SE-TUI, Hoffmann H-36 Dimona

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-TUI, Hoffmann H-36 Dimona

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 28 mar 2024, 15:41

SE-TUI
Typ: Hoffmann H-36 Dimona
c/n: 11
Tillverkad år 1982

Interimregistrering 1982-06-xx ? Öst-Flyg HB, Kalmar
Registrerad 1982-10-08 Öst-Flyg HB, Kalmar
1984-10-05 Borlänge Flygklubb, Borlänge
198x ? Uppsala Flygklubb, Uppsala
1990-10-09 Örebro Segelflygklubb, Örebro
Haveri 1990-08-11 på Gustavsviksfältet, Örebro. SHK rapport: https://www.havkom.se/assets/reports/C-1991_18-SE-TUI.pdf
Haveri 1992-07-10 vid Täby, Örebro. SHK rapport: https://www.havkom.se/assets/reports/C-1993_23-SE-TUI.pdf
Haveri 1992-11-07 på segelflygstråket, Örebro. SHK rapport: https://www.havkom.se/assets/reports/C-1993_81-SE-TUI.pdf
Haveri 2023-07-09 väster om Örnsköldsvik. Nödlandning efter motorbortfall. Flygplanet hamnade i träddunge med omfattande skador.
2024 ? Vid avregistrering var flygplanet registrerad på privatperson. Okänt när ägarförändring skedde.
Avreg 2024-02-07 Total write-off.

002-1237936.jpg
SE-TUI på Jönköping 1984-06-02. Foto: Jonny Andersson.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

SE-TUI Hoffmann H 36 Dimona

Inläggav Paul R Compton » 29 mar 2024, 23:14

Dimona SE-TUI var det allra första exemplaret som levererades till Sverige. Importerat av HB Öst-Flyg, Kalmar - som senare blev Hoffmann/Diamond agenten - SE-TUI är en tidig Hoffmann H 36 variant tillverkad i Hirt/Friesach, Österrike av Hoffmann Flugzeugbau-Friesach Ges.m.b.H. Konstigt nog, tillverkningsplats anges som Haimhausen, Tyskland på första LvB:et som är fel!
Sista ägare som finns i mina noteringar är Lars-Erik Strandberg, Moliden, daterad 20040914. Dimonan var förmodligen semi-baserad på Mellansel & Härnösand. Mycket möjligt att den har bytt ägare några gånger sedan införandet av GDPR 2018.
Korrekta c/n skall vara 3611 som angavs vid inregistrering 19821008 och inte '11' som felaktigt anges vid interimsregistrering. Borlänge FK sålde Dimonan direkt till Örebro SFK året 1990 som betyder att Uppsala SFK har aldrig ägt kärran och därför kan tas bort från historiken. Om källan citerades skulle det kanske vara möjligt att verifiera om det ligger något bakom det som skrivs.

Source credits: LFV Centralarkivet, Flyghorisont, TS & diverse RU
Paul R Compton
 
Inlägg: 3488
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47


Återgå till SE-TAA -- SE-TZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst