Skå-minnen

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Skå-minnen

Inläggav thorjh » 19 jun 2009, 20:04

Vackert vårminne från Skå 1953 .
Det var en fantastisk upplevelse att , efter alla dessa år (48) , få återse det flygfält som jag lämnade som ung sportflygare .
Bild
Där blev jag i april 1953 av självaste Jesper Hydén influgen på Sk-15 , eller som den kallades av den tyska producenten, Klemm-35 .
Bild
Den var en mycket lättflugen maskin och efter två landningsvarv var jag klar för EK . I dom följande veckorna åkte jag ofta ut till Skå för att bli ännu bättre på Klemmen .

Som heltidsstuderande kunde jag åka ut mitt i veckan för att träna . Det var bara Jesper, Holmberg och jag som befann oss på det stora gröna fältet . När solen sken kunde jag sitta uppe på kullen bredvid hangaren, titta på flygkartorna och beundra den smäckra maskinen som bara stod där och väntade på att jag skulle klättra ombord och flyga iväg nånstans .

En kristallklar aprilmorgon , det var bara meken Holmberg och jag som var där ute . Lufttemperaturen var nära noll och solen hade inte hunnit långt upp på himlen .
Flygskolan hade ordentliga stora varma overallar och tillhörande flyghuvor, så den låga temperaturen utgjorde inget problem .

Jag bestämde mig för att flyga en sväng västerut åt Strängnäs-hållet. Holmgren drog igång motorn med startveven och jag taxade ut och gav mig iväg. Jag steg upp till ungefär två tusen meters höjd medan jag svängde till höger och vänster och njöt av utsikten .

Efter ett tag såg jag att två J-28:or från F 8 på Barkarby hade lättat och steg upp bakom och under mig .
Jag fortsatte på västlig kurs men höll ett getöga på dem .
Tydligen passerade de si så där en tre fyra hundra meter under mig och när de var väl framom mig så drog de sida vid sida mjukt upp i en perfekt looping framom och över Klemmen och var på topp ungefär fyra, fem hundra meter över mig . Det var en övertygande demonstration av elegans och styrka .

Bild

Lasse S har i eftertid v.h.a. datorn hjälpt mig att återskapa situationen i mer riktiga proportioner . Stor tack till honom .
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Skå-minnen

Inläggav Lars Sundin » 21 jun 2009, 21:01

Mer för Klemm-entusiaster:

Hässlö Flygförening på http://www.hässlö.se/ (hoppas du kan få din dator att hitta fram till denna adress; vårt forums teknik protesterar mot de svenska bokstäverna. Försök med www.xn--hssl-loa5i.se ) har lagt ut ett antal videofilmer som kan hämtas hem genom fildelningsteknik (helt legalt). Bl a finns en ca 53 minuter lång film med Klemm Kl 35D SE-BPT. När filmen gjordes för några år sedan och publicerades av Västerås Flygklubb var det Sveriges enda flygande Klemm 35.

Man får se många trevliga sommaraktiga bilder med bl a litet avancerad flygning, ackompanjerad av passande musik, och vidare bilder från flygning på Johannisberg, Hässlö, Barkarby och inte minst Skå. Då handlar det om en tidigare veterandag med många Mothar och jag undrar om inte en Stampe skymtar också.

Fantastisk teknik, fildelning. Att en så "smal" film som denna ändå finns nedladdad av någon ute i världen vars dator är igång. På en dryg halvtimme eller så var filmen i hamn hos mig (samtidigt med en annan av Hässlö-föreningens filmer).

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst