En svunnen tid - Palestina - inte svensk flyghistoria men...

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

En svunnen tid - Palestina - inte svensk flyghistoria men...

Inläggav Lars Sundin » 13 jan 2009, 01:20

Under webbströvande fann jag en bildsamling som jag tycker har sin charm. Från en annan tid. Det brittiska kolonialväldet hade sina brister med bombning av "upproriska stammar" o d men det är ju inte särskilt bra numera heller. Nu bombar man sig själva.

Nej, njut av planen istället. T ex http://www.flickr.com/photos/74784995@N00/2442300617/sizes/o/in/set-72157604727564944/.

Några minns väl Biggles flyger österut?

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: En svunnen tid - Palestina - inte svensk flyghistoria men...

Inläggav thorjh » 20 maj 2009, 14:31

Jättefina bilder !
Var hittar jag typbeteckningarna ? specielt dom två "downloadbara" ; den tyska från vk1 och den enmotoriga framför tornbygget ?
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: En svunnen tid - Palestina - inte svensk flyghistoria men...

Inläggav Lars Sundin » 20 maj 2009, 14:50

Hej Thor!

Det tyska planet är en Albatros D.III.(Albatros var ett företag och inte bara en enda typ, ett företag som sedan en bra bit in på 20-talet försvann in i Focke-Wulf vill jag minnas). Mer om denna bild på http://www.theaerodrome.com/forum/aircraft/40923-fa300-huj-1917-pilot-id.html

Det brittiska är en Miles Falcon, G-ADHH plåtad på flygplatsen i Lydda (vad platsen numera heter).

Om du går in på "startsidan" till denna fina samling bilder http://www.flickr.com/photos/74784995@N00/sets/72157604727564944/ och så letar upp de två planen bland tumnagelsbilderna, finner du litet litet bakgrundsdata om dessa två bilder jag valde ut, data som gör det möjligt att googla vidare, bl a vad gäller G-ADHH:s "öden och äventyr".

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: En svunnen tid - Palestina - inte svensk flyghistoria men...

Inläggav Erik Johansson » 21 maj 2009, 12:47

Thanks Lars for guiding us to that magnificent selection of photos. I came into aviation a small bit too late to enjoy those days. Still, I get pleasure from watching the pictures and reading about the really good old days in aviation or really old good days. Watching the photos of the Sandringham flying boats brought my thoughts back to Alexander Frater’s book ‘Beyond the blue horizon’. I suppose some of the photos I just watched could have been taken by any of the passengers flying with Imperial Airways to Australia.

We laugh about RyanAir’s proposal to charge extra for overweight passengers. Let me quote this from the book:

‘Passengers for Australia, attended by a uniformed page boy, were brought here (Croydon Airport) in a charabanc from the airline’s new terminal at Victoria. There, everybody had been asked to mount the scales (the 100 kilo personal allowance included a customer’s own body weight) before receiving a rout map, a set of headed in-flight notepapers and envelopes, and a comprehensively illustrated introductory booklet to air travel.’
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst