Sk 9 nr 5106

Antal i Flygvapnet: 10 st
I tjänst 1931-1947

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 9 nr 5106

Inläggav Leif Fredin » 06 feb 2014, 11:54

Typ: de Havilland D.H.60T Moth Trainer
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Stag Lane; England
Tillverkningsnummer 1703

Ex G-ABKP

F 5 formation 1931-07-10 med motor typ Gp II nr 2146.

Numrering 5106

Nödlandning 1931-07-16. Propeller, vänster undervinge och vänstra sidan av landningsstället skadade.

F 5 verkstad 1931-07-16. Reparation
Formation 1931-07-21.
Godkänt 1931-08-11

Totalhaveri 1931-09-01, kollision i luften med Sk 9 nr 5112
Ff löjtnant B. Brehm omkom

Av besiktning och förhör framgår att skadan föranletts av:
En felmanöver förmodligen av ledarplanet i gruppen. På grund av att manövern utförts i formering med relativt små luckor och avstånd, har denna i och för sig obetydliga felmanöver föranlett kollisionen. Av förhöret framgår att ingen kan anses ersättningsskyldig för genom kollisionen uppkomna skador.

Order att med löjtnant Behm som ledare och sergeant Vogeler i grupp öva avancerad flygning. Lötnant Thunberg erhöll order av löjtnant Behm att ligga nummer 2 i gruppen. Övningen avsåg looping, roll och halvroll. Efter starten och på c:a 700 meter utfördes 3 st. looping, därefter 3 st. roll. Härefter bildades kolonn och halvrol utfördes 3 gånger. 2 st. topproll utfördes i kolonn, härefter återsamling i V-formering med riktning mot Skäralid. Ledaren gav först rolltecken med händerna och härefter fastställt tecken för roll med vingtippning. Luckor c:a 35-40 meter. Avstånd c:a 15 meter. Ledaren hade förut börjat rollen omedelbart efter vingtippningstecken, vilket även skedde vid denna roll, varefter alla började samtidigt åt vänster. Ingen höjdskillnad hölls vid tillfället. Ingångshastigheten c:a 170-175 km/tim. Ledaren iakttogs till vertikalläge, varefter horisontmärke hölls. Vid nästan ryggläge träffades löjtnant Thunberg av ett hårt slag förmodligen av ledareplanets vinge, och samtidigt hördes ett brak. Ett ögonblick efter detta fick löjtnant Thunbergs plan ett nytt slag. Vänster undervinge hängde lös, och flygplanet gick i spin, ledaren iakttogs icke vidare. Flygplanet passerade ett moln under löjtnant Thunbergs försök att lösgöra sig. Fastspänningsremmarna lösgjordes icke vid sprintens utdragande, utan måste remmarna särskilt lösgöras. Nedslag skedde i omedelbar närhet av de två störtade planen. Löjtnant Thunberg undersökte löjtnant Behm, som hade slungats ut genom flygplanets sida men icke var fastspänd.


Kasserat 1931-09-18 med motor typ Gp II nr 2146
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Sk 9 nr 5106

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 feb 2014, 21:28

Leif Fredin skrev:Typ: de Havilland D.H.60T Moth Trainer
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Stag Lane; England
Tillverkningsnummer 1703
Ex G-ABKP
....
Totalhaveri 1931-09-01, kollision i luften med Sk 9 nr 5112
Ff löjtnant B. Brehm omkom
..,,
Kasserat 1931-09-18 med motor typ Gp II nr 2146


Totalhaveri 1931-09-01 inträffade vid Bonarp
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 9, DH 60T Moth Trainer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst