Snygg Jumbolandning!

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Snygg Jumbolandning!

Inläggav Kenneth Johansson » 12 jun 2009, 09:58

Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Re: Snygg Jumbolandning!

Inläggav Emil Lindberg » 18 jun 2009, 15:33

He he!

Frågan är dock om luftfartyget var en jumbo eller Dumbo...
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Snygg Jumbolandning!

Inläggav Lars Sundin » 19 jun 2009, 13:35

Tyckte jag borde svara något sprirituellt, men det var svårt. Jumbo och Dumbo har man ju hört för att inte tala om mumbojumbo - men hänger de ihop? Googlade men kom ingen vart annat än att Disney-figuren bar familjenamnet Jumbo (som är ett "klassiskt elefantnamn") men så kom att kallas "Dumbo" på något sätt jag inte riktigt vet. Disneys teckningar visar f ö att han hade öron med ett aerodynamiskt helt tillfredsställande sidoförhållande.

Jag minns mycket väl (understatement...) att jag i första klass 1945 av gymnastiklärarinnan kallades "jumbopelle" vilket fick mig att reagera rätt starkt vid morgonfrukosten hemmavid de dagar vi skulle ha gymnastik. Så att säga. När jag ca 10 år senare fick höra att vår frisksportande och rejält hurtige jympalärare Benke fått en svår hjärtinfarkt, hade jag därför svårt att vara äkta medkännande. Stackars Benke. kan jag väl säga nu.

Senare i livet klarade jag t o m att äta frukost de dagar skulle möta en viss Lfv trafikledningschef om de installationsarbeten som skulle göras i den högteknologiska anläggning han använde och som även jag var livrädd att peta i. All heder till denne man. Men jympaläraren Benke, nja han borde nog betett sig bättre mot sina fysiskt mindre väl utrustade elever som däremot tyckte det var vällovligt att under "skolfrukosten" hoja in till en viss affär vid namn Wentzels på Apelbergsgatan och så inte riktigt hinna tillbaka...

I övrigt tycker jag fladdret i elefantöronen tycker på att konstruktören inte helt klarat aerodynamiken...

Tillägg (och apropå fladder): Det kan ha varit så att det jag skulle skaffa hos Wentzels var en ny "Mighty Midget" elmotor. Den skulle användas i en radiostyrd modell med en-kanals radio som genom "Galloping Ghost" principen möjliggjorde proportionell sidroder- och höjdroderstyrning. I princip... Se http://www.youtube.com/watch?v=xBSRmlIGSWQ
Lasse S ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst