Nästa krasch ???

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Nästa krasch ???

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 feb 2009, 20:04

Hej,

Vi har ju nyss "genomlevt" en krasch i SFF-forumet.

Har vi lärt oss något?

FINNS back upppppp instalerat eller kommer även vid en ev. ny sådan krasch samma sak hända igen ??

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Nästa krasch ???

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 07 feb 2009, 21:50

Jag gör en back-up ca en gång per vecka, i bland oftare.
Men den krasch vi hade var den första sedan vi startade med forum. Det första forumet startade vi den 2 januari 2000 och hade fram till 2008-02-28, då vi gick över till php-forum. Då var det väldigt många som ansåg php så mycket bättre innan vi gick över. Det gamla ansågs gammalmodigt. Det kunde också vara svårt att följa i trådarna, man kunde svara på inlägg var som helst i tråden. Själv upplever jag det som betydligt svårare att konfigurera och administrera php-forum. Det finns så många fler parametrar att ställa in och vill man göra någon extra modifiering måste man vara programmerare som kan php och det är inget jag försöker med.
Men som vanlig användare finns lite mer möjligheter i php-forum.
Nu gjorde vi en uppgradering i mitten av januari och det märktes från början att det forumet inte var stabilt efter uppgraderingen. Jag gissar så här i efterhand att någon fil eller något liknande inte var som det skulle. Efter kraschen fick jag göra om allt och de inlägg som gjorts fungerade helt enkelt inte att ta över. Därför fick vi lägga forumet på en annan webbadress så det fanns möjlighet att manuellt kopiera över inlägg. Man kan ju alltid vara efterklok och säga att när forumet inte kändes korrekt, så skulle jag gjort om uppgraderingen eller ominstallation, men jag bedömde att det skulle kunna bli bra efter diverse inställningar och konfigurering.
Men nu efter en vecka med detta omgjorda forum, där vi trots allt har det mesta med oss, så känns det betydligt bättre och stabilt. När jag gjort justeringar, så har forumet svarat på dessa.
Finns en del att förbättra. Jag håller på att undersöka vad som gör att inte å, ä och ö fungerar i sökfunktion. Skall man söka på Ängelholm, så skriv Angelholm tills vidare. Jag skall också försöka ordna så att länkar som läggs in skall öppnas i nytt fönster.
Och säkerhetskopiering fortsätter jag göra så ofta jag har möjlighet, minst varje vecka. Endast en krasch på 9 år tycker jag är ganska bra, det är många som haft krascher betydligt oftare, både med forum och flygplan.
Mvh
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Nästa krasch ???

Inläggav curtll » 07 feb 2009, 22:24

Hej Sven-Erik
Efterklok är man ju alltid. Själv har jag haft ett antal hårddiskkrascher och varje gång varit efterklok. Tyvärr kan man inte gardera sig mot allt, t.ex att göra en backup på DVD och den helt plötsligt blir oläslig! Jag vill göra tummen upp för Dig eftersom jag tycker att Du gör ett jättejobb. Jag förstår bara inte hur Du hinner med allt och har ett sådant änglalikt tålamod. Att vara webmaster är ibland ganska otacksamt, när allt fungerar är det ju bara som det skall, men!!! när något krånglar så är man helt plötsligt kass!?!.
Du har mitt stöd.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Re: Nästa krasch ???

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 feb 2009, 23:32

Hej:
Tack Sven-Erik för svar.
Ja vi vet ju att datorer har ett eget liv?

Just Uppdatering / spara bör göras betydligt oftare:

Det måste väl vara en valfrihet (ex var 5:e minut)
Samt att det finns något att lagra det på / Back upp server?

<<försöka ordna så att länkar som läggs in skall öppnas i nytt fönster.<<

Mycket välkomnet!

Tack för ditt slit, men jag / vi vill ju bara att forumet skall fortsätta vara vårt.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Nästa krasch ???

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 08 feb 2009, 08:34

Den back-up jag skrev om ovan, är en som jag tar från servern till min egen dator. Är jag på bortrest, t.ex. tjänstresa, så är det inte säkert att jag kan göra det, men är jag hemma så blir det normalt oftare än en gång i veckan. Denna back-up kan jag inte ställa in för automatiskt körning.

Sedan tar Sverige.Net back-up på sina servrar ständigt, jag vet inte hur ofta, men minst en gång om dagen, mycket möjligt att det är många gånger om dagen. Deras back-up är egentligen en back-up i händelse att deras server lägger av och jag vet inte hur lätt det är att få ut data från den om något händer beroende på vår mjukvara och inte orsakat av serverproblem.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst