105001, LG 105

I tjänst i FV 1944-1945 (endast utprovning)
Antal i FV 1 + 5 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

105001, LG 105

Inläggav Lars Larsson » 16 feb 2014, 16:38

(105001)
LG 105
Typ: Flygindustri Fi-3
Tillverkad av AB Flygindustri, Halmstad
c/n:
Tillverkningsår: 1944


1944-03-07 Levererad till FC
1944-04-28 Haveri vid Östervarv,Skänninge.Brusten svetsfog i vinginfästningen.Ff flygingenjör Åke Arvid Lennermark hoppade men omkom (trasslade in sig i skärmlinorna) och observatör ingenjör Erik Jansson hoppade.

Gångtid: 13,19 timmar
Senast redigerad av Lars Larsson 22 feb 2014, 14:27, redigerad totalt 1 gång.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: (9001), LG 105 /105001

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 feb 2014, 19:19

Lars Larsson skrev:(9001) LG 105
Typ: Flygindustri Fi-3
Tillverkad av AB Flygindustri, Halmstad
c/n:
Tillverkningsår: 1944
1944-03-07 Levererad till FC
1944-04-28 Haveri vid Östervarv,Skänninge.Brusten svetsfog i vinginfästningen.Ff flygingenjör Åke Arvid Lennermark hoppade men omkom (trasslade in sig i skärmlinorna) och observatör ingenjör Erik Jansson hoppade.
Gångtid: 13,19 timmar


Nu var det väl Prototypen till LG 105 benämt 105001 som havererade och var enda som testades av Flygvapnet.
Kan ha varit B5 7060 som var dragare.
Nedan en del ”klipp” (obs inte i datumordning , men ger kanske lite mer insikt.)

Six of this aircraft were built

>>Ett provflygplan var klart för flygprov i februari 1944. Första bogserstarten skedde den 16 mars men redan den 28 april 1944 totalhavererade provplanet till följd av vingbrott.<<

>>a larger glider - Fi-3 - was designed by the company. This aircraft could carry a crew of two and ten soldiers. A glider aircraft for evaluation was ordered and delivered in February, 1944. It got the Air Force designation Lg 105 (and the Sw/AF No 105001). >> 

>>Trials began immediately after the glider was delivered. A B 5 dive-bomber was used as tug. At a routine test flight in April, the glider broke up in the air. The accident was caused of broken screws where the wing spar was fixed to the fuselage.>>  
>>After all, five new Lg 105’s were ordered by the Air Force. Three gliders were built by AB Flygindustri, but further tests showed that the design was too weak structurally. The whole project was cancelled in September 1945.>>
>>As a preparation for the glider project, about 30 B 5’s were fitted with hooks for towing by SAAB at Trollhättan.><   

>>28  april 1944 havererade provflygplanet vid bogsering under maxlastprov på 1500 meters höjd utanför Skänninge söder om Motala. Flygplanet råkade i kraftiga vibrationer varvid stora delar av flygkroppens och vingarnas beklädnad slets loss, varefter flygplanet råkade i okontrollerbart läge. Besättningen, två flygingenjörer från FC, genomförde fallskärmsuthopp. Bärlinorna till förarens skärm utvecklades dessvärre ej helt, utan han slog i marken och omkom. Orsaken till haveriet angavs till en felaktig svetsfog i bultbeslaget i vingens infästning i kroppen. Senare misstänktes även ett konstruktionsfel avseende bultarnas bärighet i nämnda beslag.  
AFI hade redan förberett serietillverkning av en första serie på trettio lastglidare och detaljer till de fem första var under hösten 1944 redan tillverkade. Efter erbjudande om leverans av fem Fi 3 antog flygvapnet detta. Fem flygplan provflögs och kring årsskiftet 1944-1945 levererades de två första till F 14. Intresset för fortsatta Fi 3 var dock i botten varför hela programmet avslutades hösten 1945.><

>>annullerades beställningen hos AB Flygindustri.>>

><kom planet även att målas på gängse flygvapenmanér; grågrön ovansida och ljust blågrå undersida. Färgen sprutades utan maskering. Nationalitetsbeteckningar i fyra positioner (ej på vingarnas ovansidor). I övrigt förekom inga beteckningar, registreringsnummer el. dyl. Endast ett litet rödakorsmärke (indikation för förbandslåda) på ömse sidor kroppen omedelbart bakom lastdörrarna.><  

>>Planet var utrustat med dubbelkommando, side-by-side, eftersom piloterna satt bredvid varandra. Flygkroppens främre del var av en svetsad stålrörskonstruktion klädd med faner medan bakkroppen var en skalkonstruktion av fanér på träspant. Vingen var försedd med en genomgående huvudbalk och fäst mot kroppen med svetsade bultförband. Landstället bestod av två huvudhjul, och en fjädrande inbyggd nosskida samt en sporrstötdämpare i bakkroppen.
Bästa glidtal: 1:15><

>>Prototypen provflögs i mars 1944 och överfördes till Försökscentralen (FC) på Malmslätt för fortsatta prov. Som bogserflygplan vid transportflygningen från Halmstad användes en bogserutrustad B 5 från F 6
Proven omfattade bogserprov med olika hastigheter, lastningsprov samt start- och landningsprov. Det konstaterades att Fi-3 var stabilt och mycket lättfluget och hade utmärkta flygegenskaper. Det kunde till och med lätthet utföra avancerade manövrer, som till exempel looping och roll.><
>>Den 28 april 1944 havererade provflygplanet under en bogsering på 1 500 meters höjd söder om Motala.
Totalt beställde Flygvapnet sex glidflyplan, varav bara ett utöver prototypflygplanet levererades till F 14 Halmstad i januari 1945. I Flygvapnets tjänst hade de beteckningen Lg 105. De övriga fem, som fanns med i krigsplaceringsplanen, bogserades över till Bulltofta flygplats efter att Kockums Flygindustri i Malmö övertagit dem. Tanken var, att förse civila flygbolag med transportkapacitet, men några intressenter fanns inte, eftersom utvecklingen hade gått förbi flygplanstypen.><
Bilder finns här :

http://www.avrosys.nu/fi3rediviva/foton.htm

http://www.avrosys.nu/fi3rediviva/foton2.htm

Bilder och data finns i Ikaros 2003

LG 105, 9001 levererades till F14 1945-01..
Bengt Ekbladh
 

Re: 9001, LG 105

Inläggav Leif Fredin » 18 feb 2014, 09:00

Några anteckningar från Krigsarkivet, Flygförvaltningen 1944 angående Lg 105


MF H 45:47/CVM avd VI nr H 174, Rapport nr Fc/Fl-333:8 daterad 1944-04-27
Prov med bogsersläp B 5 – Lg 105
anger bla
”Fpl har ännu ej erhållit något registreringsnummer. I fortsättningen kommer, såvida ej andra direktiv erhållits, nr 105001 att användas.

B 5 nr 7096 med motor My XXIV nr 601.
”De första proven voro förlagda till Hässlö.”


MF H 45:96 till AB Flygindustri, Halmstad daterad 1944-12-09
Lg 105. Utrustning, registreringsnummer.

Fpl skola förses med registreringsnummer 9001, 9002, 9003, 9004, 9005 resp, vilka placeras enligt Eder ritn Fi 3.00-05.


MF H 89:1 till CF 1 daterad 1944-06-22
Lg 105 nr 105001; kass.
Fpl typ Lg 105 nr 105001 (provfpl) har kasserats av FF och skall avföras från Eder uppbörd.

Eventuellt användbara delar såsom bultar och dylikt skola påföras Edert eller CVV materialförråd efter överenskommelse mellan Eder och SCVV.

Återstoden brännes eller försäljes på författningsenligt sätt under iakttagande av bestämmelserna i flygstyrelsens skrivelse den 29/1 1935, MB nr 180.

På Kungl flygförvaltningens vägnar
B. Westergård
Byråchef


Leif Fredin
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 9001, LG 105

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 feb 2014, 18:24

Tack Leif.
Ett litet tillägg om hur beställningarna gavs:
1943-08-27 beställs ett provflygplan (MA H 050:31), som havererar 1944-04-28.
1944-09-12 beställs 5 plan,(MA H 45:79) men annulleras 1945-09-25, (MA 45:59)

1947-01-08 :Skrivelse (MA 19:2), F14 har haft 5 st. lastglidplan stående hos sig för
AB Flygindustris räkning, (ingen hyra skall tas ut), nu skall samtliga mallar och verktyg
sändas till bolaget
Bengt Ekbladh
 

Re: 9001, LG 105

Inläggav Lars Larsson » 22 feb 2014, 14:26

Hej Leif och Bengt, tack för utredande svar!

Anledningen att jag la in Lg 105 som 9001-9005 var att det i Flyghistorisk Revy om MFI flera gånger talas om "de fyra kvarvarande Lg 105", vilket skulle tyda på att det bara var 5 Fi-3 som tillverkades. På sidan 37 är det dessutom en bild på en rad av just 4 Fi-3.
Men era inlägg klargör ju att det i alla fall beställdes 1 + 5 st.
Om det sedan byggdes färdigt 4 eller 5 förutom den som havererade kanske är en akademisk fråga, eftersom varken flygplanen eller regnumren 9001-5 kom till användning.
Men en intressant diskussion är det i alla fall ! :D

Jag byter rubrik på den havererade och lägger in en ny 9001 tillsvidare,så får vi se om mera info kommer fram så småningom.

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50


Återgå till Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst