Sida 1 av 1

SE-SZB, SZD-22 B Mucha Standard

InläggPostat: 24 maj 2020, 11:33
av Sven-Erik Jönsson
SE-SZB
Typ: SZD-22 B Mucha Standard
c/n: 523
Tillverkad år 1960 vid PZL

Registrerad 1961-04-14 Västerås Flygklubb, Västerås
Haveri 1963-07-11 Ålleberg, vänster vinge lossnade i starten! Fpl 51B 51247 ur Armén skadat vid hård sättning.
Avreg 1963-09-19 Totalhaveri.

Re: SE-SZB, SZD-22 B Mucha Standard

InläggPostat: 23 okt 2021, 11:05
av Sven-Erik Jönsson
Från Sven Scheiderbauer har vi fått dessa båda foton som han tog när han hjälpte till vid SM i Segelflyg på Ålleberg 1963. Bilderna är tagna med en Rolleiflex från år 1932 som Sven Scheiderbauers pappa låtit honom överta när han själv köpt en ny kamera.

002-1214255.jpg
SE-SZB den 11 juli 1963 på Ålleberg. Flögs av K E Nyström. Foto: Sven Scheiderbauer.


002-1214256.jpg
SE-SZB efter haveriet den 11 juli 1963 på Ålleberg. Piloten klarade sig med skrubbsår. Fotot är taget ca 1 timme efter fotot ovanför. Foto: Sven Scheiderbauer

Re: SE-SZB, SZD-22 B Mucha Standard

InläggPostat: 23 okt 2021, 18:22
av Lars Sundin
Det pågick SM-tävlingar i segelflyg och sådana innebar på den tiden ofta demontering och montering av planet efter utelandningar. Man kan ju tänka sig att man "i hastigheten" inte monterat rätt. Om man får spekulera. Här är en notis i SvD.
https://larsan13.files.wordpress.com/2021/10/se-szb.jpg

Lägg märke att det talas om "torsdagens seglingar" i notisen!

Tillägg: Reportage om tävlingarna finns i KSAK-nytt här: http://xn--modellvnner-r8a.se/old/1963/ ... 1963-5.pdf , det förekom två totalhaverier under denna tävling. Det nämns att vingen var felmonterad! (Sent på dagen, omstart efter hämtning efter första försök?)

Re: SE-SZB, SZD-22 B Mucha Standard

InläggPostat: 23 okt 2021, 23:28
av Robert Danewid
Felmonterad är kanske fel uttryck, snarare var den inte helt monterad. På flera polska segelflygplan skruvade man ner vingbultarna vid montage. En del av bulten gick upp och en del ner. De var inte helt iskruvade. Och det var lätt att göra fel. Den färgmarkering som fanns för att indikera att bultarna var i var opålitlig. När jag började segelflyga 1969 var detta haveriet fortfarande i färskt minne på de flesta. Vi had en privatägd Mucha i klubben och klubben hade en SZD-25A Lis, som hade samma vinge som Mucha. Vi fick lära oss att alltid noga kolla att bultarna var i och inte lita helt på färgindikeringen.

Re: SE-SZB SZD-22B Mucha Standard

InläggPostat: 12 feb 2023, 20:03
av Paul R Compton
Inregistreringsdatum skall vara 19610414 och YoM/Tillverkningsår är 1960.

Source credits: Riksarkivet & TS