Film- och sångkonst - Första och Gula divisionen på Youtube

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Film- och sångkonst - Första och Gula divisionen på Youtube

Inläggav Lars Sundin » 05 apr 2008, 16:15

I serien med sångstycken med flyganknytning med Agnetha Fältskog, Anni-Frid Lyngstad och Alice Babs så kommer här den klämmiga marschen "Att flyga är att leva" ur filmen "Första Divisionen" från 1941. Jag låter den dock vara ett nytt/eget ämne - även om jag skulle kunnat ha ändrat rubriken på den tidigare tråden/ämnet.

Musiken är av Lars-Erik Larsson, texten av Hasse Ekman.

Se och hör på http://youtube.com/watch?v=mUOg-8M8TDs . Det handlar alltså om hela filmen Första Divisionen som en person har lagt ut Youtube i ca 10 delar.

Om filmen kan läsas på Svensk filmdatabas på http://www.svenskfilmdatabas.se/

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 09 apr 2008, 21:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Första Divisionen

Inläggav Robert Widmark » 08 apr 2008, 09:39

Hej Lars,
Ingen har orkat svara på ditt fina tips (Första Divisionen) så nu gör jag det. Har för ett par dar sen avnjutit ett par av avsnitten och det var mycket förnöjsamt.
Fortsätt med dina blänkare om gamla filmer - det värmer!
tacksam Robba.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

...Och Gula divisionen med Meg Westergren m m

Inläggav Lars Sundin » 09 apr 2008, 20:52

Hej Robban!

Det finns scener från filmen "Gula Dvisionen" också på Youtube, börja exempelvis på http://youtube.com/results?search_query=gula+divisionen&search_type= där man bjuds på J 29 i all sin prakt och i mängder. Trumpetspel och raska flygsoldater därtill. J 29A med slats.

Fotograferingskonsten har gått ordentligt framåt sedan "Första divisionen" från bara ca 13 år tidigare. Detsamma kan väl knappast kan sägas om skådespelarkonsten eller handlingens "kvalitet". Lars Widdings roman"Gyllene vingar" som gett "ramen" till filmen har fler dimensioner än denna och är klart läsbar ännu och inte föråldrad tycker jag.

Man kan så ta sig till ett videoklipp med Safirflygningen i filmen. Kul att se Meg Westergren spela skrämd och samtidigt lockad av framfarten, typiskt fruntimmer sa' man förr men det får man nog inte säga nu, samt Safir uppvisad med litet mer stake än vad man sett på senare års flygdagar. Men det handlar väl mest om vad brännvidder och andra fototekniska finesser gör till intrycket.

Så tar man sig lätt till ett videoklipp med den röda Draken som nyligen diskuterats i en tråd. Jag gissar detta och besläktade klipp finns att se hos F 18 kamratförening också.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Safir? Meg?

Inläggav Robert Widmark » 10 apr 2008, 13:54

Var fanns dom, Lasse? I
Inte i klippet Gula divisionen alla fall..
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Lars Sundin » 10 apr 2008, 14:28

Hej Robban!

Yotube har ett bra söksystem men ibland blir jag litet bortkollrad. Här mer direkta länkar till de olika videoklippen:

http://youtube.com/watch?v=TRHV-KIPtl8 Gula Divisionen
http://youtube.com/watch?v=ATbmSKr1T4Y Safir-flygning med Meg W
http://youtube.com/watch?v=rlWKl0aLvvc Hufvudstadsjakten

http://youtube.com/watch?v=Yc9Mxjt2Ab8 finns litet med J 29 Gul Rudolf. Den första av fem delar står det.

Och mycket mycket mer finns. Det är bara att söka.

Om man inte har något annat för sig alltså.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Har nu sett dom...

Inläggav Robert Widmark » 10 apr 2008, 14:47

Gula divisionen var klart bäst men en sak stämmer dåligt.
Fanns namnen verkligen målade på förare och mekanikern (på flygplanet)?
Det har jag aldrig sett.
Tack för showen. Lasse!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Re: Har nu sett dom...

Inläggav Lars Sundin » 11 apr 2008, 00:24

Robert Widmark skrev:Fanns namnen verkligen målade på förare och mekanikern (på flygplanet)?


Hej Robban! Det var nog ett filmberättartekniskt knep för att namnintroducera en av huvudrollerna i filmen. Även om jag inte vet mycket om FV:s sätt att bemåla sina plan, är jag ganska säker på att sådant inte förekom i FV. Däremot var det väl redan då vanligt i Amerikat.

Filmens handling beskrivs i Svensk Filmdatabas och står ju rätt fri från Widdings bok. Så att säga. Men så är det väl ofta med filmer baserade på böcker. Alvar Zacke publicerade däremot sin roman "Första divisionen" först efter det att filmen gjorts.

Från filmen minns jag att en Jawa motorcykel skymtar i förbifarten. Dom var vackra att se på! Se http://www.jawaklubben.se där jag förstås inte hittar någon bild som stämmer riktigt med mina minnen. Rött var färgen och den stora tvåtaktsmotorn var elegant formad. Bilderna på http://www.jawaklubben.se/Cykelbilder/perak.htm säger litet om mina minnen.

Eller var det bara en stor Monark?

Lars S
Bild
Senast redigerad av Lars Sundin 11 apr 2008, 13:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

....

Inläggav Robert Widmark » 11 apr 2008, 08:15

... åsså hade FV inga trumpetare vid 29-t6iden. Man var teknokratiska nog att ha högtalare i alla kaserner och på kanslihuset. Signalavdelningen satte bara på en raspig grammofonskiva när det var dags för revelj. Bekvämt men inte lika filmiskt skakande.
.
Ja, det här minns säkert alla 29-saltingar (och andra äldre gentlemän).
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Revelj

Inläggav curtll » 11 apr 2008, 08:24

Den raspiga grammofonskivan minns jag 1955 på F2 när jag sökte som fältflygare (enbart som avkoppling från lumpen på Jägarskolan i Kiruna!). Naturligtvis blev jag inte antagen (vilket jag inte heller egentligen ville!!).
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Hurtige jägarsoldat!

Inläggav Robert Widmark » 11 apr 2008, 08:52

Trumpetaren försvann någon gång på 40-talet så 1955 (när du provade på F2) så var nog reveljskivan i det närmaste utsliten.
Så till Flygvapnets syn på saker, Om du kom från Jägarskolan så ansågs du säkert i hurtigaste laget.
Annars var det vissa veliga som inte visste vilket vapen de ville göra lumpen i - å så hamnade de på Flygskolan i Ljungbyhed.!
Orättvist.
Manöver Curtil!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Re: ...Och Gula divisionen med Meg Westergren m m

Inläggav Kent Schram » 12 apr 2008, 17:19

Lars Sundin skrev:Hej Robban!

Det finns scener från filmen "Gula Dvisionen" också på Youtube, börja exempelvis på http://youtube.com/results?search_query=gula+divisionen&search_type= där man bjuds på J 29 i all sin prakt och i mängder. Trumpetspel och raska flygsoldater därtill. J 29A med slats.

Fotograferingskonsten har gått ordentligt framåt sedan "Första divisionen" från bara ca 13 år tidigare. Detsamma kan väl knappast kan sägas om skådespelarkonsten eller handlingens "kvalitet". Lars Widdings roman"Gyllene vingar" som gett "ramen" till filmen har fler dimensioner än denna och är klart läsbar ännu och inte föråldrad tycker jag.

Man kan så ta sig till ett videoklipp med Safirflygningen i filmen. Kul att se Meg Westergren spela skrämd och samtidigt lockad av framfarten, typiskt fruntimmer sa' man förr men det får man nog inte säga nu, samt Safir uppvisad med litet mer stake än vad man sett på senare års flygdagar. Men det handlar väl mest om vad brännvidder och andra fototekniska finesser gör till intrycket.

Lars S


Ang. Safir flygningen så vill jag minnas att piloten som flög under Västerbron var den nu mera bortgångne S Lampell.
I inlednings texten till filmen kan man läsa att S. även fungerade
som rådgivare i flygfrågor åt filmteamet.

KS HAD
Kent Schram
 

Om att flyga under Västerbron

Inläggav Lars Sundin » 13 apr 2008, 06:48

Hej Kent, jo visst var det Sven Lampell som flög Safiren i vid Västerbro-passagen samt var konsult. Vidare hade en viss FV-chef synpunkter på vad som inte borde tas med av det som fanns i Lars Widdings manus/förlaga.

Ett klipp ur Svenska Filmdatabas, utan nämnande av Nordenskiöld: I produktionsuppgifterna för Gula divisionen anger bolaget Lars Widding som upphovsman till en "berättelse för filmen", medan manuskriptet tillskrivs Stig Olin. Distinktionen bör rimligen utläsas så, att historien huvudsakligen är Widdings och den filmiska utformningen huvudsakligen Olins. Samma år som filmen hade premiär, 1954, utgav Widding (f 1924) historien också i romanform, "Gyllene vingar". En kraschlandning i Gula divisionen är så autentisk man kan begära, berättade kapten Sven Lampell, flygmilitär medarbetare under inspelningen, för Expressen (30.11.1954): "Det är när en 'Tunna' vippar på snedden i ett moln av rök och grus, sedan en i filmens flygargäng drabbats av syrgasbrist. Kameran stod uppställd för att fotografera starter, och samtidigt passade man på att rikta den mot några landande plan. En landning råkade alldeles utom programmet bli så där hårdhänt -- en autentisk krasch som på beställning." Sven Lampell själv genomförde den "busflygning" som förekommer i Gula divisionen -- flygningen två gånger under Västerbron i Stockholm med ett skolflygplan.

Jag har för mig att Roy Fröjdh snuddar litet vid filminspelningen i sina FV-memoarer "Guldvingen".

"Gula divisionen" har diskuterats på forumet förut vid många tillfällen. Nu kan man inte utan vidare söka i gamla forumet men kunde man det, skulle man bl a hitta detta inlägg från Christer Sidelöv 30 december 2003. Jag tror inte Christer har några invändningar om jag återger det. Du hittar här litet mer om "Västerbro-flygare". Christer har även skrivit om Widdings roman kontra filmen och hans "sentiments" kring detta men det är en annan femma.

Hej Sven, Farsan, alla Lassar och ni andra!

Jo Västerbrons båge har ju onekligen lockat många piloter. Några har gjort det, men bara ett fåtal med vederbörligt tillstånd. Först var väl en eller flera av de J 26 som var på väg till Bromma våren 1945. Har aldrig sett eller hört någon bekräfta om det verkligen var flera än en, men det är väl troligt att de var flera som föll för frestelsen. Klart är att det var amerikansk(a) pilot(er). Sven Lampell var som sagt “stuntpilot” åt Kåre Santesson i filmen ”Gula divisionen”. Han blev först med tillstånd. Sen har jag hört att den något mytomspunne Dan Andersson som sedemera omkom i Etiopien i en av CG von Rosens MFI-15 efter en kollision med en gam, nån gång på 60-talet i inget annat syfte än att provocera myndigheterna utförde en start i en MFI-9 på tofflor från Riddarfjärden på ett sådant sätt att han passerade under bron. Han hade tillstånd att starta från fjärden, men inte att flyga under bron. Han lär medvetet ha utnyttjat dåvarande formuleringen om start och landning i BCL, för att komma undan repressalier. Något som sen därför omformulerades. Nån som vet mer?

Fast forward till tisdag, 9 augusti 1988! Klockan tio och trettio, svensk standardtid, flög så Pierre Holländer med sin Pitts S2B, SE-IRX, runt Västerbron. Detta skedde efter att inte mindre än åtta (!) myndigheter gett sina nödiga tillstånd! Polisen var där för att stänga av trafiken några minuter. Tillstånd hade sökts först hos Luftis redan i januari samma år, men de kunde ju förstås inte åta sig att säga ja alldeles själva, utan skickade saken på remiss till förutom snuten även till bl a Sjöfartsverket, Stockholms hamnstyrelse, Naturvårdsverket med flera. Som “ursäkt” angavs inspelningen av FlygRevy Video Nr 2. I juli hade klartecken från alla myndigheter kommit. Under stort hysch-hysch lyckades vi enas om 9 augusti för alla inblandade. Även om saken skulle dokumenteras grundligt ville vi inte att några ”utomstående” fotografer skulle få nys om det. För att få med vad vi ville monterades två stycken Nikon F3 i flygplanet. Den ena med en 20 mm glugg i handtaget på övervingen riktad bakåt, den andra ovanpå instrumentbrädan mellan fram och baksits med en 16 mm fisheye lins riktad framåt. Bredvid denna satt även en 16 mm filmkamera, även den riktad framåt. Själv stog jag med min Nikon på Norrmälarstrand strax öster om Rolambhovsparken. På Långholmen på olika platser fanns Peter Liander och hans mindre kända lillebror Anders med stillbildskameror. Om jag inte minns fel var även Christina Lindberg och Per-Åke Sundström (som på den tiden gjorde all lay-out för tidningen) försedda med kameror. Bosse Sehlberg, John Rissler (då kapten på Linjeflyg) och Göran Håkansson såg till att det hela även förevigades med rörliga bilder från olika vinklar. Pierre själv var så sysselsatt med att se till att alla kameror i flygplanet var igång när han passerade under bron att loopingen fick ett något tillplattat useende. Något som förstås lite listigt redigerades i efterhand för att inte vara alltför uppenbart! Rapport i TV2 och nyhetsprogrammet ABC visade samma kväll några sekunder från evenemanget. Expressen dagen efter hade en av mina bilder.

Sen dröjde det faktiskt ett par år tror jag innan nästa flygning under bron gjordes. I samband med Stockholms Vattenfestival gavs ytterligare några tillstånd. Bosse Gruwer flög i sin Super Stearman, SE-BOG, med Maud Törnberg stående på övervingen, och Pierre flög än en gång, nu med sin Tiger Moth SE-CHG med Annika Skoglund på vingen. Gert Martinsson blev piloten som senare fick flyga Mustangen, SE-BKG, under bron. Björn Löwgren (vet jag) och Göran Swanberg (tror jag) passade på att flyga Björns båda Sk 16, SE-FUZ och SE-CHP, under bron samma år som Mustangen. Om jag inte missminner mig var det dock lite oklarheter om de båda senare herrarna verkligen hade tillstånd! Alf Ingesson-Thoor berättade för mig att han var frestad även han i sin Sk 50C, men han hade inget separat tillstånd. I stället slog han på en tunnelroll passerandes över bron som påbörjades i höjdled under brospannet. (Alltså inte under själva bron) Mindre känt är nog att en av Flygande Veteraners kaptener gjorde nån slags ansats att få tillstånd att flyga DC-3an under bron i samband med nån av vattenfestivalerna, men jag är lite osäker på om det nekades eller om det inte ansöktes tillräckligt långt. Synd, för det hade varit en syn om något! Och plats finns det ju!

Som parentes kan jag berätta att jag av en ren slump blev vittne till när man inte mindre än tre gånger flög i kolonn med två av US Coast Guards helikoptrar under en mycket låg bro i centrala Miami intill Bayside under inspelningen av filmen ”Bad Boys 2” förra sommaren. Ytterligare en helikopter med en kamera under nosen flög bakom alla tre gångerna. Själv satt jag på första parkett, det vill säga knappt 1000 fot snett ovanför, i en Super Cub med ett reklamsläp bakom och trodde knappt mina ögon första gången alla tre helikoptrar flög under bron! Det brospannet ger för övrigt inte mycket frigång i sidled heller för rotordisken. Ungefär som när Ray Hanna flög OFMC’s Spitfire under en låg stenbro under inspelningen av ”Piece of Cake”!

Christer S


Notera den fina passagen i inget annat syfte än att provocera myndigheterna om Dan Andersson. Om denne specielle person har Lars Gibson, som kan konsten att uttrycka sig med både finess och värme, skrivit i SFT nr 3/1999.

En SAS-pilot tar en ovanlig väg på http://www.airliners.net/photo/North-American-P-51D/0265886/M/


Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst