Sida 1 av 1

SE-TFT, Glasflügel H201B Standard Libelle

InläggPostat: 25 okt 2021, 08:27
av Sven-Erik Jönsson
SE-TFT
Typ: Glasflügel H201B Standard Libelle
c/n: 05
Tillverkad år 1969

Fd D-9425 ej anv.?
Registrerad 1969-05-22 Ljungbyheds Flygklubb, Ljungbyhed
Haveri 1970-06-06 5km ONO Markaryd, utelandn., groundloop, avbr. kropp
1975-05-05 Modifierad till typ 201B
Eo 1975-06-01 Säffle Flygklubb, Säffle
Haveri 1975-05-10 Torsby flygfält, minuslandning, bakkropp avslagen
1976-05-25 Säffle Flygklubb, Säffle
Haveri 1976-07-18 Valberget, Torsby, kollision i landningsvarvet med bogserplanet SE-GCS, varvid båda störtade och 3 omkom
Avreg 1977-05-31 Totalhaveri

Re: SE-TFT, Glasflügel H201B Standard Libelle

InläggPostat: 25 okt 2021, 10:32
av Lars Sundin
Jag kollar SvD som anger platsen som Valberget vilket låter rimligare enligt min karta. Valfjället är en helt annan plats, många mil från Torsby. Samma fel gäller platsen för det involverade motorflygplanets, Super Cub SE-GCS, haveri.

Jag undrar om olyckan direkt kan kopplas till en ev. bogseringsfas. SvD:s text med uttalande av flygplatschefen tyder på annan slags flygning. Man brukar inte vara två i bogserplanet.

Tillägg: DN har mer utförlig information om att olyckan inte hände i samband med bogsering. Supercubben har visserligen först bogserat upp Libellen men sedan landat och därefter startat med en tysk turist som passagerare. Intervjuer pekar på en ren kollision där förarna av någon anledning inte sett varandra.

Re: SE-TFT, Glasflügel H201B Standard Libelle

InläggPostat: 25 okt 2021, 11:37
av Robert Danewid
Kollision i landningsvarvet.

Re: SE-TFT, Glasflügel H201B Standard Libelle

InläggPostat: 25 okt 2021, 14:25
av Sven-Erik Jönsson
Har ändrat i överst i tråden till Valberget och kollision i landningsvarvet.
Tack för korrigeringarna.