Flyghastighetsrekord för 60 år sedan

Här ser vi tacksamt länkar till intressanta filmer med tema flyg på Youtube och även andra siter på nätet. Det får vara gammalt eller modernt flyg, civilt eller militärt, allt från modellflyg till största flygplantyperna.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flyghastighetsrekord för 60 år sedan

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 jan 2019, 17:50

Flyghastighetsrekord för 60 år sedan....Tunnan.
….
Tyvärr ingen Film, men hör hur det gick till.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... z_Yx722QEw
….
I år är det 60 år sedan, ett på den tiden, uppmärksammat världsrekord sattes och snoddes från amerikanarna i början på kalla kriget. Rekordet togs av en pilot vid Upplands flygflottilj i planet J29B.
Det var på Upplands flygflottilj dåvarande F16/F20 strax utanför Uppsala som piloten Anders Westerlund steg in i planet J29B även kallat "tunnan", för att försöka slå det dåvarande hastighetsrekordet som hölls utav amerikanarna vid kalla krigets början.
– Redan efter tio minuter med full gas så varnade instrumenten för överhettning men Anders hade gett sig sjutton på att han skulle ta sig till Sundsvall och tillbaka berättar Ingemar Nilsson från Ärna kamrat och veteran förening.
Trots den överhettade motorn slog Anders Westerlund amerikanarnas rekord och det nya hastighetsrekordet hamnade 977 km/h. Men ungefär ett år efter Westerlunds rekord så tog amerikanarna tillbaka rekordtiteln.
Efter att inslaget om flyghastighetsrekordet sänts kontaktades P4 Uppland av bekanta till Anders Westerlund som berättade att Anders var vid god vigör och hunnit fylla 93 år och att Anders gärna ställde upp på en intervju gällande flygrekordet.
– Det kändes ganska bra och efteråt möttes jag av en general från flygstaben som skulle kontrollera att det fungerade och han spände ögonen i mig och sa "Var det nödvändigt att du slog det här rekordet? Så eftertryckligt! För nu kommer amerikanarna försöka ta tillbaka rekordet." Jag blev ganska paff för jag hade inget svar förklarar flygpiloten och tidigare rekordhållaren Anders Westerlund.
Lyssna mer ….
...
Tack Lars Sundin , fb för tippset!
Bengt Ekbladh
 

Återgå till Flygfilm

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst