SE-TFY, Scheibe SF-24A Motor Spatz

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-TFY, Scheibe SF-24A Motor Spatz

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 26 okt 2021, 07:56

SE-TFY
Typ: Scheibe SF-24A Motor Spatz
c/n: 4024
Tillverkad år 1963

Fd D-KEFY
Registrerad 1967-07-xx Kungl. Svenska Aeroklubben, Stockholm.
Haveri 1969-05-17 Sövdeborg, drev av banan vid inflygningsstart h vinge tog i staket, groundloop, h vinge av, kroppen knäckt.
Avreg 1969-10-28 Totalhaveri.
Bevarad vid Ålleberg Segelflygmuseum.

002-1214196.jpg
SE-TFY på Ållebergs Segelflygmuseum den 25 juli 2021. Foto: Lennart Berns.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

SE-TFY Scheibe SF-24A Motor Spatz

Inläggav Paul R Compton » 13 jan 2024, 17:43

Inregistreringsdatum skall vara 19670724 KSAK, Stockholm.
Haveridatum på Sövdeborg enligt min databas är 19690516. Robert D kan säkerligen verifierar vilket är korrekt.

Source credit: KSAK & LFV Centralarkivet
Paul R Compton
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-TFY, Scheibe SF-24A Motor Spatz

Inläggav Robert Danewid » 17 jan 2024, 14:08

Haveriet var på fredagen den 16 maj (Kristi Himmelfärdshelgen).
Jag var 15 år, C-elev och blev vittne till haveriet.
Pelle Persson kom till Sövde för att träna med vår Lis (SE-SZH) inför kommande flygdag. Han hade egen privatförare i Safiren, en av flygaspiranterna på F5, som tillika var segelflyglärare i "det "civila" och efetr FV-karriären kapten i SAS.
Min kompis Ulf och jag fick uppdraget att hjälpa Pelle i luften (vilket var en ära, för Pelle hade ju vunnit silver vid VM året innan).
Under tiden så undrade "kaninen" om han inte kunde få prova Motor-Spatzen. Motor-Spatz var ett riktigt eländigt flygplan och vi hade redan haft flera incidenter med den under den månad den varit i klubben. Men jodå, det gick fint att prova den. Kaninen tog plats i TFY. Startade motorn, gav full gas och iväg bar det. Nästan meddetsamma tappade han höger vingern (M-Spatzen hade dålig skevroderverkan i låga farter). Flygplanet girade 90 grader höger och var nu på väg tvärs fältet. Staketet på andra sidan var ett präktigt taggtrådsstängsel med rejäla ekstolpar. Kaninen höll spaken i magen för att komma i luften, men flygplanet kunde ju inte lätta med överstegrat höjdroder. Med exakt precision träffade Spatzen en av ekstolparna och flygplanet mer eller mindre exploderade.
Under tiden flög Pelle avancerat med Lisen. När han landade och fick reda på vad hans adept gjort blev han väldigt besvärad och vände han sig till kaninen och sa "XXX vad har NI gjort???" (på den tiden sa man ju inte du).
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43


Återgå till SE-TAA -- SE-TZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst