Sida 1 av 1

SE-SUC, Scheibe Bergfalke II/55

InläggPostat: 23 jul 2019, 14:55
av Sven-Erik Jönsson
SE-SUC
Typ: Scheibe Bergfalke II/55
c/n: 211
Tillverkad år 1956

Eo 1955-05-11 Reserverat av KSAK
Registrerad 1956-05-15 Aeroklubben i Malmö, Malmö
1968-12- Skellefteå Flygklubb, Skellefteå
Haveri 1974-09-21 Skellefteå/Ersmark, stall i landningen vid 1:a EK
1978-11 Kungl. Svenska Aeroklubben, Stockholm & Södra Dalarnas Flygklubb, Avesta
19xx ? Kungl. Svenska Aeroklubben, Stockholm & Skellefteå Flygklubb, Skellefteå
1987-09-08 Kungl. Svenska Aeroklubben, Stockholm & Örnsköldsviks Segelflygklubb, Örnsköldsvik
1992-03-18 Örnsköldsviks Segelflygklubb, Örnsköldsvik – senare namnändrat till Mellansels Flygklubb, Örnsköldsvik
Avreg 2000-05-18 på ägarens begäran.

002-1180719.jpg
SE-SUC på Bulltofta i slutet av 1950-talet. Foto Robert Danewid.


002-1122530.jpg
SE-SUC på Mellansels flygplats ca 1980. Foto Sören Jonsson via Alf Johansson

Re: SE-SUC Scheibe Bergfalke II/55

InläggPostat: 15 jan 2023, 15:17
av Paul R Compton
Första inregistreringsdatum bör vara 19560824.

Source credits: Riksarkivet & TS

Re: SE-SUC, Scheibe Bergfalke II/55

InläggPostat: 16 jan 2023, 12:06
av Robert Danewid
Paul,
Att den blev inregistrerad först 19560824 verkar märkligt.
Min morbror lärde sig flyga på SUC (han blev 15 år senare min lärare) och hans första start i SUC gjorde 19560603 (enligt hans flygdagbok).
Man får ju inte flyga ett flygplan innan det är inregistrerat. Därför verkar datumet 19560515 mer troligt än 19560824.

Re: SE-SUC Scheibe Bergfalke II/55

InläggPostat: 16 jan 2023, 21:23
av Paul R Compton
Hej Robert!

Visst, verkar märkligt, men så är fallet. SE-SUE (c/n 213) är likadant. Av någon anledning är båda två - dvs SE-SUC & SE-SUE - inregistrerat 19560824 med National RegistreringsBevis nummer 1091/457 (SE-SUC) resp.1092/458 (SE-SUE). Även LvB:en utfärdades samma dag (19560824) åt båda två. MEN, båda två var interimsregistrerad 19560517 tom 0817. Ska kika om jag har kopior av registreringsbevis jag tog under åren 2011/2012 när jag ägnade mig åt min forskning i Centralarkivet. För övrigt, har du tillgång till Aeroklubben i Malmös arkiv?

Re: SE-SUC, Scheibe Bergfalke II/55

InläggPostat: 17 jan 2023, 11:25
av Robert Danewid
Ja det är märkligt. Men SUC var i Malmö från det den kom våren 1956 till den såldes 1966/67.
Fick man verkligen flyga på interimsregistrering? Det innebär väl bara att man bokat en registrering?
Nej, jag har inte något arkiv över AK i Malmö, bara det i mitt eget huvud och "ögonvittnen".
SUC var den första Bergfalke II/55 (II/55 är en version speciellt framtagen för Sverige) som kom till Sverige. Och det finns alltså bevis för att den flög på Bulltofta våren 1956.
SUE levererades till Ålleberg i augusti 1956. SUD något senare och hamnade i Nordmaling, där den totalhavererade redan efter en månad.
Jag misstänker att det är fel i luftfartygsregistret (inte förvånande egentligen) eller så flög den på enbart interimsregistrering (märkligt).
Man kan läsa om hur Bergfalke blev "svensk" i Flyghistorisk Revy 2019, sid 114.

Re: SE-SUC, Scheibe Bergfalke II/55

InläggPostat: 20 jan 2023, 12:52
av Sven Blomberg
Hej
Jo jag vill minnas att när flygklubben köpte nya segelflygplan på 60-talet fick man först en Interim registrering att flyga på. Sedan när alla papper var klara kom det slutgiltiga Luftvärdighetsbeviset. Så är det ju inte i dag. man kan få reservera en registrering, men får inte flyga förrän alla papper är klara.

Re: SE-SUC Scheibe Bergfalke II/55

InläggPostat: 12 feb 2023, 20:00
av Paul R Compton
Trots att regelverket har ändrats under åren, en interimsregistrering har alltid utfärdats tillsammans med ett flygtillstånd. Idag används de huvudsakligen vid import av luftfartyg, men det var annorlunda tidigare. Precis som Sven skriver, hade interimsregistreringar begärts, utfärdats och använts flitigt under 40-, 50- och 60-talet när dokumentation och bevis fanns på Luftis för hantering, ändring, osv. Inte bara vid import av luftfartyg, men även när luftfartyg provflögs efter underhåll/haveri/tillbud, innan återregistrering, provflygning innan utfärdandet av typcertifikat, luftvärdigheten utgick, eller helt enkelt när bevis var hos Luftis för ändring, mm.

Med andra ord hade det inte så mycket att göra med att boka en registrering. Här ett exempel: Kranich SE-SDA inregistrerades första gången 19440901 hos Aeroklubben i Skåne, men Aeroklubben i Malmö fick en interimsregistrering utfärdat för kärran 19521018 (#34/52) efter luftvärdigheten hade utgått 19521016. Med andra ord, beteckningen var tilldelat och kärran sedan längre tid registrerat, men klubben kunde få en interimsregistrering utfärdat för att fortsätta flyga ändå.

Om någon individ, klubb eller bolag ville boka en beteckning, så gjorde man då en reservation och fick en reservations bekräftelse från Luftis, precis som idag.

Som du skrev, SE-SUC (tillsammans med SE-SUE) var det första av sitt slag i landet och jag antar att det är förklaringen varför båda två interimsregistrerades 19560517 och innan båda två fick registrerings- och Luftvärdighetsbevisen utfärdat samma dag 19560824. Det är min syn på saken iaf.

SE-SUC Scheibe Bergfalke II/55

InläggPostat: 13 okt 2023, 18:49
av Paul R Compton
Nu har svaret inkommit från Riksarkivet med bekräftelse av interimsbeviset 19560517 och NRB:et #1091/457 med inregistreringsdatum 19560824 jag skrev om från början. Finns även bekräftelsen av haveri med SE-SUC i Höganäs 19570717 som jag skrev om.
Puts that one to bed, som man säger på engelska.
8812_ed-compressed.pdf
(361.14 KiB) Nerladdad 106 gånger

Source Credit: Riksarkivet