Sida 1 av 1

SE-XVN, Piper PA-22-108 Colt

InläggPostat: 23 feb 2021, 11:44
av Sven-Erik Jönsson
SE-XVN
Typ: Piper PA-22-108 Colt
c/n: 22-9391 (EAA 934)
Tillverkad år 1962

Fd LN-IKN, haveri 1972-12-24, (SE-KYI) ej använt
Eo 2001-11-01 SE-XVB reserverat av Nils-Erik Forsberg. Ölandsbro som köpte flygplanet av S Polstrand, som ett påbörjat experimentbygge. Det var då dukat, men olackerat, saknade motor, instrumentering, och kabininredning.
Byggtillstånd 2001-12-18 Nils-Erik Forsberg, Ölandsbro som byggde om det till nuvarande utförande.
Flygtillstånd 2004-06-02 Nils-Erik Forsberg, Ölandsbro
Registrerad 2007-06-20 Nils-Erik Forsberg, Uppsala
Ca 2010-2013 J Davidsson, Ekshärad
2013-12-12 WE Aeroflyg, Edsvalla
Ca 2018 L Ring, Kil

002-1171252.JPG
SE-XVN på Falköping, ESGK den 2018-06-02. Nils-Erik Forsberg, Ölandsbro har byggt om flygplanet till nuvarande utförande. Foto: Sven-Erik Jönsson


002-1171253.JPG
Cockpit i SE-XVN fotograferad på Falköping, ESGK den 2018-06-02. Foto: Sven-Erik Jönsson

Re: SE-XVN, Piper PA-22-108 Colt

InläggPostat: 28 feb 2021, 14:26
av Hans Spritt
SE-XVN (10.06.20).jpg

SE-XVN på Köpings flygfält 10 juni 2020.
Foto: Hans Spritt.

Re: SE-XVN Piper PA-22-108 Colt

InläggPostat: 02 maj 2023, 10:19
av Paul R Compton
WE Aeroflyg KB, Edsvalla var ägare fr.o.m. 20131212 tills 2019.
Denna Colt fick aldrig beteckningen SE-XVB tilldelat, bara (SE-KYI[1]) under 1994 och därefeter SE-XVN år 2001. Olycksplats i Norge 1972 sägs vara Namdal enligt olika flygforum men bekräftelse önskas. Enligt en fd ägare är - efter ombygge, omklassning och motorbytte till en O-320-E2A - korrekta nuvarade typbenämningen en Piper PA-22-108 Colt/Javelin!

Sources: TS online registeret, EAA, TS & ASN