11335, HKP 11
...
Z 35 startade den 15 februari 1998 kl. 13.30 SNT från helikopterbasen vid Lycksele flygplats för en ambulansflygning
…
helikoptern förlorade höjd och slog rättvänd i den snötäckta isen ca kl. 17. 30.
Helikoptern fick allvarliga strukturskador främst i framkropp, sidostolpar, takdel och stjärtbom.
Helikoptern monterades därför ned för att vikten skulle reduceras och den 19 februari bärgades den från älven med en Vertolhelikopter (Hkp 4) till ambulanshelikopterbasen för vidare transport på helikoptertransportsläp till Boden.
Heylikopterns skador är ett resultat av en i det närmaste vertikal landning med en sjunkhastighet som resulterade i ca 4.9 G. Landställets vänstra del träffade isen först, vilket framgår av att den delen var mera upptryckt mot skrovet. Skador på framkroppen uppstod dels i undre delen av skrovet som intryckningsskador, dels i främre delen av taket som brast och sjönk ner 3-4 centimeter på grund av sin egen vikt. Huvudbalkarna under golvet var i huvudsak oskadade. Däremot fanns skador på sidostolparna. Stjärtbommen fick på grund av ”pisksnärtseffekt” diverse veck och bucklor, främst på den bakre delen.
Blev den rep.? och hur länge tog det?
tydligen senare::::SE-JIZ,EC-JNP
…
läs Haverirapporten.
https://www.havkom.se/assets/reports/Sw ... 1999_2.pdf