Sk 10 nr 5533, 533

Antal i Flygvapnet: 25 st
I tjänst 1932-1945

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 10 nr 5533, 533

Inläggav Leif Fredin » 25 jun 2014, 08:19

Sk 10
Typ: Raab-Katzenstein R.K.26 Tigerschwalbe
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 17

Godkänt 1933-11-29
F 5 formation 1933-11-30. Motor typ Ca nr 14132.
Numrerat 5533
Verkstad 1933-12-12. Utbyte av de yttre bultarna i sporrfjädringen, amortissörer samt reparation av sporrskopa.
Formation 1933-12-13.
Verkstad 1933-12-14. Reparation av huvudbränsletank.
Formation 1933-12-16.
Förråd 1934-02-01 jml FS skrivelse av 26/1
Verkstad 1935-05-23. Uppmontering och modifiering.
Formation 1935-07-03.

Bild

Verkstad 1935-10-14. Liten motoröversyn.
Formation 1935-10-28.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-39
Registreringsnummer 533 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Till CVM 1936-05-02. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ CA nr 14133 inmonterad
F 5 formation 1936-06-09
Verkstad 1936-11-07. Undervingen varit nedmonterad för kontroll av dess infästningspunkter i kroppen.
Formation 1936-11-17.
Verkstad 1936-12-02.
Formation 1937-01-11.
Till CVM 1937-01-23. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14141 inmonterad.
Formation 1937-03-01

Haveri 1937-05-09 i Malmö.

F 5 verkstad 1937-05-10. Reparation efter haveri. Utbyte av undervinge (tagen från fpl nr 542).
Formation 1937-05-11.
Verkstad 1938-01-20. Ommärkning. Undervinge och sidoroder ha varit bortmonterade.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1938-01-26.
Verkstad 1938-07-18. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14145 inmonterad
Formation 1938-08-03

Nödlandning 1938-10-31 vid Ljungbyhed. Fpl slagit runt.
Total flygtid: 535 tim
Motor: Ca nr 14145
Total gångtid; 232 tim
Ff löjtnant Rehnberg oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: sidorodret skadat.
Kostnader 300:- kr

F 5 verkstad 1938-11-01. Reparation efter haveri. Kroppen riktad vid fenans bakre infästning. Reparation av mindre hål på övervingens översida. Utbyte av fena och sidoroder. Utbyte av höger landningsställsben m.m.
Formation 1938-11-17.
Verkstad 1939-11-07. Liten översyn.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-4
Formation 1940-07-17 (?)

Haveri 1940-11-21
Motor: Ca nr 14142
Ff kadett Paulsson oskadad
Orsak till haveri: Kollision med fpl Sk 10 nr 525 på grund av hård vind. Olyckshändelse.
Skador flygplan: Undervinge rep.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Haveri 1940-11-28. Utbyte av höjd- och sidoroder.

Kasserat 1942-06-26. Gångtid total 904.35 tim. ”Sedan all utrustning och erforderlig reservmateriel tillvaratagits för F 1 depå räkning, skall fpl överlämnas till F 9 depå. Materielen är avsedd att användas som attrapper.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst