Flygmuseet i Krakow - Rakowice

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygmuseet i Krakow - Rakowice

Inläggav Ingvar L. Nilsson » 16 jul 2009, 18:03

Rakowice - Polska Flygmuséet i Krakow - intryck från besök 14:de juli 2009.


Man har kunnat läsa ibland att detta Europas största flygmuseum är hotat av stadsbebyggelsen. Det som i första hand är hotat är start och landningsmöjligheter, och min dagslägesbedömning är att det är små chanser för moderna snabba flygplan att landa här - mitt i en av Krakows förorter. Visserligen har man skrinlagt planerna på ett bostadsområden på själva flygfältet, och visserligen har den ekonomiska situationen gjort att man rivit vissa byggnadsfundament och skjutit byggnationmen på framtiden och bättre ekonomi.

Jag själv är inte “allmänflygintresserad” utan har några punktintressen, två av dessa finns just på detta museum, nämligen den otroligt vackra PZL P11c som tyvärr ur modellflygarperspektiv är i det närmaste omöjlig att bygga en välflygande skalamodell av då motorn är mycket tung i förhållande till resten av denna kanske världrens vackraste flygmaskin, vilket gör att den i modellflygsammanhand gärna vill bli baktung och då inte flyga naturtroget...
... det andra punktintresset är den rysligt jättefula PZL M-15 “Belphegor” som enligt den engelska guideboken - som kostar 5 zl - byggdes i 175 exemplar och var “an exceptionally unsuccesful and costly experiment”.

Själva muséet var vid entrén mer lik enbyggarbetsplats än något annat, i biljettkassan fanns ett litet anslag som berättade att man skulle vara klara med ombyggnaden av museet 2010 - men att med hänsyn till dagsläget en besöksavgift varierade mellan 5 och 7 zl. Idag kostade det 5 zl. - knappt 13 SEK att gå in - jag hade gärna betalat 10 ggr mer och var litet chockerad över det låga priset, även över några som ville gå in billigare eftersom de var “studenter”. Vill man prova klassiskt polsk kaffe så finns det faktiskt att få i den lilla cafeterian på baksidan av biljettkontoret. Numera kan man göra sig förstådd på engelska nästan överallt, men det är bara ett drygt decennium sedan som polska eller ryska och möjligen tyska gick att göra sig förstådd på... jag frågade efter kaffe då det inte syntes någon öl i kylskåpen, och kunde välj mellan “instant coffee” och “real coffee”. Pulverkaffe är en styggelse... real coffee visade sig vara just det kaffe man normalt fick under kommunisttiden och som kallas “Kawa Turek” (turkiskt kaffe - alltså snusmalet kaffe som man begjuter med kokande vatten direkt i koppen och sedan får stå och dra lagom länge)... i alla lägen är polskt öl dock bättre. Vill man själv göra bra kaffe i Krakow skall man ta med Zoegas Mollbergs blandning som passar perfekt till det hårda och kalkhaltiga vattnet.

Rent generellt så var museet inte komplett - då jag frågade om de många segelflygplanen som hänger i taket i den stora hangaren, så svarade “hallvakten” på perfekt engelska att alla segelplanen var polska, och den som liknade en Grunau Baby gjorde det eftersom den var från den tiden... ack ja... och hallen med alla motorer var inte tillgänglig.

Precis innanför entrékiosken fanns två kronmärkta plan, den ena var en Draken och den andra som var halvt isärplockad var en Viggen. MiG-allén var lång rad uppställda kärror, säkert imponerande för den som är intresserad, men jag var mer intresserad av stjärtpartiet på TU134A som härbärgerade en tämligen stor duvkoloni.
Bland andra intressanta saker var givetvis “Kruk” - detta fulsnygga besprutningsplan med sina fasta icke indragbara slats.
Biljettkiosken hade förutom entrébiljetter även en del litteratur på polska, bland dem finns en trevlig bok om detta flygfälts historia och många fotografier. Vidare så fanns ett magert utbud av vykort på olika utländska flygplan. Även väldigt enkla modellbyggsatser i laserskuren balsa finns att köpa av t.ex. PZL P11c, men ingen färg, inget färgschema, inga dekaler med nationalitetsbeteckningar etc medföljde.

Jag har tagit några foton, dom ligger huller om buller på länken nedan och är lågupplösta, där finns även några foton på den “Plantage” som finns mellan den stora trafikleden Jan Pawla II och muséet, bl.a. ett ruskigt monument som är en heraldisk örn som håller en lagerkrans i näbben.

Länken: http://gallery.me.com/ingvarlnilsson#100090

Jag har f.n. inte regelbunden tillgång till internet under min vistelse hos mina svägerskor och svågrar i Krakow, men i mån om möjlighet kan jag svara på frågor, även hur man skall hitta dit eftersom skyltningen inte är precis övertydlig.

Andra underligheter i Krakow är att det på vid två gravar på kyrkogården där min svärmor ligger begravd finns propellrar. Den ena graven är för en pilot som omkom 1957 i en flygolycka i Moskva, den andra är också från 1957, men här vilar en segelflygpilot som omkommit i en flygolycka i Krakow.

Bästa sommarhälsningar // Ingvar L Nilsson, Borås
Ingvar L. Nilsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 apr 2008, 17:56
Ort: Borås

Re: Flygmuseet i Krakow - Rakowice

Inläggav Lars Sundin » 16 jul 2009, 20:49

Ett trevligt reportage, Ingvar!

Ja, gott kaffe kan vara ett problem på många håll i världen. Det saknades också i Kanada minns jag från ett flerdagarsmöte i ICAO:s gamla lokaler i Montreal 1980 (om telekom-frågor).

Segelplanet du tyckte var en Grunau Baby var nog en ISB Komar-49 som verkar ha en trapetsformad vinge samt spetsigare och högre fena (men ju annars är väldigt lik). Byggd i Jezow sägs det. Som förut hette Grunau... Och PZL-11 är verkligen härlig att se på.

Museet hade verkligen MiG 21 och många andra plan i överflöd. Ser på webbsajten att man där presenterar Udets Curtiss Hawk, medan jag inte såg något om Messerschmitts 209:a ("Bf 109R"), det speciella världsrekordplanet 1939.

Museet har en webbsajt http://www.muzeumlotnictwa.pl/wydawnictwa_en.php

Lasse S, som gillade de två polska typer han segelflög för många år sedan
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Flygmuseet i Krakow - Rakowice

Inläggav Lars Sundin » 17 jul 2009, 22:54

PZL P.11C går tydligen att köpa som friflygmodell, fast Dumas modell påminner mig om mitt tidiga 50-tal... http://www.aviation-models.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=AM&Product_Code=DU310&Category_Code=DU30

Men det har gjorts konverteringar för radiostyrning, se http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=333090 Och så kan man ju datoranimera numera: http://custommaestrat.com/tube_spider/index.php/view/02-hM6oGAz4

Så en video om gummirepsstart med en Grunau Baby i Jezów Sudecki på http://video.filestube.com/video,e0a128ab5df17a8403e9.html

Var denna plats ligger framgår av en gammal skolkarta som Lars Henriksson hittade en gång och skannade. Se http://www.avrosys.nu/aircraft/Segel/902Se102.htm.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Flygmuseet i Krakow - Rakowice

Inläggav Ingvar L. Nilsson » 20 jul 2009, 20:18

Hej Lars!

Jodå, jag har en Dumas byggd för radiostyrning, men det går inte att få denna modell att flyga bra enär den vill bli baktung. Som gummimotormodell är den antagligen en katastrof... Jag har en väldigt fin bok hemma om just P11c som min hustru snokade fram för några år sedan - en märklig bok gär bildtexterna är på engelska och själva brödtexten på polska...
Vidare om modellbyggen som skall flyga - jag byggde för några år sedan en s.k. "Stickor och strån"-byggsats från tjeckiska Hacker. Det var en DeHavilland DH-82 med c:a 70 cm spännvidd på övervingen. Jag byggde den för en liten kolsyremotor och detta bygge var synnerligen välflygande och den flög mycket skalalikt. Tyvärr blev den illa skadad vid en friflygande skalamodelltävling för några år sedan då denkom in i en vindby med motvind precis efter start och gjorde då en looping och gick ur denna looping i hög fart precis ovanför marken, men tyvärr fanns precis just där en ryggsäck...
Men jag vidhåller att PZL P11c måtte vara det vackraste flygetyg som byggts. Jag åker hem från Krakow tidigt onsdag morgon...

Videolänken:
Det var en förfärlig gummistart av det polska segelflygplanet... skall det dunka i backen så spektakulärt eller var det en dålig start?

Appropå flygmuseet och dess "Picknick" så har denna fly-in-träffs motståndare fått vatten på sina kvarnar eftersom det tydligen omkom 3 personer vid en start från Rakowice förra månaden.
Men de hotande byggena runtikring är tills vidare stoppade och man har till och med rivit husgrunder som gjorts - det är lågkonjunktur i Polen också, och en vanlig lägenhet betingar ett pris på 2 miljoner SEK eller mer.

Bästa hälsningar // Ingvar i Krakow
Ingvar L. Nilsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 apr 2008, 17:56
Ort: Borås


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst