Piaggio amfibie - DN & Expressen reportageplan - Långshyttan

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Piaggio amfibie - DN & Expressen reportageplan - Långshyttan

Inläggav Lars Sundin » 07 mar 2009, 09:05

Fick mail från Håkan Winlöf i Långshyttan nära Falun om att han lagt ut ytterligare en video (den fjärde) om en sådan tvåmotorig Piaggio amfibie som DN/Expressen hade en gång, SE-CDE. (Man hade senare en liknade Piaggio som dock inte var amfibisk. Lät gjorde de båda. Som alla vet skall man sätta propellern bakom vingen om man vill imponera med ljud. Varför ser man förresten inga småkillar längre som sätter "smällor" av en vikt kartongbit som slår mot ekrarna på sina små trampcyklar?).

Håkans intresse för typen kommer sig av att en "bygdens son", Inge Nilsson, var en av piloterna på reportageplanet. En annan var Stig Lindström. Se http://www.langshyttan.nu/air01.html.

Det var ett tag sedan jag var inne på denna sajt som innehåller mycket kulturhistoria, både järnvägshistoria (Byvalla-Långshytte järnväg) och flyghistoria med Otto Ballod (gissar jag), Miles Falcon SE-AFN, Albin Ahrenbergs Ju-52 med mera. Nu upptäckte jag att man dessutom kan söka inom sajten - eller har jag kanske missat detta tidigare.

Rekommenderas - det var ju bättre förr. Säger de som minns...



Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Piaggio amfibie - DN & Expressen reportageplan - Långshyttan

Inläggav thorjh » 04 maj 2009, 20:10

Förlåt , men Inge Jansson var det nog han hette .
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Piaggio amfibie - DN & Expressen reportageplan - Långshyttan

Inläggav Lars Sundin » 05 maj 2009, 01:01

Hej Thor!

Naturligtvis! Inge roligt. Men roligt att du läser vad jag skrivit. Så det kan bli. Men jag ser att i den ca ett år äldre tråden http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=170 skrev jag i alla fall rätt.

Googlade och fann nu även artikeln http://www.dt.se/nyheter/article56480.ece som kanske inte säger så mycket nytt om Inge J.

Jag hade väl namnet Inge Eriksson i huvudet, "navet" i Östra Sörmlands Flygklubb (ÖSFK) när det gällde att hålla såväl motor- som segelflygplan i ordning samt att bli uppbogserad. När jag googlar träffar jag dock inte på honom (i varje fall inte så mycket som han är värd) men väl en namne i Östsvenska Fågelhundklubben, också ÖSFK. Ej att förväxla med Örnsköldsviks Segelflygklubb...

Lars S ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Piaggio amfibie - DN & Expressen reportageplan - Långshyttan

Inläggav thorjh » 15 maj 2009, 10:03

Hej igen !
Jag minns , när Piaggion var nyss ankommen Bromma blev den placerat i hangar A ,
bredvid utrikeshallen . Inge ville visa mig det nya planet . Jag fick torrflyga det inne i hangaren . När jag körde spaken fram och tillbaka (höjdrodret) så svängde magnet-kompassen mistänkligt mycket . Jag undrar i dag hur det blev med deviations-kortet som hängde framför piloten och som angav kompassfel vid olika styrda kurser.
Jag kommenterade detta för Inge den gången , men det gick tydligen bra endå .
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst