Lågsniff

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lågsniff

Inläggav Christian S » 19 apr 2009, 21:37

Vissa manövrar tycker jag är ren dumdristighet! Det är ingen sport, det är fullkomligt vansinne. Jag tycker inte det är det minsta häftigt med att flyga så lågt att man kan kittla flygplanet på magen.
http://www.youtube.com/watch?v=mVNOmP0QIAQ
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Lågsniff

Inläggav Håkan Olsson » 20 apr 2009, 15:36

Flyttade tråden eftersom den hör bättre hemma i galleriet.
Håkan Olsson
 

Re: Lågsniff

Inläggav UrbanFredriksson » 21 apr 2009, 06:14

Christian S skrev:ag tycker inte det är det minsta häftigt med att flyga så lågt att man kan kittla flygplanet på magen.
Tyck vad du vill, men ibland är det taktiskt nödvändigt med sån här lågflygning. Vi hade ju faktiskt 10 m över vatten och 20 m över land i Sverige och det finns de som tycker höjningen till 20/(30)50 inte var en korrekt avvägning.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Lågsniff

Inläggav Sten Johnson » 21 apr 2009, 12:07

När "Tunnan" gjorde J 29 FN-tjänst i Kongo förkom det många lågsniffar. Jag tjänstgjorde på bat XVIII K (62-63) och kan inte nog prisa deras insatser. Många liv räddades genom att man flög extremt lågt över blivande stridszoner. Exempelvis, anfallet mot och tagandet av Kaminaville. Civilbefolkningen tog skydd eller lämnade området. Våra fienders stridsmoral sjönk och de fick ökad benägenhet att fly eller ge sig. Speciellt när de visste att de hade svenskar mot sig. Vi var kända för att behandla krigsfångar väl. Riktigt låga "sniffar" har en stor psykologisk effekt och kan spara liv och vapeninsats på rätt ställe.

Hälsn Sten Tecknare

Bild
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron