01007 HKP 1

Antal i Marinen: Boeing Vertol 44A/B: 11 st (1958-1972)
Antal i Flygvapnet: Boeing Vertol 44B: 2 st (1962-1964)

Moderator: Sven-Erik Jönsson

01007 HKP 1

Inläggav Lars Larsson » 22 sep 2018, 21:26

01007
Hkp1
Typ: Boeing Vertol 44A
Tillverkad av Boeing Vertol, Morton, Pennsylvania
c/n: 608
Tillverkningsår: 1960


1960 Till M1 kod 1-07
1960-08 Godkänd
? Till M2 kod 2-07
1971 Nödlandning i havet utanför Grebbestad.
Spricka i avgassystemet,avgaser sögs in i luftintaget.Ff Ingemar Wallin med besättning oskadda.
1971-11 Kasserad pga korrosionsskador.

Cockpit bevarad på Marinmuséet i Karlskrona, resten skrotad på Säve,vraket noterades där 1976-04-07.
1983-02-22 Till Arlandasamlingarna.
Till Aeroseum.

Gångtid: 2500,00
Senast redigerad av Lars Larsson 11 apr 2020, 08:20, redigerad totalt 1 gång.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 01007 HKP 1

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 jan 2019, 17:24

01007 Hkp1
...
1971 Nödlandning i havet utanför Grebbestad.
Spricka i avgassystemet,avgaser sögs in i luftintaget.Ff Ingemar Wallin med besättning oskadda.
1971-11 Kasserad pga korrosionsskador.
Cockpit bevarad på Marinmuséet i Karlskrona, resten skrotad på Säve,vraket noterades där 1976-04-07.
Till Arlandasamlingarna. Till Aeroseum.
...

Det var efter inspelning av filmen"Marinens vingar" som 07 fick motorstopp och nödlandade medelst autorotation
iskogen vid Värmdö....lade sig på sidan.
...
NÄR skedde nödlandningen?...OCH var det i havet eller i skogen?
..
Info från kontakt 24
Bengt Ekbladh
 

Re: 01007 HKP 1

Inläggav Rainer Rosvik » 16 apr 2020, 21:15

01007 HKP 1
1971 Nödlandning i havet utanför Grebbestad.
Bärgad..Senare öden?
….HKP1 utrangerats 1972 och blev uppställda där i avvaktan på beslut.
Y07 skulle få ett värre öde.
Örlogsbas Väst ( ÖrlbV ) utförde en stor inspektion av 2.hkp div våren 1973. Förbandets utbildningsnivå, standarden på materiel och beredskap skulle kontrolleras. Jag var då divisionsingeniör för 2. hkp div och ingick i staben. Jag föreslog att vi skulle visa på vår goda förmåga att hantera ett haveri och fick tillstånd att använda Y07 för detta ändamål. Y07 skulle ändå skrotas.
Y07 stod ensam på motorkörningsplatsen och jag förberedde i smyg dagarna före inspektionen helikoptern med dockor i kabin och cockpit och öppna kärl fyllda med dieselolja inne i och under helikoptern.
När det stora teamet med inspektörer anlänt och påbörjat sitt arbete invigde jag amiral Bengt Rasin, som då var chef för ÖrlbV, i min ide att testa räddningsfunktionen på Säve. Vi var ytterst få som kände till den planerade aktionen. Amiralen gillade min plan och gav klartecken.
Jag tog mig till Y07 och satte fyr på de olika kärlen med dieselolja. Branden tog sig snabbt och spred en kraftig svart rök. På radio larmade jag att helikopter havererat nordväst om fältet samt att det var en övning. Trafikledningen tryckte på larmknappen. Amiralen och stora delar av inspektörena tog sig till haveriplatsen.
Flygplatsens räddningsenhet anlände föredömligt snabbt med flera fordon till haveriplatsen där helikoptern nu brann med stora lågor. Men räddningsledaren gjorde inga försök att rädda eller släcka elden. Jag skrek "rädda besättningen och släck". Inget hände. Chefen för 2.hkp div och amiralen beordrade räddningspersonalen att agera. Men nej, fortfarande ingen aktivitet. Amiralen var minst sagt förbannad och krävde besked om varför man vägrade lyda order.
Räddningsledaren en fanjunkare från flygvapnet (om jag minns rätt), som tillhörde den baspluton F7 hade stationerat vid Nya Berget, sade att han beordrats i beredskap eftersom F7 hade flyg i luften och att Säve var en alternativ landningsplats. Hans tankbilar skulle vara intakta ifall ett flygplan från flygvapnet landade och havererade på Säve. Dessutom löd han bara order från chefen för F7. Det var nästan komiskt att uppleva den övertygelse om att göra rätt denne fanjunkare visade amiralen.
Amiralen frågade chefen för 2. hkp div vem som hade ansvaret för Säve. Han fick då veta att det övergripande ansvaret för Säve depå åvilade den med högst militär grad, nämligen en överste från armen som var chef för Värnpliktskontor Väst ( VKV ), som huserade på Säve. Översten kontaktades men ställde sig frågande till sin rätt att agera.
Medan denna palaver pågick brann Y07 upp och hela "besättningen" omkom fast haveriplatsen var kantad med brandbilar och räddningsfordon.
Amiral Bengt Rasin lastade inte mig på något sätt för att övningen så katastrofalt misslyckades men sade att ordervägarna på Säve skulle klargöras.
...har någon bild på "händelsen"?
Rainer Rosvik
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22


Återgå till HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst