Den sista producerade Superjumbon Airbus A380 har just levererats till kunden Emirates Airlines i december 2021.
Originaljumbon Boeing 747 har ju redan slutat att produceras. Fyramotorigt passagerarjet är av flera skäl slut, och tvåmotorigt gäller.
Vill visa denna historiska bild från Sydneys flygplats den 23 oktober 2019. En Qantas Originaljumbo taxar fram följd av en Superjumbo med Sydneys skyline i bakgrunden. En Elephant walk, eller ur marknadssynpunkt – Dinosaur walk.. Superjumbon på bilden skulle ta oss via mellanlandning i Singapore till London som flight QF1.
Omställningen till tvåmotorigt på långlinjer var verkligen på gång då i oktober 2019. Vi anlände till Perth på Australiens västkust från London i en tvåmotorig Qantas Boeing utan mellanlandning. Under vistelsen i Australien rapporterades den första kommersiella, och längsta, passagerarflygningen med tvåmotorig Boeing B787 Dreamliner New York - Sydney på 19 timmar utan mellanlandning.
Svenskanknytningen då? Jo, flygplatsen i Sydney ligger vid Botany Bay, där den svenske Linnelärljungen Daniel Solander var med på James Cooks upptäcktsresa med skeppet HMB Endeavour och gjorde botaniska pionjärinsatser där i april 1770.
Som synes var himlen klar vid fototillfället, den ovanligt kraftiga brandsäsongen höll på att bygga upp på andra håll i det knastertorra Australien. Dessutom bubblade väl Coronaviruset i tysthet någon stans i världen men hade ännu inte fått den förödande fart som det ju senare blev med stängda gränser och isoleringar.
Förutom den flyghistoriska utvecklingen var Australienvistelsen fantastisk ur alla aspekter.