SE-FLA, Piper PA-25-260 Pawnee

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-FLA, Piper PA-25-260 Pawnee

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 06 maj 2015, 08:50

SE-FLA
Typ: Piper PA-25-260 Pawnee
c/n: 25-4487
Tillverkad år 1967

Fd LN-VYM
Registrerad 1970-04 Gullviks Fabriks AB, Malmö, "11" (1975)
1976-01 Laroy Flyg AB, Malmö
1981-08 Laroy Flyg AB, Malmö-Sturup
198 x ? Skövde Flygklubb, Skövde (ombyggt till bogserfpl) (När ?)
1991-06-25 O Bergman, Skövde
1992-03-17 Östra Sörmlands Flygklubb, Södertälje (ersattav SE-KMP)
1994-02-24 AB Nyge-Aero, Nyköping
1994-06-30 Eskilstuna Flygklubb, Eskilstuna (experimentklassad)

002-1064369.jpg
SE-FLA på Eslöv 1970-05-02. Foto: Lars E Lundin.
002-1064369.jpg (142.92 KiB) Visad 4246 gånger


002-1089256.jpg
SE-FLA 1971. Plats ej känd. Diabild ur Freddy Stenboms samling.
002-1089256.jpg (128.45 KiB) Visad 4246 gånger


002-1056236.jpg
SE-FLA vid VM i segelflyg på Ekeby, Eskilstuna den 17 juni 2006. Foto: Lars Henriksson.
002-1056236.jpg (245.74 KiB) Visad 4246 gånger
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-FLA, Piper PA-25-260 Pawnee

Inläggav Hans Spritt » 31 maj 2015, 19:27

SE-FLA.jpg

SE-FLA i hangar på Nyge Brandholmen 12 maj 1974.
Foto Hans Spritt.
Hans Spritt
 
Inlägg: 1449
Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38

SE-FLA Piper PA-25-260 Pawnee C>EAA PA-25 Pawnee

Inläggav Paul R Compton » 22 jan 2016, 14:07

Inregistreringsdatum 19700413. YoM är 1967 enligt US Export CofA daterad 19671221. Korrekt typben. sedan 20100114 för denna Piper PA-25-260 Pawnee C är EAA PA-25 Pawnee.

Source credits: Riksarkivet & TS online registret
Paul R Compton
 
Inlägg: 3488
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-FLA, Piper PA-25-260 Pawnee

Inläggav Bernt » 14 feb 2024, 22:13

Hej
Hittade detta fantastiska register i kväll. Då tittar man ju lite efter flygplan man flugit och vad som hänt med dom.
Det var ju frågetecken bakom SE-FLA i registret ovan om när den kom till Skövde. Jag flög hem den till Skövde från Laroy i Malmö den 16 dec 1983 även om övertagandet och inflygningen skedde i Eslöv samma dag.
Den hade bra klös med 260 hp och en stor tvåbladig omställbar propeller det första året som dock byttes till en fyrbladig Hoffman. Blev tystare men steg sämre. Skall kolla om vi har någon bild från Skövdetiden. Flyger fortfarande i Eskilstuna Seglflygklubb.
//Bernt
Bernt
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 feb 2024, 21:52


Återgå till SE-FAA -- SE-FZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst