Bilder på SE-AUL sökes

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bilder på SE-AUL sökes

Inläggav airkernell » 02 apr 2022, 22:16

Jag söker bilder på den Piper J3 Cub (SE-AUL) som ägdes av Gävlebygdens Flygklubb på 50-60-talet. Jag har hittat bilder från både tidigare och senare tid men inte funnit några bilder då den fortfarande var klassiskt gul. Den instruktionsmodell i skala 1:6 som min far lät tillverka på 60-talet hänger numera på Aeroseum i Göteborg och där efterfrågar man också en bild av originalet. Om någon här på forumet skulle råka ha en sådan bild, svart/vit eller färg, så hör av er! Bifogar några bilder på modellen...

mvh/Christer Kernell
airkernell@gmail.com
Bilagor
right_cockpit_close_down_sized.jpg
left_wing_under_down_sized.jpg
whole_rear_right_down_sized.jpg
airkernell
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2022, 17:15

Re: Bilder på SE-AUL sökes

Inläggav Lars Sundin » 02 apr 2022, 22:45

Jag vet inte om den var "klassiskt gul" på den svartvita bild man kan finna här på sidan 9.

https://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/Fl ... 2_1_ny.pdf
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bilder på SE-AUL sökes

Inläggav Mats Averkvist » 02 apr 2022, 23:08

SE-AULs.jpg
SE-AULs.jpg (175.88 KiB) Visad 8297 gånger
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Bilder på SE-AUL sökes

Inläggav airkernell » 03 apr 2022, 13:28

Tusen tack, Mats Averkvist, för den fina bilden på AUL i den skepnad som som den tydligen hade i ett tidigare skede! Undrar när bilden kan ha varit tagen?

Mina tidigaste minnen har jag som 4-5-åring då jag var med pappa Stig på Mohed och fick följa med både i ovannämnda AUL och i den silver/röda "Avekalle" (SE-AVK) som senare skulle komma att störta pga att fel kannringar monterats.

Jag vill passa på att tacka även dig, Lars Sundin, för artikeln om Anders Hård af Segerstad som var mycket läsvärd och till glädje innehöll ytterligare en bild på SE-AUL som den såg ut under en period. Det slog mig, när jag läste artikeln, att Anders måste ha tagit sitt A-cert på Mohed samtidigt som jag var där i slutet av 50-talet!


Bifogar en bild där Stig har placerat en fotograf i baksits (... är det någon som känner igen fotografen?)
Bilagor
SE-AUL m fotograf.jpg
SE-AUL m fotograf.jpg (42.35 KiB) Visad 8284 gånger
airkernell
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2022, 17:15

Re: Bilder på SE-AUL sökes

Inläggav Mats Averkvist » 03 apr 2022, 13:56

Bilden kommer från luftvärdighetsbeviset och är troligen tagen 1946.
(Har retuscherat bort stämplarna och ett kraftigt lodrätt vikmärke rätt över bilden.)
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Bilder på SE-AUL sökes

Inläggav airkernell » 03 apr 2022, 14:20

Ja, det stämmer nog, som du säger, att detta måste ha varit den första civila skepnaden. Man skönjer ju tydligt hur den bakre rutan har klätts över... och att den återstående bakre sidorutan fortfarande är kantig. Alltså måste bifogade bild vara av senare datum då bakrutan här är av rundad modell.
Bilagor
SE-AUL_hjulkåpor.PNG
SE-AUL_hjulkåpor.PNG (98.52 KiB) Visad 8278 gånger
airkernell
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2022, 17:15


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron