Lite statistik och reflektioner

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lite statistik och reflektioner

Inläggav Christer Engdahl » 20 jun 2014, 12:11

Jag tog en titt i medlemslistan och fann 1251 registrerade användare sedan 2008-02-06. Jag misstänker att "spammare" och andra oönskade har tagits bort vartefter men att mer seriösa finns kvar.

578 st har registrerat sig men aldrig gjort något inlägg
477 st har gjort 1-10 inlägg
112 st har gjort 11-50 inlägg
29 st har gjort 51-100 inlägg
55 st har gjort fler än 100 inlägg

Medelvärdet är i skrivande stund 27 inlägg och 9 startade trådar per registerad användare.

Hur kan man tolka denna statistik där 46 % aldrig gör något inlägg och 84 % ger upp efter max 10 inlägg?

Sedan 2008-02-23 är detta mitt 39:onde inlägg och min tolkning är att jag ligger bland dem som är på väg att ge upp. Kanske kommer jag upp i gruppen 51-100 inlägg och de som är kvar så länge verkar öka sitt engagemang.

Ett par reflektioner:

Hur tas nyregisterade emot?

Får de ett "välkomstmeddelande" eller något dylikt eller är det bara in i "dimman"?

Gör man, medvetet eller omedvetet, skillnad på medlemmar i SFF och icke-medlemmar?

Ses forumet som en rekryteringsbas för SFF där målet är att icke-medlemmar som jag tänker "fasen, det här var så kul att jag tror att jag blir medlem i SFF"?

Är forumet en FFIB (Förening För Inbördes Beundran) bland SFF-medlemmar och övriga ses som andra klassens snyltare?
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Lite statistik och reflektioner

Inläggav sommarsol » 21 jun 2014, 05:26

Christer E, Du kom med bra reflektioner, som förde frisk och i mitt tycke nödvändig luft in på forumet.
Det domineras av vissa personer, vilket inte är bra. Å ena sidan bra, att det är några sega gubbar, som ser till
att forumet lever, å andra sidan inte bra – det blir enahanda. Även de finaste guldmynt har ju en baksida!
Jag är ny här, men har redan övervägt att gå ur sällskapet, för jag finner få saker intressanta här.
Må Ditt inlägg mana till funderingar hur rätt medicin ska sättas in. Tack igen, Christer!
Sture Tingwall (ej tillhörande FFIB, men väl GRIS – Gubbars Rätt I Samhället)
sommarsol
 

Re: Lite statistik och reflektioner

Inläggav Lars Sundin » 21 jun 2014, 06:32

Intressanta reflektioner!

Statistik är svårt. Jag är säker på att alla som någon gång registrerat sig på forumet är kvar. Bland dessa finns ett antal avlidna och säkert några som inte är speciellt flyg- eller flyghistoriskt intresserade men råkade undra över något som SFF forum borde kunna besvara eller vara intresserat av, och sedan inte hade anledning återkomma. De har andra intressen i livet, t ex hembygdsföreningen. Antalet "verkliga medlemmar" (medlem av forumet, ej av SFT) är i praktiken betydligt färre än den siffra om drygt 1250 som f n anges. Däremot läses säkert forumet av många anonyma icke-medlemmar.

Sedan har vi dem som av princip inte alls vill skriva på något forum (eller främst använder andra medier), varav ett antal som tyckte att det inte var särskilt fruktbart eller trevligt att visa sig på forumet Detta om jag lyssnar på min bekantskapskrets eller några enstaka okända flygintresserad som tagit kontakt med mig (mitt namn syntes ofta på forumet förr i tiden) och sagt att han är besviken. Sedan har ett par personer under många år upprepat påpekat att forumet är "föga sprittande av liv". Detta utan att få någon konstruktiv reaktion, annat än möjligen "besöken är fler än du påstår". Det vore förresten kul att få litet statistik kring detta, inte minst hur trenden är.

Hur vanlig sådan besvikelse är vet jag inte; klimatet på webben är hårt om man ska tro tidningarna och man riskerar att bli falskeligen beskylld för både det ena och andra, t ex att vara hånfull mot dyslektiker. Jag tycker att våra moderatorer har lyckats bra med att genom åren hålla forumet fritt från "vanlig spam och skräp" men så finns ju medvetet eller omedvetet snorkiga ord från skribenter ibland som borde ha påpekats (och detta kanske skett i tysthet).

Så förekommer interna slitningar inom föreningar och jag behöver inte ge några exempel. Jag är f ö inte medlem av SFF sedan drygt 4 år. Jag var medlem i ca 19 år men har aldrig följt interna stridigheter och revirstrider o d men några är uppenbara för alla som följt flyghistoriskt skrivande många decennier. Jag var imponerad av det arbete som lades av styrelse och inte minst medlemmar och SFT är väl ännu full av vad de ger oss. Ävenså insatsen från ledande funktionärer som redaktören och den förre moderatorn och webmastern/styrelseledamoten var stora. Det är förresten för mig litet oklart f n vilka som är webbmaster och moderator(er), forumets uppgifter härom ändrades för några få dagar sedan.

Jag tycker det är viktigt att forumet är helt öppet. Vanligt folk kan ha flyghistoriska frågor såsom "vad var det för haveri i min hembygd år 19XX?"

Även om ytterst få finner anledning svara eller kommentera foruminlägg, läses de ofta av väldigt många (oändligt många fler än "ytterst få"!). Jag fick/får sällan höga visningssiffror på forumet men vad jag nyligen skrev där syntes ändå tydligt i min bloggstatistik (jag hade hänvisat vad jag tidigare skrivit på bloggen). Vad besökarna då tyckte, vet jag ej. Även på bloggen är allmänt icke-bekantas kommentarer mycket få men ibland kommer i alla fall ett glatt utrop när någon fått läsa om en kär gammal släkting eller annat kärt!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Lite statistik och reflektioner

Inläggav Christer Engdahl » 25 jun 2014, 09:25

Jag kastade in en "brandfackla", det blev knappast ens ljummet men tack för era synpunkter, Sture och Lars!

Det är nog så på de flesta fora att många registrerar sig men kommer aldrig till skott och många av dem som kommer till skott är "en-fråge-användare". De fick svar (?) på sin fråga och är färdiga/klara med det.

Det är nog också så att många av de 578 är "registrerade smygtittare" men att det finns många fler som aldrig registrerat sig.

Om det är någon tröst så kan jag informera att Segelflygforum också är stendött. Facebook eller Assbook har tagit över ...
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst