24. Midlanda och flyget i Medelpad

Moderatorer: Henrik Tisell, Mats Averkvist, Sven-Erik Jönsson

24. Midlanda och flyget i Medelpad

Inläggav Mats Averkvist » 18 apr 2022, 10:50

Författare: Tommy Schütz
Förlag: Eget förlag
ISBN: 9789152713945
Pris: 330 kr
Format: 264 x 208 mm, 248 sidor, inbunden.

Bild

Kring flyghistorien i Medelpad finns mycket att berätta. I boken kan man för första gången få en samlad bild från delar av den lokala flyghistorien. Ett material som Tommy jobbat med i fyra år och som är den första boken som sammanfattar Medelpads flyghistoria. Midlanda och Flyget i Medelpad är en bok som tar dig på en resa genom Midlandas historia, folkfesterna på flygdagarna, roliga och festliga historier som kommer från många intervjuade flygintresserade men även dramatiska berättelser om haverier och nödlandningar. Boken är fylld med bilder på klassiska flygplan, modiga piloter, och människorna som levde och arbetade på Skeppsholmen där Midlanda ligger.
Jag känner mig stolt att fått vara med och göra boken till något lättillgängligt för alla, inte bara för flygintresserade, utan där jag tror de flesta som är intresserad av lokalhistoria kan hitta något. Du kan läsa om den första flyguppvisningen 1911, de första passageraruppstigningarna 1920, de första flygplanen som byggdes i Medelpad, den första flygplatsen som byggdes på en sjö i Njurunda 1940 dit man flög krigsbarn från Finland, Flygveckan 1940, de problem som fanns att bedriva passagerarflyg under de första åren, hur tidningsflyget etablerade sig, segelflyget, flygdagarna som var återkommande under flera år, flyget i Västra med mera.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Återgå till Flygböcker utgivna 2021-2022

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst