SE-GMZ, Cessna F337G Super Skymaster

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-GMZ, Cessna F337G Super Skymaster

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 26 dec 2015, 19:17

SE-GMZ
Typ: Cessna F337G Super Skymaster (Reims)
c/n: F337-0079
Tillverkad år 1976

Interimregistrering 1976-07 Crownair Flygtjänst AB Swedair, Bromma (STOL-mod.)
Registrerad 1976-10-27 Svensk Flygtjänst AB, Stockholm
Innehavare 1976-12 Generaltullstyrelsen, Bevakningsbyrån, Stockholm
Utrustat med SLAR osv. för Kustbevakningen
1982-02 Swedair AB, Bromma
Innehavare 1976-06 Generaltullstyrelsen, Bevakningsbyrån, Stockholm
Haveri 1984-08-19 Öresund, S Falsterbo, vattenkollision pga dimma, 2 omkom
Avreg 1984-10-23 Totalhaveri

002-1104466.jpg
SE-GMZ på Bromma 1976. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.


002-1081897.jpg
SE-GMZ på Bromma med SLAR "tuben" under kroppen., datum ej känt. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.


002-1093351.jpg
SE-GMZ på Västervik 1982-08-09. Foto: Lars E Lundin
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-GMZ, Cessna F337G Super Skymaster

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 jul 2019, 23:44

SE-GMZ, Cessna F337G Super Skymaster

Om den tragiska olyckan 1984-08-19 Öresund, S Falsterbo, vattenkollision pga dimma, 2 omkom
….Kustbevaknings flygplan “843“
"Tragedin
Mitt i den positiva utveckling inträffade i augusti 1984 en stor katastrof. Under en rutinflygning med –GMZ, då Nisse Månsson och hans spanare Bo Klint sökte efter ett oljeutsläpp söder om Falsterbo, flög man in i dimma och förlorade referenserna. Haveriet var ett faktum och de två kollegorna omkom. En positiv och optimistisk anda förbyttes i ett slag i chock och stor sorg."
...
FRÄD säger:
"84-08-19 Cl, Elö, Sö, Fol, Öma F21 Q?
Larm Cefyl 1114. Kustbevaknflygplan “843“ med två mans besättning försvunnet från radar och radio kl 1055 i pos N5510 E1245 (ca 20 km SSE Skanör). Start 1120. Dansk hkp “Resque 277“ var framme ca 1150. Kl 1155, då vi hade 20 min kvar, fick vi reda på att vissa fynd gjorts, som tydde på att fpl hade slagit i vattnet. Positionen slutligt fastställd till N5511 E1243. Vi framme 1215. Då hade trolig haveriplats bojats över synlig oljefläck och bojdraggen fastnat i något föremål på botten. Bojningen gjordes av “Skanör“ och TV 240. Vi fortsatte avspaning av närmsta området tillsammans med danska helikoptern. Resultatet blev upptäckt av små föremål i vattnet, som var svåridentifierade från luften. Vid ett tillfälle vinschades ytb ner och simmade fritt fram till ett föremål som visade sig vara en vanlig plastkasse. Väder: Sikt 5-6 km, inga moln men disigt, liten sjöhävning, svag vind från SSW. Dansk båt med två dykare ombord fanns i närheten och leddes av “Resque 277“ till haveriplatsen, varefter hkp avbröt och återgick Vaerlöse. Dykningarna påbörjades och vi anmodades ligga kvar i omr ett tag. Kl 1340 avbröt vi och återgick F17. Landning 1440. Vid kontakt med Cefyl efter landning meddelade han att vraket med en man i påträffats. Dykningarna utfördes av Malmö Dykarklubb, som i sin båt anlände samtidigt som danska dykarbåten. Kl 1640 meddelade Cefyl att även den andre besättningsmannen satt fastspänd i sin stol i fpl.
Flygtid 3 tim 20 min. "

Kolla även:
https://www.kustbevakningen.se/om-oss/h ... ghistorik/
Bengt Ekbladh
 

Re: SE-GMZ, Cessna F337G Super Skymaster

Inläggav Rolf Larsson » 04 maj 2020, 15:04

Image01.JPG

Foto: Rolf Larsson Bromma/BMA 1976-07-30
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna


Återgå till SE-GAA -- SE-GZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron