Jag får verkligen tacka dig Sven-Erik!
Det var en lätt bisarr upplevelse att när jag kikade in på forumet få indikerat att jag nyss skrivit ett inlägg om Skarpnäck.
Att Skarpnäcks-tråden var så lång och att jag skrivit så mycket hade jag glömt. Men det är ju kanske bra att det blir åtkomligt och att referenser kan hittas. (Någon utsiktsbild verkar att inte funka).
Kommer att tänka på en bild i en flyghistorisk bok, Hajo Hermanns "Bewegtes Leben", som visar två tyska flygare som besöker ett område de just bombat och med bildtexten: "Har vi verkligen åstadkommit allt detta?" Bilden är nog inte PK (politiskt korrekt) att visa, men sådana bildtexter går hem hos mig med min litet vrickade syn på världen à la
Vonnegut. Hade jag verkligen skrivit så mycket om Skarpnäck?
Man tackar än en gång!
Lasse
P S. Apropå Vonnegut och hans roman "Slakthus 5" så är ju Dresdenbombningens ihågkommelse
aktuellP P S. Här några länkar i mina inlägg som kan ha brustit.
http://kartor.eniro.se/query?mop=yp&map ... 0&what=map (En startpunkt i alla fall; positionen är väl ungefär den som flygbilden från en Sk 16 togs från. Fältet låg österut vilket framgår av de sentimentalt patetiska gatunamnen.)
http://larssundin.ownit.nu/Skarpnack_bu ... rgholm.JPGhttp://larssundin.ownit.nu//Skarpnack_from_glider.JPGhttp://larssundin.ownit.nu/Skarpnacksaf ... exikon.jpghttp://larssundin.ownit.nu/Skarpnacks-faltet.jpghttp://larssundin.ownit.nu/Skarpnacksminnen.docP P S. Jag har nu justerat två länkar i de återuppväckta (halleluja) inläggen. Kan inte låta bli att lägga ut
http://larssundin.ownit.nu/Zutritt-verboten.jpg som förklaring till att man ju var litet ängslig när man smet in på fältet för att modellflyga. Sedan måste man ju förstå segelflygarnas bekymmer med att ha modellplan omkring sig. Även radiostyrda modeller kunde ju sticka iväg litet hur som haver på den tiden. Kommer också att tänka på att Saab kring 1950 fick igenom ett förbud i Linköping mot barns lek med drakar med allt för lång lina. Sedan började Saab själva leka med Draken...