Mitt flygfotoår 2012

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Mitt flygfotoår 2012

Inläggav Hellenius » 14 jan 2013, 00:16

I december besökte jag SFF’s julmöte och lyssnade till Gunnar Åkerbergs tillbakablick på hans flygår 2011. Han säger själv att han tycker att det är roligare att fotografera än att sitta framför datorn och editera, så året 2012 hade han inte hunnit igenom ännu :-)  Hursomhelst var det väldigt roligt att lyssna till Gunnar och se på hans bilder och jag blev inspirerad att sammanfatta mitt eget år i luften. För min del blev 2012 det roligaste året hittills vad gäller flygning och foto. Och självklart blev allt av tack vare gott samarbete med alla inblandade människor. Tack till er alla för det gångna årets fantastiska upplevelser! De av er som hänger på Fejjan har kanske sett några av bilderna tidigare, men jag gör en liten sammanfattning här. Bilderna är 1024px:
Det första och kanske mest planerade som hände 2012 var fotoflygningarna som vi hade förmånen att göra tillsammans med alla positva människor på Västerås Flygmuseum I samband med RollOut i Maj. Jättekul att kunna ta bilder på den unika tregruppen Vampire, Old Crow medan hon var i Sverige, fyrgrupp Safir och alla andra härliga flygplan som finns där. Jag hoppas vi ses igen! Här följer några favoritbilder från det evenemanget:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

I början av Juli hade jag chansen att få åka med Olle Lindelöf i baksits på “Mean Machine”. Vi utgick från Hässlö och gjorde överflygning över Västerås och Power Big Meet som hölls på Johannisberg. Vädret var inte helt roligt, men jag kunde ta en bild på Niklas Erikssons fina Safir over Västerås ändå:
Bild

Lite senare i Juli arrangerades en flygdag på Tierp Arena. Arrangemanget tror jag upplevdes som lyckat även om vädret var lite halvbusigt. Besökande flyg var de pålitliga gängen från Västerås och Håtuna samt Flygvapnet med Gripen, Sjöräddningen med S-76 och finbesök från Vallentuna.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Som vi vet blev Curt Cronerud och co. klara med sin Saab Safir SE-MEF i början på augusti. Här ser vi tre av de glada killarna på en av de första flygturerna efter fullbordad renovering:
Bild

Senare i augusti fick jag chansen att återigen besöka gänget i Belgien som har lyckats göra det till en tradition att samla en fantastisk skara veteranflygplan och ta med hugade fotografer upp I luften. Jätteroligt evenemang där man kan njuta av fina flygande maskiner och träffa “likasinnade “.. Även om manga av favoritbilderna därifrån blir till på marken, så kommer här några bilder tagna I luften:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Några av de “likasinnade”. Piloten, Etienne, flyger till vardags 747 och tycker att det är onödigt att flyga “straight and level” när han sitter I sin Yak-52. På den andra bilden kan man se hur det gick när vi skulle fotografera Avenger “Charlie’s Heavy” air-to-air..:
Bild
Bild

I September dök en oväntad möjlighet upp. I samband med ILA i Berlin kunde möta upp med polska flygvapnets MiG-29 för en otroligt fin flygtur. Vi utgick från en för detta östtysk flygbas, Strausberg, I en LearJet 24D, D-CMMM. Detta var dagen innan det hände som beskrivs på bl.a. Lae’s blog: http://lae.blogg.se/2012/september/d-cmmm.html
Lite obehagligt att den iranske mexikanen flög omkring med oss intet ont anande fotografer utan giltigt cert i ett flygplan utan luftvärdighetsbevis … Men väldigt roligt då:
Bild
Bild

Årets sista flygäventyr tilldrog sig under NATO Days i Ostrava. Årets “once-in-a-lifetime” var att få uppleva fotosessionen med franska flygvapnets uppvisningsgrupp Ramex Delta. Dessa visade upp sig för första gången någonsin utanför Frankrike, och när man betänker att franska flygvapnet mer eller mindra har som princip att saga nej till alla typer av sådana här förfrågningar, så känns det hela än mer lyckosamt. De tre Mirage 2000 hade antagligen gott om bränsle i sina extratankar, för vi fick gott om tid att ta våra bilder. Tjeckiska och slovakiska flygvapnen anslöt också för fotografering. Här följer några av favoritögonblicken:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ja, det var det. Man kan ju alltid önska att nästa år blir lika roligt. Tack igen till alla och god fortsättning på er allihop!
Senast redigerad av Hellenius 14 jan 2013, 08:21, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
/Björn Hellenius
Användarvisningsbild
Hellenius
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna

Re: Mitt flygfotoår 2013

Inläggav Fredric Lagerquist » 14 jan 2013, 06:22

Underbara bilder! Tack för att du delar med dig, Björn :D
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Mitt flygfotoår 2012

Inläggav Åba » 14 jan 2013, 10:16

Instämmer med Fredric! Helt galet snyggt (som vanligt )
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Mitt flygfotoår 2012

Inläggav Paul R Compton » 14 jan 2013, 11:37

Some absolutely fantastic shots there, Björn :D Thanx for sharing.
+paul+
Paul R Compton
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: Mitt flygfotoår 2012

Inläggav Daniel S » 14 jan 2013, 20:26

Fantastiska bilder! Vilket upplevelserikt år det måste ha varit.
Daniel S
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

Re: Mitt flygfotoår 2012

Inläggav Tommy Johansson - ToJ » 15 jan 2013, 22:35

F A N T A S T I S K A och riktigt L Ä C K R A bilder, Björn!!! :lol: :D :D


/ Tommy
Tommy Johansson - ToJ
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Mitt flygfotoår 2012

Inläggav Åba » 16 jan 2013, 11:48

På bild nr 3 (närbild Vampire framifrån) så har du fått med gruppen med Safirer på lägre höjd (och även dess skuggor framför nosen på "vampen".
Tillfällighet eller planerat?
Häftig detalj iaf!
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Mitt flygfotoår 2012

Inläggav Hellenius » 16 jan 2013, 19:56

Tackar så hjärtligt för era glada tillrop :D
Åba; Ang. bilden på Vampyren med Safirgruppen i bakgrunden; Jag såg gruppen i ögonvrån när den kom inflygande, var beredd med kameran och hoppades på det bästa. Förbipasseringen i sig var inte planerad, inte av mig i varje fall ;-) Kanske Affe, som ledde Safirgruppen visste vad han höll på med? Skuggorna upptäckte jag först när jag kollade på bilderna i datorn. Ren tur, men väldigt lyckat.
Mvh
/Björn Hellenius
Användarvisningsbild
Hellenius
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna

Re: Mitt flygfotoår 2012

Inläggav samsonreklam » 20 jan 2013, 16:51

Helt strålande foton som vanligt av dig Björn!
Jag ser fram emot att träffas igen på RollOut här i Västerås söndagen den 26 maj!

/Tommy
Användarvisningsbild
samsonreklam
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 04 aug 2009, 08:45
Ort: Västerås

Re: Mitt flygfotoår 2012

Inläggav Stellan » 20 jan 2013, 23:18

Fantastiska bilder, tack för att du delade med dig.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Mitt flygfotoår 2012

Inläggav neriks » 23 jan 2013, 12:49

Grymma bilder Björn!!! Riktigt kul att du delar med dig av dem. Flyg när det är som allra bäst! :D Tack för ett riktigt trevligt flygår! Ser fram emot vad du kommer göra med kameran under 2013 ;-)
Niklas Eriksson
neriks
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 jun 2009, 15:08
Ort: Västerås

Re: Mitt flygfotoår 2012

Inläggav Hellenius » 26 jan 2013, 14:42

Tack igen, roligt att bilderna gillas :-)
Tommy och Niklas, jag ser också fram emot RollOut i vår! Hoppas vi ses då, som sagt, och ännu hellre innan dess ;-)
Mvh
/Björn Hellenius
Användarvisningsbild
Hellenius
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna

Re: Mitt flygfotoår 2012

Inläggav Kenneth Göransson » 27 jan 2013, 23:34

Efter att ha fått igång normal andning och hjärtrytm igen, kan jag bara säga: fantastiska foton av absolut världsklass!

Ett STORT TACK för att du vill dela med dig :D :D :D
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Re: Mitt flygfotoår 2012

Inläggav Robert L » 28 jan 2013, 16:33

Grymt snygga bilder.
Hoppas vi ses på Rollouten.... jag är vid F1´s kfs monter och visar bilder i år igen :D
Användarvisningsbild
Robert L
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping

Re: Mitt flygfotoår 2012

Inläggav Robert Westerberg » 04 feb 2013, 13:39

Underbart vackra bilder Björn! Hatten av! :D
Användarvisningsbild
Robert Westerberg
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
Ort: Fruängen


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst