Bilder på prototyper, attrapper, försök och annat ovanligt

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bilder på prototyper, attrapper, försök och annat ovanligt

Inläggav blockhaj » 15 maj 2021, 07:57

Hejsan. Tänkte det skulle vara kul att starta en bildtråd där man kan samla bilder på prototypflygplan, försökskonstruktioner och liknande. Jag tycker det alltid är kul att läsa på om diverse prototyper och försök inom flygvärlden men det är alltid svårt att hitta bilder på de diverse saker man läser om. Så jag tänkte att det kanske är värt ett försök att skapa en tråd här för att försöka skapa nån form av samlingsplats för diverse bilder på prototyper och liknande etc.

För att börja någonstans laddar jag upp lite diverse jag har sparat i min digitala bildbank (bör notera att jag inte är originaluppladdaren av mycket i min bildbank så om någon är ägare och vill ha bilder nertagna så säg bara till).

Hkp 3A som testas med Pansarvärnsrobot 53 Bantam våren 1966.
Bild
Bild

Westland Lynx som försetts med attrapper för Bofors Robotsystem 70 (4 per sida) år 1989?
Bild

B 21A-3 som försetts med raketställ av försökstyp år 1948.
Bild
Bild
Bild

J 21A prototyp (SAAB L-21A)
Bild

B 3 bestyckad med 20 mm kulspruta L/44 m/34 år 1937
Bild
Bild
Bild

Saab 105G med 500 pund LDGP (low drag general purpose) Mk 82 bombattrapper.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: Bilder på prototyper, attrapper, försök och annat ovanli

Inläggav blockhaj » 15 maj 2021, 08:02

Ser att ovan bilder blev för stora (använde imgur-länkar). Går det att ändra storlek på [img]-länkar?
Bild
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: Bilder på prototyper, attrapper, försök och annat ovanli

Inläggav Lars Sundin » 05 dec 2021, 17:51

I tråden "Checklista för forum" på https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... 30&t=14692 kan du läsa hur du hanterar bilder som du har liggande i din dator.

Själv gör jag på mitt eget vis och har skam till sägandes inte använt denna funktion som forumet erbjuder. Här några lekövningar. Jag har använt min dators bildbehandlingsprogram och minskat pixel-antalet. Förminskat bilden alltså. Sedan lagt ut bilden på en server(heter det väl?) som jag har tillgång till för att publicera min blogg (Wordpress) men även för att visa bilder i t ex detta forum, fast jag ger bara adressen. Och då är ju inlägget inte så värst kul ut att se på. Vill man se bilden får man klicka själv. Jag behöver inte bekymra mig för de begräsningar i storlek som forumet. Som amatörjurist tycker jag att jag publicerat bilden och inte forumet; forumet bara länkar till mig. Här har jag dock använt forumets bildvisningsmöjlighet. I sista exemplet har jag gjort min bild alltför stor (alltför många pixel) för att forumet skall orka med den.

Bild


Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst