Rakowice - Flygmuseet i Krakow - bilder från 2010

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Rakowice - Flygmuseet i Krakow - bilder från 2010

Inläggav Ingvar L. Nilsson » 09 aug 2010, 22:06

Hej!
Jag har även detta år varit i Krakow för att besöka hustruns släkt samt även deltaga i ett hejdundrande bröllop..

Förra året var muséet under ombyggnad. Nu var det klart. En ny stor byggnad pormad som en trebladig propeller sett uppifrån.

Jag har lagt upp några osorterade foton samt en liten filmsnutt på mitt galleri http://gallery.me.com/ingvarlnilsson#gallery

Jo - när jag nu var där så frågade jag flickan i entré-kiosken ifall de hade några engelskspråkiga böcker. Det hon hade kände jag redan igen och finns i bokhyllan hemma. Har du ingenting nyare? Hon konfererade med flickan som sköter cafeterian (se filmsnutten och kolla skylten "AERO CAFE" som är ett roder) och efter en del tissel och tassel på obegriplig polska ombads jag vänlig att vänta "a few seconds". En polsk sekund kan vara lång - detta har jag lärt mig av min polskfödda hustru - men efter bortemot 15 minuter rörde det sig innanför biljettluckan och ett litet postpaket öppnades - haha - häri fanns c:a 5, möjligen max 10 exemplar av den nya museiguideboken på engelska. Det visade sig att de själva inte sett denna bok ännu så det var med viss exaltation jag bläddrade igenom boken och snabbt konstaterade att i denna bok fanns flertalet segelflygplan beskrivna. I hallen där de hänger uppe i taket finns ingen som helst info om vad man ser där ovanför kalufsen.

Det lustiga var även ett fejkat foto med PZL P11c uppställd i ena flygeln av den nya byggnaden! Ett fotomontage! Men rätt bra gjort. Jag tittade in i den nya byggnaden och man hade börjat släpa in en del grejer från hallen med de äldsta maskinerna, men de låg lösa på golvet. Det finns något foto även på detta (svårt med reflexer från solskenet). Hallen hade fortfarande skyddspapper på alla dörrhandtag och var väldigt tom vad jag kunde se utifrån. Bilderna img0225 och 226 är tagna genom fönstret i nya byggnaden.

Detta år hade även Motormuseet öppet liksom den lilla "historiska delen". Den historiska delen visade sig vara hemvist för en dåligt bevarad Etrich Taube, en vacker Antoinette utan motor och en del annat illa åtgånget, bl.a en motorgondol från en av de maffiga tyska bombplanen Zeppelin Staaken R VI som ju har en propeller både bak och fram!


Om du har frågor om museet, om Krakow eller annat i närheten av Krakow får du gärna maila mig. I egenskap av modellflygare är jag periodare i att besöka SFFs webbsidor. Jag flyger i första hand linflyg, samt även en del friflyg såväl oldtimer som modernt.

Mailadress är [url]ingvarl.nilsson@telia.com[/url] hmmm här ville sig inte länken riktigt...


Bästa hälsningar // Ingvar L Nilsson, Brämhult/Borås
Ingvar L. Nilsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 apr 2008, 17:56
Ort: Borås

Re: Rakowice - Flygmuseet i Krakow - bilder från 2010

Inläggav Fredric Lagerquist » 09 aug 2010, 22:37

Tack för länken, Ingvar! Mycket kul att se :D

Spontant kommer dock frågan: Hur var status på Ernst Udets Curtiss Hawk II? Ser inte denna go'bit bland dina bilder...

Bild
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Rakowice - Flygmuseet i Krakow - bilder från 2010

Inläggav Ingvar L. Nilsson » 09 aug 2010, 22:40

Hej!
Ähum - var det en svensk inblandad i denna kärran? Den bör finnas någonstans på filmen. Jag skall kolla noga. Fast videon som ligger ute är på närmare en GB så det skall vara hygglig upplösning om man vill se bättre.

Jag skall iallafall krypa ner i snarkofagen nu.

God natt! // Ingvar
Ingvar L. Nilsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 apr 2008, 17:56
Ort: Borås

Re: Rakowice - Flygmuseet i Krakow - bilder från 2010

Inläggav Ingvar L. Nilsson » 16 aug 2010, 20:39

OK,

ledsen för dröjsmålet. Den med de Olympiska ringarna och 1936 märkta maskinen står numera inne i stora hangaren. Men den saknar vinge, eventuellt även höger stabbe (den står rätt nära väggen - kanhända får högerstabben plats).
Det finns ingen skylt eller tavla som säger vad detta är, därför tyckte jag (i egenskap av modellflygare och beundrare av PZL P11c) att den var rätt ointressant i sitt halslaktade skick.

Men den står iallafall efter vänsterväggen när man kommer i stora hangaren, allra längst in, precis där man kan smita ut för att besöka motormuseibyggnaden.
Den var iallafall rentvättad och det fanns inga alger eller annat bös på den.

Bästa hälsn. Ingvar L. Nilsson
Ingvar L. Nilsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 apr 2008, 17:56
Ort: Borås


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst