Sommarnostalgi 1958 - Torslanda, Trollhätteglass m m

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sommarnostalgi 1958 - Torslanda, Trollhätteglass m m

Inläggav Lars Sundin » 21 feb 2009, 23:23

Martin Johansson har åter tipsat, nu handlar det om en reklamfilm för Trollhätteglass som är en 22 minuter lång nostalgisk resa i Sommar-Sverige med betoning på västkusten och Smögen. Det är härliga bilar och även en av Linjeflygs Metropolitan med. Det var tider då man gjorde en reklamfilm som var 22 minuter, det hade inte fungerat idag.

Filmen finns på http://www.slba.se/journaldigital/filmfonster_sommar.htm och är från 1958, själva flyginslaget med en Linjeflyg Metropolitan och Torslanda stationsbyggnad varar i högst 10 sekunder och finns i början av filmen. Sedan får vi följa en flygvärdinna, sådana ansågs särskilt glamorösa och lockande på den tiden och man erinras också om att en sjalett då inte hade någon särskild etnisk laddning, på en resa på Västkusten. Man får se de synnerligen sinnrika maskinerna (från Arenco i Vällingby?) hos Trollhätteglass, en f n aktuell ort fast nu är det bilar som är på tapeten. Till sist kommer man ändå till Stockholm. Bilderna därifrån har mycket att ge en gammal stockholmare som får se att mycket man minns som nytt fanns redan 1958. Man börjar tydligen bli gammal.

Vänstertrafik förstås.

Man får se bilar såsom flygvärdinnans Ford Zephyr (knappast en Consul) cabriolet med vita däckssidor med P på nummerskylten. Även andra bilar man minns skymtar förbi, t ex en tidig Saab 92 (minns själv en het sommar kanske 1959 då en kompis hade en sådan. Med frihjul. Saab-grön förstås. Vi lyckades inte uppleva några stora saker med brudar, men han blev i alla fall senare i livet stadsarkitekt vilket är ett snäpp högre än den nivå jag nått i samhället.) I bilden finns också en chevaleresk glassbil-chaufför som kommer in i handlingen genom att byta ett punkterat däck för vår kvinnligt spröda flygvärdinna. Han får sedan en allt mer mer viktig roll när hon lämnar den trygga västkusten för det flärdfulla Stockholm. Och så syns förstås Volvos pålitliga lastbilar som jag nu inte minns typbeteckningarna på.

Vid en förnyad titt så visar det sig att den chevalereske Bengt och söta flygvärdinnan Lena inte tar sig till Stockholm tillsammans. Filmen är gjord av Ragnar Johnson. Vidare förekommer även Scania-lastbilar. Och jag erinras om att det hände saker på glassfronten på 50-talet. Att äta glass hemma vid middagsbordet hade tidigare inte varit helt enkelt. Man fick beställa en glasstårta som så kom med bil och var kyld av någon slags köldrykande ämne. "Hushållsglass" i halvlitersförpackningar var alltså något nytt; och antagligen även glasskiosker även om jag vill minnas glasspinnar från sent 40-tal (för 30 öre). I vanliga livsmedelsaffärer fanns nog inte glass.

I någon scen ser man att glasskiosken är samlokaliserad med en korvkiosk. Varvid jag kommer att tänka på de avgjort västkustska Humle och Dumle och deras "motto" "korv och glass" som kanske har influerats av detta. Se där ett forskningsområde för våra glasshistoriker!

Knappast flyghistoria men...


Lars S, som inser att glass var hi-tech på den tiden. Och det har ju förekommit järnväg på forumet, så varför inte bilar också
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Sommarnostalgi 1958 - Torslanda, Trollhätteglass m m

Inläggav Lennart S » 03 jun 2009, 21:29

Den här filmen var rolig.
Framförallt att de i filmen uttalade glassen Summers namn precis som vi gjorde. d.v.s. Summer med u.
Att vi som småglin som inte kunde engelska gjorde det är en sak, men...
:D :-)
Lennart S
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 jan 2009, 12:12

Re: Sommarnostalgi 1958 - Torslanda, Trollhätteglass m m

Inläggav Fredric Lagerquist » 04 jun 2009, 00:33

Lars Sundin skrev:I någon scen ser man att glasskiosken är samlokaliserad med en korvkiosk. Varvid jag kommer att tänka på de avgjort västkustska Humle och Dumle och deras "motto" "korv och glass" som kanske har influerats av detta. Se där ett forskningsområde för våra glasshistoriker!

Knappast flyghistoria men...


"Humle och Dumle" anser jag visst är flyghistoria...o det med råge ;-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Sommarnostalgi 1958 - Torslanda - Humle och Dumle

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 04 jun 2009, 19:10

Några foton ur SFF fotoarkiv på Humle och Dumle.

Bild
Sk 50, 50019. Detta foto är taget på Bulltofta, troligtvis omkring 1961-62 av Nils-Arne Nilsson som donerat hela sitt enorma fotoarkiv till SFF.

Bild
Den zebrarandiga hade kod F 5-39, var nr 50039. Dessa båda Sk 50 Safirer uppträdde på flygdagar med uppvisning och ballongjakt somrarna 1961-62.
Men vilken var "Humle respektive Dumle" och vem flög dem?
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Sommarnostalgi 1958 - Torslanda, Trollhätteglass m m

Inläggav Fredric Lagerquist » 04 jun 2009, 20:33

Piloter var Åke "Hoss" Christiansson, Arne Berglund, Eric Sjöberg och Bengt Damberg. De käkade (käkar) säkert " "korv och glass" om det så bjöds ;-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst