Sida 1 av 1

Tunnan i flygvapnet – Bertil ”Berra” Eriksson,

InläggPostat: 18 apr 2019, 21:51
av Bengt Ekbladh
https://www.youtube.com/watch?v=UEAMW00 ... ture=share
….ca 35 min.

Tunnan i flygvapnet – Bertil ”Berra” Eriksson, tidigare divisionschef på F 3
Den 1 september 1948 lyfte flygplanet Saab 29 Tunnan från Saabfältet för sin första provflygning.
Tunnan kom att utgöra en milstolpe i svensk flyghistoria och innebar en revolutionerande teknisk och taktisk höjning
av nivån hos vår flygindustri och Flygvapnet.
Konferencier Per Pellebergs, tidigare chefsprovflygare Saab
...
Förklaring till "landningshaverierna"

Kommande bok "De som aldrig kom hem"
….kommer att beskriva utförligt detta......ser framåt att läsa.

Re: Tunnan i flygvapnet – Bertil ”Berra” Eriksson,

InläggPostat: 19 apr 2019, 09:27
av Lars Sundin
Detta var ett för mig intressant föredrag därför att Bertil Eriksson för en aerodynamiknörd som jag klart säger vad som var problemet med att landa Tunnan. (Att skevrodren sänktes ned när man valde full klaff). Det som tidigare sagts har av i och för sig förståeliga skäl ibland varit litet "otydligt". Frid.

En lärorik historia; gamla missuppfattningar är svåra att stoppa. Att läsa i arkiv o d fordrar omdöme, de som skrev visste inte allt och man ska därför inte okritiskt tro på alla gamla dokument.

Ska bli intressant att se vad som står att läsa i den kommande bok Alf Ingesson Thoor nämner i Facebook-tråden i 29-gruppen (https://www.facebook.com/groups/saab29tunnan/ ). Själv skrev jag för flera år sedan en bloggning, som jag nu fick anledning att komplettera med en länk till Bertil Erikssons föredrag.
https://larsan13.wordpress.com/2011/11/ ... haverierna

Här ett gammalt inlägg på SFF forum om Tunnan och "ljudvallen", ett ord som en gång var vanligt och litet magiskt:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... -tunna.jpg