annan indelning för att lättare kunna välja mellan olika intresse områden.

Håller med om att vissa regler måste följas, personagrepp är aldrig acceptabla! Däremot tycker jag att det måste få vara högt i tak.... nå ja det mesta är nog sagt i denna fråga....

Men önsta bara att du Emil, Cewe och många många andra som bidrar och bidragit med mycket intresanta inlägg verkligen fortsätter med det!!

/Björn
Björn Zetterberg
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:44
Ort: Eskilstuna

Re: Angående vårt Forum

Inläggav Mikael Olrog » 24 okt 2009, 13:33

Kan bara instämma i Emils och Lennarts kommentarer. Det finns många bra förslag däri till hur forumet skulle kunna härbärgera flera olika typer av inlägg som både omfattar "utsvävningar med eller utan vingar" och strikt flyghistoriska spörsmål utan risk för att de senare trådarna tappar sitt fokus på ämnet för de som önskar en stringens i dialogen.

Som jag upplevt det har det saknats en ömsesidig förståelse och respekt för att man kommer till forumet av delvis olika anledningar, med olika syften och förväntningar. Vad som upplevts som positivt och trevligt av en del har upplevts som negativt och otrevligt av andra. Detta har i sin tur lett till att de senare har lämnat forumet, eller åtminstone blivit mindre aktiva till förfång för alla.

Förhoppningsvis skulle de av Emil föreslagna åtgärderna kunna leda till en ny "take-off" för forumet.
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Angående vårt Forum

Inläggav Henrik Bergman » 24 okt 2009, 15:08

Hej alla.

Jag instämmer helt med Emil och hans förslag.
Tidigare i veckan pratade jag med Fredric Lagerquist om liknande idéer.

Jag trivs trots allt väldigt bra på forumet, och kommer fortsätta att läsa och posta inlägg som jag är intresserad av.

Trevlig helg.

/Henrik Bergman, Vargön
Senast redigerad av Henrik Bergman 25 okt 2009, 09:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henrik Bergman
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Angående vårt Forum

Inläggav Arne M » 24 okt 2009, 20:06

Att forumet har en viktig plats att fylla även för oss som inte enbart är rena flyghistoriker utan är mer av vad man skulle kunna kalla allätare inom flygområdet torde vara ställt utom allt tvivel. Frågan är då vad som SFF anser sig kunna acceptera i form av utvikningar och/eller vad man inom föreningen definierar som flyghistoria? Men om man intar en något mer förlåtande attityd till inlägg som kanske i förstone bildligt tycks ha passerat flygplatsens yttre stängsel - men som ändå kan vara av stort värde - så får vi ett mer levande diskussionsforum och ett forum som kan ge upphov till nya spännande associationer och fler intressanta inlägg. Och forumet blir aldrig bättre än vad vi själva gör det till! Det är värt att tänka på det. :-)

Lite OT-inlägg då och då behöver inte innebära ett mindre seriöst flyghistoriskt forum utan kan istället vara den spirituella gödsling som behövs för att få fler att våga ta till tangentbordet för att posta nya inlägg eller bara svara på andras frågor. Kort sagt så får vi en mer levande diskussion om även lite utvikningar accepteras; därmed inte sagt att man ska tillåta rena fluminlägg. Risken för sådana irrelevanta inlägg bedömer jag dock som mycket liten eftersom de flesta här är seriöst flygintresserade om än med olika kunskapsnivå i den personliga kunskapsryggsäcken.

Det är nog en blåögd förhoppning att allt som skrivs på ett forum som vårt ska ha högsta karathalt innehållsmässigt; men det är nog tillräckligt bra att inlägget tar upp en intressant aspekt på flyg i ett större perspektiv. Att inskränka forumet till att bara handla om exempelvis AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik i Landskrona , bröderna Wright vid Kitty Hawk 1903 eller Louis Blériots kanalflygning 1909 är ingen betjänt av. Låt alltså hundra blommor blomma här i forumet och som alltid så gäller den gyllene regeln att man kan hoppa över sådant som inte intresserar en själv personligen. Men då gäller det förstås att vi blir bättre på att markera i inläggsrubrikerna vad våra inlägg handlar om! ;-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Kloka styrelsebeslut om vårt flyg förstummar

Inläggav farsta » 25 okt 2009, 08:14

Om det är den fine gamle journalisten Seve Ungermark som också är reggad under detta namn hoppas jag vi får höra mer än att "jag är totalförstummad". Jag är helt ny på forumet men hade redan Lasse som en av mina favoritförfattare. Läst den flyttade tråden och har svårt att förstå varför han stängts av. I min värld stänger man av någon som misskötts sig, använt okvädningsord eller förolämpat andra och så kan väl knappast vara fallet här.

Är det hans utvikningar från ämnet så tycker jag det är en ganska klen förklaring. Vad jag kan se har de alltid flyganknytning och ger mervärde. Jag kan ta ett exempel: för någon vecka sedan lade jag upp en tråd om ett sedan länge övergivet flygfält. Fick de svar och länkar jag hoppades på. Samtidigt la Lasse in en liten kommentar om att i närheten gick Andrée ned med sin luftballong och att det finns ett konditori med namnet "Nordpolen" på platsen. Ovidkommande info? Ja kanske men jag tror ändå att många uppskattar en sådan utvikning.

Flyghistoria är väldigt spännande men kan också lätt bli lite torrt om man bara rabblar statistik. Varför inte tillåta att man har olika stil? En del skriver kortfattat i punktform - andra har ett mer levande språk. Att stänga av någon är en oerhörd sak. Speciellt på dessa, i mina ögon, lösa grunder
farsta
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 okt 2009, 13:21

Re: Angående vårt Forum

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 25 okt 2009, 21:35

Hemkommen i går kväll efter en resa, så har jag först nu läst synpunkter på de beklagliga åtgärder som vi tvingats vidta på vårt forum. Bland inläggen senaste dagarna finner jag också många positiva tankar som förts fram, bl.a. av Emil L, Lennart A, Henrik B m.fl. – Tack alla!

Under senaste året har flera aktiva forummedlemmar tyvärr lämnat vårt forum. Antalet verkligt intressanta inlägg har också blivit färre. Det är många som också meddelat att de lämnat forumet eftersom de inte anser det så intressant längre då det har dominerats eller ägts i allt större omfattning av främst två personer.

Lars Sundin har gjort en mycket fin insats under många år med att redigera och komplettera den kronologin som finns på vår hemsida och det har han också fått en utmärkelse för. Men vi måste hålla isär forum och kronologin. Jag vill inte förneka att han också skrivit många bra svar och inlägg på forumet, men när man går över gränsen för det acceptabla, då måste också reglerna tillämpas lika för alla.

Lars Sundin har en förmåga att skriva väl och det har också uppskattats. Men en annan sida är att om någon inte har samma intresse som Sundin, så ger han ofta i väl formulerade skrivningar gliringar eller nedlåtande kommentarer om denne, ofta inte helt rakt på sak, men som tydligt framgår mellan raderna. När det sedan går så långt att en moderator väljer att hoppa av eftersom han inte längre står ut med situationen och att ytterligare funktionärer funderar på det samma, då de känner sig utsatta, så måste något göras. Alternativet vore att stänga ned forumet eftersom det i så fall inte längre finns några som vill sköta och ansvara för det.

Inläggen skall också handla om flyg och allt som oftast har de inte gjort så, utan bara mer att det gällt att skriva av sig om något som inte hör hemma på forumet, t.ex om kanelbullen.

Urspårningar från ämnet är ett oskick och det är moderatorerna som då måste lägga tid på att försöka skapa ny rubrik så man kan finna tråden när man vill söka efter ämnet i framtiden.

Lars Sundin har fått varningar - blivit anmodad att följa forumreglerna - men uppenbarligen inte förstått dem.

Som vanligt, så har några medlemmar klara och bestämda synpunkter på hur fel vi agerar, trots att de saknar alla fakta. Men det är inget ovanligt.

När vi upptäcker olämpliga inlägg, så har vi tagit bort dem, t.ex. den 13 oktober, och då opponerade sig Sundin direkt med ” Ja jisses vad skall man säga? Sudda i "bokföringen"!”.
Det finns en lag, Lagen (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor, uppdaterad SFS 2005:315 och den kräver också att vi som ansvariga för vårt forum omedelbart skall ta bort inlägg som kan vara eller uppfattas som kränkande.

Läs gärna våra forumregler som finns under rubriken Forum på vänstersidan i menyraden vår hemsida. Alla är också välkomna med förslag till om något skall ändras i reglerna.

Som tidigare nämnts kommer styrelsen att behandla vad som hänt på forumet vid kommande styrelsemöte.
Ytterligare kommentarer i ämnet avser jag inte göra, i varje fall inte före styrelsemötet

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Angående vårt Forum

Inläggav Arne M » 25 okt 2009, 23:08

Sven-Erik Jönsson skrev:Hemkommen i går kväll efter en resa, så har jag först nu läst synpunkter på de beklagliga åtgärder som vi tvingats vidta på vårt forum. Bland inläggen senaste dagarna finner jag också många positiva tankar som förts fram, bl.a. av Emil L, Lennart A, Henrik B m.fl. – Tack alla!

Under senaste året har flera aktiva forummedlemmar tyvärr lämnat vårt forum. Antalet verkligt intressanta inlägg har också blivit färre. Det är många som också meddelat att de lämnat forumet eftersom de inte anser det så intressant längre då det har dominerats eller ägts i allt större omfattning av främst två personer.

Lars Sundin har gjort en mycket fin insats under många år med att redigera och komplettera den kronologin som finns på vår hemsida och det har han också fått en utmärkelse för. Men vi måste hålla isär forum och kronologin. Jag vill inte förneka att han också skrivit många bra svar och inlägg på forumet, men när man går över gränsen för det acceptabla, då måste också reglerna tillämpas lika för alla.

Lars Sundin har en förmåga att skriva väl och det har också uppskattats. Men en annan sida är att om någon inte har samma intresse som Sundin, så ger han ofta i väl formulerade skrivningar gliringar eller nedlåtande kommentarer om denne, ofta inte helt rakt på sak, men som tydligt framgår mellan raderna. När det sedan går så långt att en moderator väljer att hoppa av eftersom han inte längre står ut med situationen och att ytterligare funktionärer funderar på det samma, då de känner sig utsatta, så måste något göras. Alternativet vore att stänga ned forumet eftersom det i så fall inte längre finns några som vill sköta och ansvara för det.

Inläggen skall också handla om flyg och allt som oftast har de inte gjort så, utan bara mer att det gällt att skriva av sig om något som inte hör hemma på forumet, t.ex om kanelbullen.

Urspårningar från ämnet är ett oskick och det är moderatorerna som då måste lägga tid på att försöka skapa ny rubrik så man kan finna tråden när man vill söka efter ämnet i framtiden.

Lars Sundin har fått varningar - blivit anmodad att följa forumreglerna - men uppenbarligen inte förstått dem.

Som vanligt, så har några medlemmar klara och bestämda synpunkter på hur fel vi agerar, trots att de saknar alla fakta. Men det är inget ovanligt.

När vi upptäcker olämpliga inlägg, så har vi tagit bort dem, t.ex. den 13 oktober, och då opponerade sig Sundin direkt med ” Ja jisses vad skall man säga? Sudda i "bokföringen"!”.
Det finns en lag, Lagen (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor, uppdaterad SFS 2005:315 och den kräver också att vi som ansvariga för vårt forum omedelbart skall ta bort inlägg som kan vara eller uppfattas som kränkande.

Läs gärna våra forumregler som finns under rubriken Forum på vänstersidan i menyraden vår hemsida. Alla är också välkomna med förslag till om något skall ändras i reglerna.

Som tidigare nämnts kommer styrelsen att behandla vad som hänt på forumet vid kommande styrelsemöte.
Ytterligare kommentarer i ämnet avser jag inte göra, i varje fall inte före styrelsemötet

/Sven-Erik


Tack Sven-Erik för ett klargörande inlägg i den aktuella debatten.

Nej, jag tycker inte att det är nödvändigt att ändra forumreglerna; de är allmänt sett tillräckligt tydliga om än generella och borde inte vara svåra att följa. Reglerna är i princip desamma som många andra forum använder - i varje fall de som jag vanligen frekventerar. Men det som kan vara svårt att veta är hur högt i tak som det är i forumet och vad som menas med "olämpliga inlägg" och om ämnet är utanför forumets ämnesområde. Redan det faktum att forumet rubriceras som Svenskt Flyghistoriskt Forum ger ju en ledtråd men så snävt har jag ändå inte uppfattat att forumet är. Det har gått bra - och jag hoppas att det förblir så i framtiden också - att skriva om modernt flyg och/eller företeelser med anknytning till luftfart i ett större perspektiv.

Det är förstås aldrig lyckligt om ett forum kommer att domineras av en eller flera skribenter. Men man kan då kanske också ställa sig frågan om det inte är vi andra som skriver för få inlägg eller ens följer upp med svar till övriga i tråden och på det sättet skapar en dynamik i forumet. Faktum är att man kan skriva inlägg här i forumet som förblir om inte olästa så sällan genererar några svar att tala om. Det är också typiskt att det ibland tar flera dagar för att någon ska nappa på diskussionen och föra den vidare. Vad beror detta på? Aktiviteten på andra forum uppvisar ofta en mycket högre svars- och inläggsfrekvens. För det kan väl inte vara så - hemska tanke - att vi är ljumma i anden och hellre ägnar oss åt frimärkssamlingen än frekventerar SFF:s forum?

Så kanske det måste till aktiverande åtgärder för att forumet inte ska stagnera helt; frågan är då vad för stimulerande förändringar som ska till för att väcka upp oss alla här på sajten? Sven-Erik nämner att flera skribenter - delvis under buller och bång - lämnat forumet. Men det är tycker jag en i och för sig förståelig reaktion men knappast den rätta lösningen för att få liv i forumet. Man kan spontant känna för att slå i dörrar och tacka för sig men att "hota" med att man inte tänker komma tillbaka till forumet verkar vara en pueril reaktion. Då är det bättre att stanna kvar och kämpa för sina åsikter även om det sker i motvind. Det är ju det som är en pennfäktning med blanka vapen. ;-)

Om det är sant att Lars S har ägt detta forum så har det varit både på ont men mest på gott. Det är inte sällan som just magister Lasses ;-) svarsinlägg och framgrävda flygfakta varit det som gjort att man fortsatt att frekventera forumet när det varit i det närmaste total stiltje här i trådarna. Så jag skriver än en gång att det knappast är Lasse som skriver för mycket utan vi andra som är för försiktiga med att sätta oss vid datorn och skriva inlägg i forumet. Men vem är den andra som jämte Lars S skulle ha ägt forumet?
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron