Lars Larsson skrev:8007 G 101
.....
1944-06-16 Haveri på F4. Frikopplingen av bogserwiren blockerad.Ff korpral C-Å.Åhgren omkom.
1944-07-25 Kasserad.
Gångtid:
Tidning säger så här om olyckan dagen efter:
>>Glidflygplanet hade startats med vinsch, då övningsledaren som skötte vinschen märkte att bogserlinan inte utlösts av föraren. Han försökte då kapa linan , med härför avsedd anordning på vinschen. Stållinan blev emellertid inte fullständigt avhuggen. Innan övningsledaren hunnit vidta andra åtgärder störtade flygplanet. Vid nedslaget torde föraren ha ljutit en ögonblicklig död.
Vid en
första undersökning konstaterades , att planets utlösningsanordning för bogserlinan
fungerade utan anmärkning. Lite motsägelsefullt ?
Ovanstående är från en tidning dagen efter olyckan,och innan haveriundersökning gjorts.
Någon som har läst haveriprotokollet eller har mer info ?
Bengt