Sk 9 nr 5104

Antal i Flygvapnet: 10 st
I tjänst 1931-1947

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 9 nr 5104

Inläggav Leif Fredin » 06 feb 2014, 10:47

Typ: de Havilland D.H.60T Moth Trainer
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Stag Lane; England
Tillverkningsnummer 1701

Ex G-ABKN

Godkänt 1931-07-08 som Sk 9 nummer 5104

F 5 formation 1931-07-10 med motor typ Gp II nr 2144.

Haveri 1931-08-20 vid landning varvid sidorodret och undervingarna skadades.

Verkstad 1931-08-20. Haverireparation.
Formation 1931-08-21.

Haveri 1931-09-09.
Skador: Övre högra ramstycket brustet vid spant nr 2. Stagröret på höger sida mellan spant nr 2 och nr 3 knäckt. Spant nr 2 knäckt vid nedre högra ramstycket.

Verkstad 1931-09-09. Haverireparation, motorbyte. Motor typ Gp II nr 2182 inmonterad.
Formation 1931-10-16.

Haveri 1931-10-22. Kollision med annat flygplan på marken.
Skador: Höger övervinge. Båda balkarna sönderslagna av propeller.

Verkstad 1931-10-22. Påmontering av ny höger övervinge.
Formation 1931-10-22
F 5 formation Västerås 1931-11-01. F 5 skolavdelning förlagd till Västerås under tiden 1/11 – 15/12 1931.

Haveri den 1931-11-10. Kollision i luften med 5103.

Kasserat 1932-01-29. Flygtid 152:30 tim. Antal flygningar 760 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: Sk 9 nr 5104

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 feb 2014, 20:35

Leif Fredin skrev:Typ: de Havilland D.H.60T Moth Trainer
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Stag Lane; England
Tillverkningsnummer 1701
Ex G-ABKN
...
Haveri den 1931-11-10. Kollision i luften med 5103.
Kasserat 1932-01-29. Flygtid 152:30 tim. Antal flygningar 760 st.


Haveriet 1931-11-10. Kollision i luften med 5103, hände "runt" F1 Västerås
Bengt Ekbladh
 

Re: Sk 9 nr 5104

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 mar 2019, 20:28

Sk 9 nr 5104

Om kollisionen mellan 5103 och 5104 1931-11-10

Under flygning i 3-grupp på ca 100 m höjd över F 1 fält, kom mittenflygplanet (5104) för nära gruppchefen (5103) under flankformering. Denne svängde då åt vänster, varvid planets stjärtparti kom in och fastnade i fpl 5104 vänstra vingställ. Sammankopplade på detta sätt, fortsatte planen i långsam vänstersväng, slog i marken och totalhavererade. Föraren i 5103 erhöll ryggskador, medan den andre föraren undkom i det närmaste oskadd.
Bengt Ekbladh
 

Re: Sk 9 nr 5104

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 jun 2019, 14:07

Sk 9 nr 5104
...
Bild av Sk 9 nr 5104 på nosen efter koll med 5103 1931-11-10
...
Pilot i 5104 var Stig Wennerström... undkom i det närmaste oskadd
...
Bilden hittas om man söker på google
Stig Wennerström's aircraft accident 1931.jpg
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 9, DH 60T Moth Trainer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst