Rakowice - polska flygmuséet i Krakow

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Rakowice - polska flygmuséet i Krakow

Inläggav Ingvar L. Nilsson » 16 sep 2011, 14:46

Besök på Rakowice flygmuseum i Krakow torsdag 15:e september 2011


Sedan förra årets besök har det hänt mycket. Förutom den nya entréhallen - som är byggd som en trebladig propeller - var tagen i bruk, hade det hänt en hel del. På taxibanan ut mot flygfältet har en ny avdelning för “Agrikultur” skapats. Där står Kruk (Korp), Gavron (Kråka) och givetvis en alldeles nymålad AN-2 samt den förfärligt jättegräsligt fula Belphegor (AN-2 med Jet-motor som byggdes i drygt 170 exemplar innan man upptäckte att planet inte dög till någonting egentligen).

MiG-allén var såvitt jag kunde se oförändrad och de tvenne svenska planen utanför gamla kaféet var skabbigare än förra året.

En annan nyhet är en liten minnesplats där man flaggar på halv stång för att hedra minnet av de som omkommit i olika flygolyckor. Här höll man på med att sätta de sista stenarna framför. Min polska är rätt usel men av stensättarnas förklaring förstod jag att den var helt ny och det skulle vara en ceremoni eller invigning på lördagen 17:e september. Se foton under länken nedan.

Ernst Udets olympiadiska kärra står på samma ställe som för ett år sedan i hörnet på stora hangaren. Den är precis lika naken som förut. Finns några foton på den, se länk nedan.

I nya entréhallen har - givetvis - PZL P11c en fin plats. Avspärrningarna är bara runt själva flygkroppen och man kan detaljstudera vingarna. En popnit bland alla originalnitar upptäckte jag under högervingen. All info om denna klenod fanns kvar i stora hangaren...
Även den finurliga men fullkomligt livsfarliga helikoptern “Trzmiel” som har tvåbladig rotor med en liten jetmotor längst ut i vardera bladspetsen har fått en fin placering i nya hallens ena flygel.

Brevid den livsfarliga Trzmiel finns ett sorts gyroskop. Det kostar 3 PLN för att få prova att hänga i ett pilotsäte i olika lägen. Förutom att riskera att få upp frukosten får man dessutom ett certifikat. För att utsätta sig eller någon annan måste man ha gjort upp med flickan i receptionen så att en kunnig operatör manövrerar mackapären.

Ute på flygfältet utanför själva museianläggningen höll en helikopter till som gjorde ideliga uppstigningar samt hissade upp och ner folk i en räddningssele.

Det rätt muggiga caféet var stängt och ersatt av två varuautomater i nya hallen - fullkomligt charmlöst! Förra året fanns fortfarande möjligheten att få gammalt hederligt men fullkomligt odrickbart “Kawa Turek” (turkiskt kaffe - man häller malet kaffe i koppen och begjuter med kokande vatten - rör om och låter det dra en stund) men nu är det slut på gamla tider.

Den lilla shoppen hade en hel del litteratur i utbudet och en del krimskrams. Jag handlade litet och språkförbistringen var total - flickan pratade bara polska och franska - men hon fattade snabbt vad jag ville köpa ändå. Nästa år hoppas jag att man fattat galoppen och tagit fram T-shirts med museets mäktiga logga - den stiliserade P11:an med rovfågelklor istället för hjul.

Entréavgift är 10 PLN, med dagens kurs 21:50 SEK. Stängt på måndagar, fri entre på tisdagar. Barn till 7 år går med gratis. Rätt fantastiskt med ett flygmuseum så centralt i en storstad där det fortfarande går att använda flygfältet.

// Ingvar L. Nilsson (modellflygare - företrädesvis linflyg samt friflyg och mestadels oldtimermodeller)


Foton finns på http://gallery.me.com/ingvarlnilsson#100390

Jag är här en vecka till och kan ev. svara på frågor. Maila i såfall till ingvarlnilsson@me.com
Ingvar L. Nilsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 apr 2008, 17:56
Ort: Borås

Re: Rakowice - polska flygmuséet i Krakow

Inläggav Ingvar L. Nilsson » 16 sep 2011, 20:40

Uppdaterat! // Ingvar
Ingvar L. Nilsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 apr 2008, 17:56
Ort: Borås


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst