SE-TCD, Grunau Baby IIb-2

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-TCD, Grunau Baby IIb-2

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 20 apr 2021, 07:50

SE-TCD
Typ: Grunau Baby IIb-2
c/n: 78
Tillverkad år 1954 av FG Plettenberg

Fd D-5362
Registrerad 1966-09-30 M-K & B-S Oebius, Hälsingborg.
Haveri 1968-08-11 Kalmar/F12, 360°sväng på final, slog i marken i sväng.
Avreg 1970-04-15 Totalhaveri.

Foto saknas i SFF arkiv.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-TCD Grunau Baby IIb

Inläggav Paul R Compton » 14 dec 2022, 20:58

Videoklipp från Plettenberg 1959 med Grunau Baby D-5362.

https://fluggeschichte-sauerland.de/geschichte-2/segelglug-im-sauerland/plettenberg/
Paul R Compton
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-TCD, Grunau Baby IIb-2

Inläggav Robert Danewid » 15 dec 2022, 19:22

Det mest intressanta med filmsnutten är ju inte Babyn utan vinschen, som är av System Jachtmann

Meteorologen och vetenskapsmannen Kurt Wegener (han skrev bl a tidigt om termik) skrev i oktober 1922 en artikel där han föreslog att man skulle använda vinsch som startmetod. Wegeners förslag var att linda upp en kabel på ett av de drivande hjulen på en bil (där man tagit bort gummidäcket) och på så sätt få en vinsch. Med en tillräckligt lång kabel/lina kunde man sedan vinscha upp segelflygplanet till relativt stor höjd.

I Darmstadt hade man börjat använda bilstart vid glidflygutbildning. Det var Ernst Jachtmann som ledde utbildningen. Jachtmann blev sedermera flerfaldig världsrekordhållare i uthållighetsflygning, bl a när han i en Weihe i september 1943 flög nästan 56 timmar över sanddynerna vid Büsterort (ungefär vid nuvarande Kaliningrad). Vid denna tiden hade Jachtmann fått ett ben amputerat efter en flygolycka.

Bilstart var inte helt optimalt. Man körde sönder bilens fjädring då och då och om inte fältet var jämnt gick det inte att hålla farten och linan slaknade. Dessutom behövde fältet vara långt. Jachtmann fick höra om försök som gjordes på Wasserkuppe. Man använde en motorcykel där man tagit av bakhjulet och ersatt det med en trumma som en lina var upplindad på. Linan och fältet var för kort och motorcykelmotorn för svag, så det blev ingen succé, men Jachtmann spann vidare på idén.

För sju riksmark köpte han en linfördelare med ”sax”, så han vid behov kunde kapa vinschlinan. Och sedan placerade han detta tillsammans med en lintrumma på den drivande axeln på en bil. Det här var ungefär vad Wegener hade beskrivit i sin artikel 1922. Systemet utvecklades och blev populärt. Det kallades ”System Jachtmann”.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43


Återgå till SE-TAA -- SE-TZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst