SE-KSE, Piper PA-28-161 Warrior II

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-KSE, Piper PA-28-161 Warrior II

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 19 feb 2017, 14:44

SE-KSE
Typ: Piper PA-28-161 Warrior II
c/n: 28-8116062
Tillverkad år 1981

Fd N8283D
Registrerad 1990-10-03 Swing Inn AB, Malmö
Haveri 1993-05-13 Stickeboda, 15km NV Kallinge, nödlandning efter motorstopp, fpl flög in in stenmur och bröts sönder
Avreg 1997-04-01 Totalhaveri

002-1022366.jpg
SE-KSE på Sturup sommaren 1992. Foto: Sven-Erik Jönsson
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-KSE, Piper PA-28-161 Warrior II

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 jul 2019, 20:58

SE-KSE, Piper PA-28-161 Warrior II
..
"Haveri 1993-05-13 Stickeboda, 15km NV Kallinge, nödlandning efter motorstopp, fpl flög in in stenmur och bröts sönder"

FRÄD:s rapport om händelsen::
93-05-13 Söl, Erk, Fl, Hga, Svenesson Q91
Larm från flygledaren på F17 kl 1206 angående PA-28 (SE-KSE) med motorstörning, som måste nödlanda. Vi startade 1210 och leddes av flygledaren mot den plats där han hade förlorat radarkontakten. Efter några minuter fick vi kontakt med en nödsändare och gick mot den. Kursen stämde bra med den vi fått av flygledaren. Ca 10 Nm NE F17 vid en plats, som heter Stickeboda (N5623.2 E1531.6) fick vi ögonkontakt med flygplanet, som hade havererat mot en stengärsgård. Vi landade i omedelbar närhet av haveristen och påbörjade omhändertagandet. Fyra svårt skadade personer fanns ombord. Ambulans och brandkår kunde snabbt dirigeras till rätt plats genom att gårdsbefolkningen på en gård 100 m från olycksplatsen anmodades ringa 90 000. Två av de skadade kunde vi relativt snabbt få ut ur vraket, men de två återstående var svårare. Ambulans och brandkår var dock mycket snabbt på plats och kunde överta räddningsarbetet. Föraren var fastklämd och måste skäras loss. Den kvarvarande passageraren i baksätet kunde vi så småningom baxa ut med förenade krafter genom bagageluckan. En av de skadade transporterades i ambulans, en med en polishkp, som hade anlänt och vi tog slutligen de två sista i vår hkp tillsammans med vårdpersonal. Vi landade Karlskrona sjukhus 1310 där ambulans väntade. Slutlig landning F17 kl 1410. Flygtid 40 min. /Söl
http://home.swipnet.se/nv/uppron.html
Bengt Ekbladh
 


Återgå till SE-KAA -- SE-KZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst