av Paul R Compton » 14 feb 2016, 13:52
Tydligen råder viss förvirring kring historiken för SE-GFU[2], här är det korrekta enligt min DB.
SE-GFU[2]
SOCATA TB-9 Tampico
C/n 197
YoM 1981
19810421 Appl for Reg Flygfirma Nilsson & Co HB, Ed
19810421 Ir Reg CofR #20/81 Flygfirma Nilsson & Co HB, Ed
19810423 Production test flight, Ossun
198105xx BofS SOCATA, Paris/Flygfirma Nilsson & Co HB, Ed
19810505 French Export CofA #11128
19810505 Temp PtF 0506-0531 ferry Strömstad/Näsinge-Bromma-Strömstad/Näsinge for mx
NTU>F-ODNU (Reg 19810622>Canx 19820421, last reg owner, SOCATA, Paris!)>SE-GFU
19810617 Temp PtF until 0621 Interim Reg renewal (!)
19820408 CofA
19820427 Reg CofR #4264 Flygfirma Nilsson & Co HB, Ed
19820706 Flygfirma Nilsson & Co HB, Alingsås (address change)
19830408 CofA lapsed until 0504
19830502 Temp PtF until 0515 ferry Strömstad/Näsinge-Landvetter for inspection
19830503 Temp PtF (one day only) ferry Landvetter-Vårgårda
19880628 Export CofA to Finland
19830718 SMAB Sahlins Maskin AB, Skene (19830629)
19880808 Canx as Sold Finland (Lentomynti Oy, Helsinki) OH-TBD (Reg 19880826>DBR 19990720 Jyväskylä>Cnx 20000201)
Source credits: Riksarkivet, LFV Centalarkivet & Ilmaliulaitos/TraFi, Helsinki