Fb nr 21 typ 20 svensk (F.F.33E)

Typ: Friedrichshafen FF 33E, FF 33L och FF 49C
14 st i MFV
I tjänst 1918-1922, se även Sk 2
Benämndes i Marinens Flygväsende för Friedrichshafen

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fb nr 21 typ 20 svensk (F.F.33E)

Inläggav Leif Fredin » 09 apr 2014, 10:38

Flygbåten nr 21
Typ: Friedrichshafen typ 20 svensk (F.F.33E)
Tillverkare: Torpeddepartementet, Stockholm
Tillverkningsnummer: C

Torpeddepartementet, Stockholm 1921-11-04 med motor typ Benz 150 hk nr 1887
Märkning 21
1922-05-21 motor typ Benz 150 hk nr 1984 monterad
Karlskrona flygstation 1922-05-29
Torpeddepartementet, Stockholm 1922-11-18
Karlskrona flygstation 1923-06-26 med motor typ Benz 150 hk nr 236
Torpeddepartementet, Stockholm 1923-10-18
Karlskrona flygstation 1924-04-24 med motor typ Benz 150 hk nr 700
Torpeddepartementet, Stockholm 1924-07-24
Karlskrona flygstation 1925-07-07 med motor typ Benz 150 hk nr 272

Totalhaveri 1925-09-21 vid Nyhamns läge utanför Mölle.
Ff vpl vicekorpral Carl Orvar Friberg omkom. fs rustmästaren av 3 gr. F E F.Johnsson skadad.

Fb.21 inbärgades till Mölle, totalt sönderslagen.

Utrangerad 1925-10-16
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Fb nr 21 typ 20 svensk (F.F.33E)

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 apr 2014, 20:37

Fb 21
>>>Totalhaveri 1925-09-21 vid Nyhamns läge utanför Mölle.
Ff vpl vicekorpral Carl Orvar Friberg omkom. fs rustmästaren av 3 gr. F E F.Johnsson skadad.
Fb.21 inbärgades till Mölle, totalt sönderslagen>>>

Gefle Posten säger följande om händelsen::

Fb 21 startade från Malmö kl. 9 för att bege sig till Halmstad , uppehåll gjordes i Helsingborg kl.9,30
Efter tankning där fortsatte färden norröver kl. 11,10.
Utanför Nyhamnsläge och efter ca 10 min. hörs ett skorrande ljud i motorn och ögonblickligt därefter inträffar en kraftig explosion.
Manöverförmågan upphörde omedelbart och eld uppstod i maskinen.
Spanaren (mekanikern , rustmästaren av 3:e graden Fr. Johnsson) observerade att föraren (vpl. C.O. Friberg)
genast efter explosionen föll tillsammans till synes livlös , varför han förstod , att allvarsam fara var för handen.
Innan nedslaget i vattnet lyckas Johnsson delvis befria sig från bältet , men drogs ned i djupet.
Lyckas befria sig från bältet , flyter upp tack vare flytvästen och kommer upp på ena pontonen.
En segelbåt räddar honom.

Maskinen (Fb 21) , svårt ramponerad flöt på vingarna med pontonerna uppåt.
Friberg , fastsurrad, var alltså under ytan.......

Lotsbåten i Viken larmades och tog itu med bärgningen
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Friedrichshafen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst