Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt

Inläggav Kenneth Göransson » 09 maj 2011, 00:34

I lördags äntrade ett trettiotal glada flyghistoriker den buss som skulle ta oss med på en flygarkeologisk utflykt i södra,sydöstra och nordöstra Skåne.
Bild

Tuve Boethius och hans styrelsekamrater i SFF Skåne hade chartrat bussen för att ta oss till huvuddelen av de platser som hade/har en anknytning till flyget. Till vår hjälp under resan hade man satt samman ett kompendium som kortfattat beskrev varje besöksmål.
Bild

Med information från guiderna Sven Stridsberg och Rickard Andersson startade vi resan nedanför flygledartornet på Bulltofta.
Bild

Första anhalten blev Östra kyrkogården för att besöka den amerikanska graven för den flygpersonal som omkom vid nödlandningar i Sverige under andra världskriget.
Bild

Vi besökte även den engelsk/kanadensisk/nyzeeländska graven.
Bild

Färden fortsatte sedan mot "Revingerakan".....
Bild

......för att stanna till vid kortändan av Björkabasen. Se även denna smalfilm från 1964 med bl a Hawker Hunter från F9. I dag är basen fortfarande i bruk för SIB-verksamhet (Strid i bebyggelse)
Bild

Vid Sövde flygplats var det dags för första avstigningen och FIKA! Satt fint Lena :D
Bild

Sjöbo Flygklubb var i full färd med vårstädning av flygplan och övrigt flygmateriel.
Bild

Via Sjöborakan (som idag används av bl a tvåhjulingar)....
Bild

....fortsatte vi sedan till Hammars backar vid Kabusa skjutfält, där Sven gav oss en kortfattad resumé om vad som hänt på denna alldeles speciella plats. Man kunde nästan känna av alla aktiviteter som gjordes där omkring och efter 1930.
Bild
Strax bakom sandbunkern stod Flygarhemmet, verkstad och hangar.
Bild

Sedan ett besök i Skillinge vid en minnesplats för den B-17 Flygande Fästning som kraschade i vattnet precis utanför samhället 1944.
Bild

Nästa stopp blev hos Österlens Flygmuseum och flygentusiasten Lars Durehed, som idag har samlat på sig, och fortfarande håller på, för att nå målet att kunna visa samtliga versioner av Saab 35 Draken. Han har idag sex stycken....
Bild

Här finns massor av flyggodis att titta på och även några andra typer av flygplan.
Bild

Efter en rundvandring bland samlingarna, smakade det gott med lunchen som Lena bjöd på.

Resan fortsatte sedan norrut för nästa stopp på Rinkaby och den nedlagda flygplatsen. Numera är det mesta rivet som påminner om att det funnits flygaktiviteter här. Det enda som är kvar är start- och uppställningsbanor samt plattan där hangaren fanns. Om Rinkaby finns mer matnyttigt att läsa här, här och här.
Vid detta besök smakade även eftermiddagskaffet underbart. Vad annat kan det göra med trevligt sällskap och på minnesvärda platser.

Rickard håller här upp F10:s minneshäfte framför gruppen för att visa hur det kunde se ut under kriget jämfört med idag. En viss skillnad.....
Bild

När vi lämnade Rinkaby, åkte vi förbi Rinkabylägret, där man i parken kan se den J 35 Draken som stod vid hangaren tidigare.

Sista anhalten blev den minnesplats som Frosta Härads hembygdsförening i Svensköp ordnat efter den krasch som skedde när en Lancaster 1944 störtade och exploderade i det lilla samhället uppe på Linderödsåsen.
Bild

Här fick vi en grundlig redovisning för händelsen av Kjell-Åke Espersson, för dagen iklädd en tidsenlig hemvärnsuniform.
Bild

Efter ca 30 mil och nio timmars resande (och åtta minuter före tidsschemat!!!) landade ett gäng nöjda flygentusiaster åter på Bulltofta. En resa som gav mersmak för en uppföljare i västra och nordvästra delen av detta vackra landskap.

Ett STORT TACK till alla er i SFF Skåne som fixade allt så bra denna dag, t o m det fina vädret som de hade beställt från SMHI. Eller var det DMI? ;-)
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt

Inläggav Fredric Lagerquist » 10 maj 2011, 05:39

Kenneth Göransson skrev:Ett STORT TACK till alla er i SFF Skåne som fixade allt så bra denna dag, t o m det fina vädret som de hade beställt från SMHI. Eller var det DMI?


Och ett STORT TACK till dig Kenneth, för att du la ut allt detta på forumet. Mycket intressant!! :D
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt

Inläggav Åba » 10 maj 2011, 08:25

Fredric Lagerquist skrev:
Kenneth Göransson skrev:Ett STORT TACK till alla er i SFF Skåne som fixade allt så bra denna dag, t o m det fina vädret som de hade beställt från SMHI. Eller var det DMI?


Och ett STORT TACK till dig Kenneth, för att du la ut allt detta på forumet. Mycket intressant!! :D


Kan bara instämma!
Det verkade vara ett trevligt initiativ!
Intressant läsning också, om de stackars bombflyg-besättningarna under WW2.
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt

Inläggav Hellenius » 10 maj 2011, 08:53

Mycket bra, Kenneth, kanonredovisning av vad som verkar ha varit en rolig och intressant utflykt!
Mvh
/Björn Hellenius
Användarvisningsbild
Hellenius
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna

Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt

Inläggav Sten Johnson » 10 maj 2011, 11:13

Jag kan bara instämma med föregående talare. Det är alltid kul att vara ute och resa tillsammans med likasinnade vänner. Mat och fika med jämna mellanrum. Intressanta objekt. Perfekt väder vad kan man mer begära. Det är intressant med gamla väg-och krigsflygbaser. En höjdare var att höra den lokala berättelsen om den störtade Lancastern. Jag skickar med en teckning av en som flyger än (BBMF)

Hälsn Sten, som var med och ser fram emot nästa.

Bild
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt

Inläggav Olle Ekwall » 31 mar 2020, 22:18

Under julhelgen 2019 besökte jag B-17-monumentet på Skånes östkust.
Det anges med position Skillinge. Detta är inte helt fel men för grovt för att man skall hitta platsen.
En bättre positionangivelse är Örnahusen, vid stenpiren.
Jag bifogar ett par bilder. Man ser att tidens tand har gnagt rejält på ett av bladen.

Vid navet ser man en hel mängd med små kugghjul. Hur är de tänkta att fungera?
Är det för nedväxling av vartalet eller hör det ihop med vinkling av bladen?
Bilagor
IMG_6655K.JPG
IMG_6656Kr.jpg
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt

Inläggav Lars Sundin » 31 mar 2020, 22:42

Jag skulle tro att kugghjulen är för nedväxlingen av propellervarvtalet. Se bilden från en Wright R-1820 i denna tråd:

https://ww2aircraft.net/forum/threads/p ... ler.37275/

En slags planetväxel väl.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Med SFF Skåne på flygarkeologisk utflykt

Inläggav Olle Ekwall » 02 apr 2020, 14:03

Tack Lars
För att vara en planetväxel så har den extremt många planethjul. Detta gjorde mig osäker på vad det var. Din länk visar bra vad det är för något.
Det vanliga för planetväxlar är tre planethjul eller som i differentialväxlar i bilars bakaxlar då det är två.
/Olle
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron