Sida 1 av 1

09204, HKP 9A

InläggPostat: 23 sep 2018, 08:34
av Lars Larsson
09204
HKP9A
Typ: MBB Bo 105 CB-3
Tillverkad av Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB),Ottobrunn,Västtyskland
c/n: S1754
Tillverkningsår: 1987

1987 Till AF1 kod 04
1987 Godkänd
1998 Till Helikopterflottiljen kod 01
2007-09-11 Haveri vid Ryd.
Kollision med 09210.
Ff1 kapten Mikael Hök och ff2 kapten Hampus Angbjär omkom.
2008 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid: 4315

Re: 09204, HKP 9A

InläggPostat: 07 maj 2019, 21:16
av Bengt Ekbladh
09204, HKP 9A
.…
2007-09-11 Haveri vid Ryd.....Kollision med 09210.
.Haverirapporten.
..
Olycka med två militära helikoptrar Y04 och Y10 av typ HKP9A väster Ryd
...
https://www.havkom.se/assets/reports/Sw ... 008_04.pdf

Re: 09204, HKP 9A

InläggPostat: 05 okt 2019, 21:09
av Bengt Ekbladh
09204, HKP 9A

Lite Om koll. mellan HKP 9A 09204 och 09210, 2007-09-11 Haveriet vid Ryd


Tisdagen 11 september 2007. Två HKP 9 i formationsflygning. Ff Mikael Hök Söderåkra och bitr Ff Hampus Angbjär Märsta
samt Ff Markus Gertzén Mariestad och bitr Ff Patrik Eriksson Spånga. Dessa två HKP genomförde under dagen övning av
taktisk förflyttning av markstridsförband mellan F 17 och ett övnomr i närheten av Ryd i södra Småland.
I samband med förflyttningsflygning under em för att hämta hem förbandet kolliderade de två HKP strax väster om Ryd samhälle.
Vid en vänstersväng kom 2:an i efterläge med negativ staffling (inbördes höjdskillnad),
i ambitionen att återsamla på 1:an har närmandehastigheten blivit för hög och det inbördes läget sådant att en kollision var oundviklig.
SHK påtalar att den grundläggande orsaken till haveriet är brister i ledning, styrning och tillsyn av militär luftfart.
Denna typ av kritik hade framförts vid ett antal andra militära HKP-haverier som föregick denna tragiska händelse.