SE-GHM, Robin DR.400/180R Remorqueur

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-GHM, Robin DR.400/180R Remorqueur

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 03 dec 2015, 11:07

SE-GHM
Typ: Robin DR.400/180R Remorqueur
c/n: 1385
Tillverkad år 1979

Interimregistrering 1979-03 Nordaero Sweden R Wedenström AB, Säve
Registrerad 1979-06-27 Ljungbyheds Flygklubb, Ljunbyhed
Förstörd 1982-08-20 Startades av berusad värnpliktig, kolliderade med en hangar, ett staket, vinge av, stora skador, reparerat (ersatt av SE-KUF)
1993-11-09 Andersson Aircraft AB, Nyköping
Avreg 1994-05-30 Sålt till Irland, reg EI-CKA, senare G-ONGC

Foto saknas i SFF arkiv
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-GHM, Robin DR.400/180R Remorqueur

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 jul 2019, 22:14

SE-GHM

Så här säger FRÄD om deras insatts vid larmet<..
""82-08-20 Pes, Mel, Sö, Löm, Hom Q?
Larm Cefyl 2010, nödsändare i Skåne (rapp från trafikfpl). Kl 2020 start mot Skåne. Kontakt på mottagaren över Karlshamn på 2000 m höjd. Kl 2115 framme över fpl vid civ hangar på F5. Flygplanet, ett enmotorigt civilt (SE-GHM) stod med lanternor och blixtljus på. Fpl var mycket illa åtgånget. Det hade kolliderat med en grind vid klubbhuset. Ingen person ombord eller i närheten. Flottiljpolis anlände och utredning påbörjades. Nödsändaren hade startat vid kollisionen och vi stängde omedelbart av den efter vår landning. I efterhand konstaterades att en vpl på F5 “lånat“ fpl för att försöka ta sig en flygtur (hittades på “markan“ berusad och med blodig näsa). Flygtid 1 tim 35 min. ""
http://home.swipnet.se/nv/uppron.html

Någon påföljd frågas?
Bengt Ekbladh
 


Återgå till SE-GAA -- SE-GZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst