Roll Out Västerås 29 Maj 2011

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Roll Out Västerås 29 Maj 2011

Inläggav Hellenius » 02 jun 2011, 01:42

Vi som besökte årets Roll Out på Hässlö höll alla tummar för att väderprognosen skulle hålla. Regnet öste ner när jag lämnade Sollentuna på morgonen…
Och visst sprack det upp! Mestadels soligt, men aningens blåsigt. Av någon anledning känns det som att det alltid blåser när Carlson ska upp med sina till synes bräckliga maskiner. Tummelisa denna gång.
Av det vi hoppades att få se i luften blev det en del avbräck. Draken kom ej p.g.a dåligt väder, B 17 uteblev, Sk 16 flög ej och den tredje Vampiren stod i hangar p.g.a. tekniskt fel. Och Pembroken avbröt vid start och taxade åter till plattan.
Men resten, det som faktiskt flög, var trevligt att beskåda. Bilder följer nedan. Jag kan inte namnen på alla, men den som vill får gärna fylla i.
Fler bilder från dagen kan ni se på min hemsida där jag har lagt upp ett Västeråsalbum i Galleriet.

Innan det flögs tittade jag runt bland markutställningen.

1. I princip flygduglig Hawker Hunter.
Bild

2. Ej flygduglig S 29C
Bild

3. Mean Machine med två fallna hjältar i bakgrunden
Bild

4. Kenneth Öhrn anländer med sin Boeing
Bild

5. Skönheten ska flyga. Polisen, flygvapnet och Kjell W Ahlberg ser till att allt går rätt tillväga
Bild

6. Trots ihärdigt uppdragen gummisnodd ville hon inte flyga…
Bild

7. Stieglitz flugen av?
Bild

8. SAR-gänget visade att man kan flyga fort och rädda nödställda
Bild

Bild

9. Jacob Holländer svänger åt fel håll
Bild

10. CatWalk
Bild

Bild

11. Flagghopp
Bild

12. Svensk sommar
Bild

13. De här grabbarna bjöd på dagens vackraste flygning i mitt tycke. Kjell Nordström och Olle Norén.
Bild

Bild

Eftersnack
Bild

14. Lansen på en alltför abrupt avbruten visit. Alf Ingesson-Thoor tycker att det ska blöda ur öronen på åskådarna, så han gasar gärna på lite ;)
Bild

15. Anders Björk visade hur man flyger Gripen, både fort och långsamt
Bild

Bild

Bild

16. Dagens vackraste besökare. No offence, även om killarna i flygarhuvor är nog så stiliga så är det Klemmen som avses ;)
Bild
Senast redigerad av Hellenius 07 jun 2011, 13:50, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
/Björn Hellenius
Användarvisningsbild
Hellenius
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna

Re: Roll Out Västerås 29 Maj 2011

Inläggav Tony Damberg » 02 jun 2011, 07:21

Hej Björn!

tack för att du visar dina fina bilder, ni verkar ha haft samma väderomslag som oss på F 7 även om vi på slutet fick in ett sämre väder lagom till uppvisningarna med Draken och Gripen...

med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Re: Roll Out Västerås 29 Maj 2011

Inläggav samsonreklam » 02 jun 2011, 11:43

Hej igen Björn!
...och Tack för att du kom och för dina läckra foton. Kul att vi fick tillfälle att träffas IRL så att säga.
Få se om vi ses igen uppe i Luleå den 19/6.
/Tommy
(Västerås Flygmuseum)
Användarvisningsbild
samsonreklam
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 04 aug 2009, 08:45
Ort: Västerås

Re: Roll Out Västerås 29 Maj 2011

Inläggav neriks » 04 jun 2011, 11:14

Hellenius skrev:... Av det vi hoppades att få se i luften blev det en del avbräck. Draken kom ej p.g.a dåligt väder, B 17 uteblev, Sk 16 flög ej och den tredje Vampiren stod i hangar p.g.a. tekniskt fel. Och Pembroken avbröt vid start och taxade åter till plattan.

Tyvärr blev inte flygprogrammet riktigt som vi hade tänkte oss denna gång :-( Det såg ganska bra ut fram tills på lördagen då flygplan efter flygplan föll ifrån p.g.a av tekniska problem. Vissa värre än andra ... :-( 35:an var väldigt efterlängtad men fick tydligen startproblem från Såtenäs. Jag satt själv med i Pembroke'n som fick avbryta i starten och det kändes inte kul att när vi taxade tillbaks till plattan. Trots en hel del motgångar och ett väder som till en början såg ut att kunna bli riktigt uselt, så lyckades vi ändå genomföra RollOut i solsken. Under omständigheterna så är vi nöjda och hoppas kunna bjuda på en bättre RollOut nästa år! :-)

Hellenius skrev:... De här grabbarna bjöd på dagens vackraste flygning i mitt tycke. Kjell Nordström och ?

Håller med! Otroligt fin flygning av Kjell Nordström och Olle Norén.
Niklas Eriksson
neriks
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 jun 2009, 15:08
Ort: Västerås

Re: Roll Out Västerås 29 Maj 2011

Inläggav Robert Westerberg » 06 jun 2011, 22:12

Fantastiska bilder Björn! Som vanligt kan tilläggas! Ser ut som att vädret var bättre där än i Såtenäs, om än inte så bra som tidigare år! :)
Användarvisningsbild
Robert Westerberg
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
Ort: Fruängen

Re: Roll Out Västerås 29 Maj 2011

Inläggav Hellenius » 07 jun 2011, 13:48

Tack, alltid roligt med positiva tillrop :-)

Tommy, ja det var roligt att ses och att få bli "lurad" upp i den bångstyriga linktrainern :)

Niklas, Jag ska se om jag lyckades fånga dig på bild i Pembroken. "Ett banalt fel" var det undanglidande svar jag fick på frågan om vad som hände...
Tack, jag ska editera min bildtext och lägga till Olle Norén.

Någon som vet vad som hände med Daisy, för hon dök inte heller upp?
Mvh
/Björn Hellenius
Användarvisningsbild
Hellenius
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst