Hej Thor!
Jag började 1964 arbeta på televerket med luftfartsradio och en av mina första uppgifter var att försöka på fason på VOR-fyren vid Vagnhärad ("Trosa" brukade den väl kallas). Jag lyckades inte och ordning på denna fyr blev det visst först när doppler-VOR-fyrar infördes och då sysslade jag med annat. Problemet var att fyren inte fungerade tillräckligt bra i alla riktningar och på alla höjder (terrängen inverkar starkt på strålningsdiagrammet vid vanlig VOR). Jag minns att Norrtälje VOR också var vresig och ser att fortfarande anges begränsningar i dess funktion i listan på enroute-navigeringshjälpmedel på
http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/ENR/ENR%204/ES_ENR_4_1_en.pdf.
Jag vet inte vilken som var landets första VOR (enligt Michael Sanz kom en på Ranhammarshöjden 1953, se nedan) men jag tvivlar att det någonsin stått någon VOR-fyr mellan Stockholm (Bromma) och Södertälje. När jag tittar på en översikskarta över Stockholm TMA från 1975 hittar jag VOR:er vid Västerås, Dunker (nära Åker), Vagnhärad, Täby, Arlanda, Norrtälje och Östhammar. Jag minns fyr-namn som Tanto, Nortel samt inte minst Corner (en viktig NDB nära Enhörna). Dock ej Hill.
Skulle man från Bromma till Vängsö var väl Dunker bra att styra på ett tag (alltså att hålla sig på radialen dit, vad den nu kunde vara från Bromma). Jag har lagt ut en del av översiktskartan på
http://larssundin.ownit.nu/Sthlm_delTMA_1975.jpg. (En mycket tung bild, ca 2 MB.)
På
http://www.lfv.se/sv/LFV/Flygtrafiktjansten/FPC/IAIP/AD-0-4/AD-2/S2/ kan man hitta kartor för hur man instrumentlandar på Bromma och vilka fyrar som då används. Finns tydligen många NDB:er kvar. Annars läser jag att LFV vill minska antalalet VOR- och NDB-fyrar, nu när "alla" har GPS (som väl dock inte är tillåtet/tillräckligt i alla situationer).
Tillägg: I Michael Sanz "Bromma-bok" sägs att
"1953 installerades en VOR från Lorenz på Ranhammarshöjden. Den utgörs av en radiosändare efler vilken piloten piloten kan utläsa bäringen till/från fyren. Samma år placerades på försök en AGA VHF-pejl på Bromma. En Marconipejl hade då redan beställts. (Ranhammarshöjden ligger 100-200 meter från tornet.)
Sanz skriver även om "en så kallad range" som stod i Skälby, några kilometer nordväst om föltet. Jag undrar om det inte var en s k VAR (Visual-Aural Range), alltså en fyr som indikerade att man låg till vänster eller höger om en viss för fyren bestämd bäring. Denna har varit uppe på forumet förut vill jag minnas.
Den som är intresserad av vilka navigeringshjälpmedel som var aktuella för 35 år sedan vid den stora omläggningen av luftlederna 1974 kan läsa en artikel av två televerkare på
http://rides.webshots.com/album/197858737ntHAEa.
Lars S, vars kunskap är högst teoretisk och inte ens använt en vanlig magnetkompass (i luften alltså), men som tycker en VOR på Ranhammarshöjden måste ha varit välkommet för alla VFR-flygare som bara följde lämplig radial på sin väg från/till Bromma. Så långt ut den nu räckte på de låga höjder man flög på. Fast man gick väl senare över till vissa inpasseringspunkter; Bosön, Kärsön, Lovön och vad de hette.