Fb nr 21 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)

Typ: Friedrichshafen FF 33E, FF 33L och FF 49C
14 st i MFV
I tjänst 1918-1922, se även Sk 2
Benämndes i Marinens Flygväsende för Friedrichshafen

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fb nr 21 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)

Inläggav Leif Fredin » 09 apr 2014, 10:38

Flygbåten nr 21
Typ: Friedrichshafen större (F.F.33E)
Tillverkare: Flugzeugbau Friedrichshafen G.m.b.H., Friedrichshafen, Tyskland
Tillverkningsnummer:

Torpeddepartementet, Stockholm 1918-09-11 med motor typ Benz 150 hk nr 686
Märkning 21

Bild

Totalhaveri 1919-05-20 vid Lidingöbro Wärdshus, Lilla Värtan.
Besättningen, ff löjtnant C-E Wilhelm Eckerström, pass ing K Olof Widmark omkom.

Utrangerad 1919. Gångtid 3 tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Fb nr 21 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 apr 2014, 18:42

Om haveriet 1919-05-20 skriver Arbetarbladet::

Hemsk flygolycka i Stockholm.
Ånyo två Svenska flygare dödade.
En hemsk flygolycka som krävde två människoliv inträffade på förmiddagen utanför Stockholm.
Kl. 1,55--(lite otydligt)--observerades ett av Flottans hydroplan F2?-(otydligt)-- mellan G.............((14 bokstäver)).. och Lidingö värdshus. Plötsligt hördes knallen av en explosion och flygmaskinen störtade ned på sjön.
Ombord befunno sig ingenjören vid flottan Widmark och löjt. Klas Eckerström, vilka båda omkom.
Maskinen ramponerades fullständigt.
Widmark slungades ur maskinen från 100m höjd Eckerström satt fastklämd i maskinens spillror när när en ångaren kom fram.

Hydroplanet föll med fören först och borrade ned sig i gytjan.
Widmark avled av ett slag i huvudet och Eckerström drunknade.
Ombord på ”Löparen”, som förde flaggan på halv stång , fördes de till Flottans station.

Tidningen skriver vidare, :.
Maskinen, en av de största och kraftigaste, var av Tysk tillverkning. Påpekar vidare att många olyckor inträffat med dessa Tyska plan samt frågar om dessa inte äro mindervärdiga ?

Ovanstående alltså vad tidningen skrev efter olyckan.... alltså ingen haveriundersökning ännu.

In Memoriam // Widfeldt säger:
Haveri vid provflygning , materielfel, ett stag lossnade och träffade propellern som splittrades.

Beträffande det jag säger om otydlighet ovan är det ju så att trycksvärtan förr ! Hade en tendens att ”flyta ut”.

[u]Senare tillägg[/u]::
Det jag skrev::En hemsk flygolycka som krävde två människoliv inträffade på förmiddagen utanför Stockholm. Kl. 1,55--(lite otydligt)--observerades ett av Flottans hydroplan F2?-(otydligt)-- mellan G.............((14 bokstäver)).. och Lidingö värdshus. Plötsligt hördes knallen av en explosion och flygmaskinen störtade ned på sjön.

Skall enl.Norrlands-Posten [u]uttydas[/u]:
kl 10,55 befann sig mitt mellan Gasaccumuniator och Lidingöbro värdshus, och gick fram på låg höjd,
då hördes plötsligt en stark knall och maskinen gick rakt på näsan ned i vattnet, gjorde innan den nådde vattenytan en halvomvändning och föll i vattnet med överdelen nedåt.
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 13 apr 2014, 16:57, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 

Re: Fb nr 21 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 apr 2014, 16:44

Lite mer om haveriet 1919-05-20 , vad GD skriver::
Platsen var på Värtan, ett stycke utanför Lidingöbro värdhus och planet var Fb 21.
Ljt. Vid flottan Claes-Emil Vilhelm Eckerström samt ritaren vid Torpeddepartementet Carl Olof Vidmark omkommo.
Fb 21 hade levererats för några månader sen från Tyskland och den gångna veckan varit uppe flera ggr. För vissa prov.
>>>Gångtid 3 tim >>> tyder väl på att ”det var små skutt” om man säger så...

Fb 21 bärgades in till Lidingöbros båtbrygga och har senare av en av flottans slupar förts till varvet.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Friedrichshafen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst