Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 14 dec 2010, 22:54

Bild

Vad kan jag säga? Den här julklappen kommer ingen att kunna överträffa i år ;-)

Jag hörde det på nyheterna igår att vi skulle få en Gripen till museet, och mycket riktigt. Informationen stämde för idag kl 13.45 dök det här fina flygplanet upp. Först blev det lite flygning.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Sen väl nere på marken blev det möjligt att titta lite närmre på 39101 som från och med nu kommer att bo på museet.


Bild

Bild

Det började mörkna rejält på slutet av utomhusvistelsen för 39:an. Men det behöver ju inte alltid vara negativt. Det kan bli fina bilder utan strålande solsken också som tur är :-)

Bild

Bild

Bild

Notera att stolen blivit borttagen när bilden ovan togs.

Bild


39:an har också fått en signatur med datum för sista flygningen på nosen.


Bild


Under dagen var även det här lilla flygplanet på besök. Notera den snygga märkningen på fenan :-)


Bild

Bild


På vägen hem fick det bli en bild på Draken också som var så fin med snön och kvällsljus. Tyvärr hann den riktigt fina kvällshimlen försvinna innan jag fick arkiverat bilen.


Bild

Det må ha varit ruggigt kallt att stå ute och fotografera idag, men väl värt det tycker jag. Nu får det bli till att köra upp och hälsa på 39:an och titta lite närmre på den någon dag :-)

/Emma.
Senast redigerad av Emma Persson 29 feb 2012, 12:59, redigerad totalt 2 gånger.
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 dec 2010, 23:48

Tack Emma.
Fin dokumentation.

Kan man säga att 101:an blir någorlunda intakt i utställningen?
ex. får behålla motorn o stolen (som tydligen "flög vidare")

mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 14 dec 2010, 23:54

Varsågod, det är bara roligt att dela med mig av vad som händer och det som fastnar på bild :-). Det är mycket roligt att det uppskattas.

Jag är egentligen inte rätt person att svara på frågorna (jag vet för lite om vad som är planerat) så ta mitt svar med en stor nypa salt. Som jag förstod det under dagen så ska inte stolen förbli borta utan bytas mot en annan. Motorn har jag inte hört någonting om men jag hoppas ju att den här 39:an får ha kvar så mycket av sina delar som möjligt.

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Nicklas Lennartsson » 15 dec 2010, 10:37

Snygga bilder!! Är det en ny hjälmstandard med tomteluva tro?? :)
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Tommy Johansson - ToJ » 15 dec 2010, 18:19

Läckert, kanonbild med månen i bakgrunden, en annan kul grej var FF med tomteluvan :lol: !!

Tack för visningen!


Tommy
Tommy Johansson - ToJ
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Hellenius » 15 dec 2010, 21:09

Tommy Johansson - ToJ skrev:Läckert, kanonbild med månen i bakgrunden, en annan kul grej var FF med tomteluvan :lol: !!

Tack för visningen!


Tommy

+1 :-)
Mvh
/Björn Hellenius
Användarvisningsbild
Hellenius
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Åba » 15 dec 2010, 21:46

Det var ingen dålig pjäs de fick till musée-samlingen!
Kul!

Utsökta bilder, och 39:an blir banne mig snyggare för varje gång jag ser den!
(Den är nog min svenska flyg-favorit numera. Hade 35:an som "favvo" tidigare, men den är nog nerpetad till 2:a plats känns det som...) :D

Förresten, det var inte mycket till vinter ni hade där nere i skåne (av bilderna att döma) ;-)
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 20 dec 2010, 01:14

Tack så mycket allihopa för de snälla kommentarerna och berömmet! :-) Det är jätteroligt att ni tycker att bilderna har blivit fina.


Nicklas Lennartsson skrev:Snygga bilder!! Är det en ny hjälmstandard med tomteluva tro?? :)


Tommy Johansson - ToJ skrev:Läckert, kanonbild med månen i bakgrunden, en annan kul grej var FF med tomteluvan :lol: !!

Tack för visningen!


Tommy


Ja, tomteluvan är en riktigt rolig detalj. Jag tyckte det var väldigt roligt att se. Blev onekligen lite förvånad när jag först såg det ;-)


Åba skrev:Det var ingen dålig pjäs de fick till musée-samlingen!
Kul!

Utsökta bilder, och 39:an blir banne mig snyggare för varje gång jag ser den!
(Den är nog min svenska flyg-favorit numera. Hade 35:an som "favvo" tidigare, men den är nog nerpetad till 2:a plats känns det som...) :D

Förresten, det var inte mycket till vinter ni hade där nere i skåne (av bilderna att döma) ;-)


Det är verkligen jätteroligt att det blev en 39:a. Hade inte vädret och vägarna varit så dåliga som de är just nu så hade jag tänkt köra upp i morgon och se om där är någonting som jag kunnat hjälpa till med och även tittat lite på flygplanet såklart. Men det får tyvärr vänta (känns inte lämpligt att ge sig ut och köra).

39:an är ett grymt snyggt flygplan och så mycket som jag tycker om 35:an också så är Gripen ändå favorit :-)

Hehe, i tisdags var det riktigt fint här nere men väldigt kallt och blåsigt (normal skånsk vinter alltså). Sen på onsdag började det snöa och sen har det bara blivit mer och mer de senaste dagarna och nu är det så pass att man inte gärna ger sig ut och kör om det inte verkligen behövs. Fast jämfört med längre norrut kan jag tänka mig att det inte är mycket till vinter här nere ändå :-)


Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emil Lindberg » 27 dec 2010, 11:22

Man kan ana och se en del specialgrejor på denna individ: Diverse antenner, fästen för spinnskärm (vid fenroten) och att sidrodret för en gång skull slutar kant i kant med motsvarande del på stjärtkonen.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 27 dec 2010, 15:20

Emil Lindberg skrev:Man kan ana och se en del specialgrejor på denna individ: Diverse antenner, fästen för spinnskärm (vid fenroten) och att sidrodret för en gång skull slutar kant i kant med motsvarande del på stjärtkonen.


Det är roligt att få se lite sådana här saker på flygplanet. Jag noterade ett par saker till på flygplanet som jag inte känner igen från andra 39:or.

Uppe på nosen framför huven sitter någonting som ser ut som någon typ av lucka eller liknande. Har du någon aning om varför museets flygplan har den är luckan (eller vad det nu är för någonting) på nosen?

Bild

Framför kronmärket på nosen sitter det några spännande saker där det brukar sitta ett av de platta gula ljusen. På museets 39:a sticker det partiet upp en bit från nosen också.

Bild

Bild

Sen luftintagen har också någonting som inte brukar vara där.

Bild

Jag har ingen aning om vad någon av de här sakerna är eller vad de används till. Jag bara noterade att det såg annorlunda ut på flygplanet jämfört med de andra individerna jag sett :-). Det kan nog bli intressant att titta närmre på flygplanet och se vad mer som går att hitta.

Mvh

Emma
Senast redigerad av Emma Persson 29 feb 2012, 13:00, redigerad totalt 1 gång.
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Tommy Johansson - ToJ » 27 dec 2010, 17:54

Emma Persson skrev:Uppe på nosen framför huven sitter någonting som ser ut som någon typ av lucka eller liknande. Har du någon aning om varför museets flygplan har den är luckan (eller vad det nu är för någonting) på nosen?
Mvh

Emma


Hej Emma,

-101 har använts vid provning av IR-OTIS, tidigare så användes 37301 också vid liknande tester, kika in på:
http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/text/otis.html

Tommy
Tommy Johansson - ToJ
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 27 dec 2010, 18:58

Tommy Johansson - ToJ skrev:Hej Emma,

-101 har använts vid provning av IR-OTIS, tidigare så användes 37301 också vid liknande tester, kika in på:
http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/text/otis.html

Tommy



Hej!

Tack så mycket för svaret och länken :-)

IR-OTIS känner jag igen från några bilder jag sett på Gripen med den på plats. Jag funderade ett tag på om det kunde röra sig om någonting sådant på 39101, men tänkte att det nog hade använts till någonting annat eftersom samtliga bilder jag sett tidigare har haft ”bollen” på vänster sida om nosen. 39101 måste ha haft den sittande på höger sida att döma från hur den ser ut idag och det är ju väldigt intressant att se att den kan placeras på båda sidorna :-). Vet du om där är någon anledning till varför man sätter den på olika sidor eller det spelar kanske inte så stor roll?

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Tommy Johansson - ToJ » 27 dec 2010, 20:22

Emma Persson skrev:39101 måste ha haft den sittande på höger sida att döma från hur den ser ut idag och det är ju väldigt intressant att se att den kan placeras på båda sidorna :-). Vet du om där är någon anledning till varför man sätter den på olika sidor eller det spelar kanske inte så stor roll?


Hej igen,

Så vitt jag vet, (jobbar INTE med 39:an/SAAB), så var det endast 37301 (JA 37) och 39101 som har flugits/förberets med "glaskulan" monterad.
Bilden på 39150 i länken jag nämnde tidigare tror jag är "falsk", d v s att SAAB har hängt på mockuper av både robotar och "kulan"

Ledsen för att jag inte kan komma med "hard facts" i detta fall. :-(

/ Tommy
Tommy Johansson - ToJ
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 28 dec 2010, 19:25

Tommy Johansson - ToJ skrev:Hej igen,

Så vitt jag vet, (jobbar INTE med 39:an/SAAB), så var det endast 37301 (JA 37) och 39101 som har flugits/förberets med "glaskulan" monterad.
Bilden på 39150 i länken jag nämnde tidigare tror jag är "falsk", d v s att SAAB har hängt på mockuper av både robotar och "kulan"

Ledsen för att jag inte kan komma med "hard facts" i detta fall. :-(

/ Tommy



Hej!

Ingen fara alls, jag får helt enkelt leta lite och se vad jag kan hitta i ämnet :-)

Jag vet ju var jag ska börja leta nu och jag har fått svar på huvudfrågan om museets 39:a så jag tackar så mycket för svaren :-)

/Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav TilleTeamM » 29 dec 2010, 21:48

Hellenius skrev:
Tommy Johansson - ToJ skrev:Läckert, kanonbild med månen i bakgrunden, en annan kul grej var FF med tomteluvan :lol: !!

Tack för visningen!


Tommy

+1 :-)


+2 :-) Mer beröm!

Verkligen fina bilder Emma. Jag tycker också om bilden med månen i bakgrunden.

/Tille, TeamM
Användarvisningsbild
TilleTeamM
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:39
Ort: Lund

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 06 jan 2011, 01:53

TilleTeamM skrev:+2 :-) Mer beröm!

Verkligen fina bilder Emma. Jag tycker också om bilden med månen i bakgrunden.

/Tille, TeamM


Tack så jättemycket :-) Det är roligt att de uppskattas och att just den med månen blivit så omtyckt.

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav LPI-Observer » 06 jan 2011, 12:32

Fantastiska bilder Emma :D ! Forskade lite om Baronen som var på besök. Det är Saab i Linköping som äger kärran.http://www.pilotmagazinet.se/search.asp?search=SE-ITR Lite kul faktiskt då det i Linköping även brukar dyka upp en blå Baron lite då och då! Mvh David
LPI-Observer
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:00
Ort: Björsäter

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 31 jan 2011, 21:22

LPI-Observer skrev:Fantastiska bilder Emma :D ! Forskade lite om Baronen som var på besök. Det är Saab i Linköping som äger kärran.http://www.pilotmagazinet.se/search.asp?search=SE-ITR Lite kul faktiskt då det i Linköping även brukar dyka upp en blå Baron lite då och då! Mvh David



Tack så jättemycket för berömmet och informationen :D. Jag ber om ursäkt för det mycket sena svaret. Jag har aldrig sett flygplanstypen tidigare men tycker det är ett tjusigt litet flygplan. Häftigt att där är en till som är och hälsar på i Linköping lite då och då :-).

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Åba » 24 okt 2011, 21:23

"Snubblade" över denna film på "tuben".
Kul att få se rörliga bilder och att få höra det där vassa 39-ljudet, från överlämnandet.
Tycker mig skymta en viss fröken Persson också, med ett jätte-objektiv, en bit in i filmen... :D

Länken:
http://www.youtube.com/watch?v=TZE7F4sK43c&feature=related
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 24 okt 2011, 21:44

Den är mycket trevlig den filmen! Riktigt snyggt filmat och oerhört trevligt att den finns att titta på! :D

Som en kul detalj kan sägas att tittar man noga vid 0.38 in i klippet så ser man klart och tydligt det tillfället på flygningen där bilden med 101 och månen togs.

Jo då, jag har hamnat med i filmen på ett par ställen. Hehehe det syns nästa också hur grymt kallt det var när 101 kom ner till museet. Men kallt får det gärna vara för det här hade jag inte viljat missa. Känner dock på mig att det kan bli svårt att överträffa 2010 års julklapp nu i år ;-)

/Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Åba » 08 nov 2011, 23:05

Snurrade runt på "tuben" i jakt på nåt flygrelaterat.

3:53 in i filmen som jag länkar till nedan, så dyker det upp något intressant med anknytning till det som behandlas i denna tråd.
Kanske är det ingen nyhet för er som har koll på F10:s historia, men för mig var det nytt...
Eller är det inte samma Grip?

http://www.youtube.com/watch?v=suXUbBxXIqo&feature=grec_index
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 08 nov 2011, 23:16

Häftigt! Tack för länken och att du uppmärksammade det :D

Jag har hört rykten att 101 åtminstone ska ha varit och hälsat på på F 10 vid något tillfälle (en flygning det ska finnas foton från? Någon som vet och rent utav kan visa i så fall?). Och visst är det samma flygplan, fast i den gamla kostymen (målningen). Har ett par bilder på flygplanet jag hittat på nätet där planet har just den här målningen men jag viste inte att den varit på flygdagen 1995.

Mvh

Emma


Åba skrev:Snurrade runt på "tuben" i jakt på nåt flygrelaterat.

3:53 in i filmen som jag länkar till nedan, så dyker det upp något intressant med anknytning till det som behandlas i denna tråd.
Kanske är det ingen nyhet för er som har koll på F10:s historia, men för mig var det nytt...
Eller är det inte samma Grip?

http://www.youtube.com/watch?v=suXUbBxXIqo&feature=grec_index
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav JGJ » 10 nov 2011, 19:49

Her er et foto af 39101 på Flygdag F10 August 1995 /hilsen Jan

Bild
Användarvisningsbild
JGJ
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 mar 2008, 10:32

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Emma Persson » 13 nov 2011, 16:39

Tack så mycket för fotot! :D

Det är alltid trevligt att se bilder på planet som det har sett ut tidigare när det hade annan målning och märkning.

Mvh

Emma
Emma Persson
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Tidig julklapp till Ängelholms Flygmuseum

Inläggav Janne » 14 nov 2011, 21:12

Härliga bilder minst sagt!
Den med månen är helt klart favoriten, superb!
Cheers!
Janne
Östersund/Glasgow
Janne
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 nov 2011, 03:28

Nästa

Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst