Sida 1 av 1

Sk 11A nr 5519, 519

InläggPostat: 22 jun 2014, 12:44
av Leif Fredin
Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 51

Till CVM Teknologkurs 1935-07-06 med motor typ GpM nr 8120
Numrerat 5519
Godkänt 1935-07-06
Till CVM verkstad 1935-08-30. Sporrstället justerat. Diverse smärre justeringar utförda.
Överlämnat till F 5 1935-09-07.

Haveri 1935-09-17
Motor: GpM nr 8120
Ff underlöjtnant Rosén oskadad
Orsak till haveri: Vindkast i start.
Skador flygplan: Stora skador å vingställ, fena, sidoroder och baldakin. Mindre skador å kroppens bakre del och landningsstället. Propellern splittrad.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

Verkstad 1935-09-17. Reparation.
Formation 1935-11-22.
Till CVM 1935-12-19

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-23
Registreringsnummer 519 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

F 5 formation 1936-03-01
Verkstad 1936-07-29. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8121 inmonterad
Formation 1936-08-10
Till CVM 1936-12-16. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8424 inmonterad
F 5 formation 1937-01-09
CVM 1937-08-07. Liten fplöversyn.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 5 formation 1937-09-28.

Bild

Verkstad 1937-10-14. Målning av vingar samt omreglering.
Formation 1937-10-21.
Verkstad 1938-12-02. Utbyte av vänster undervinge.
Formation 1938-12-06.
Till CVM 1939-05-05. Stor översyn. Motor typ GpM nr 8415 inmonterad
F 5 formation 1939-10-18
Överlämnat till F 4 1940-05-18 som
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-73

Bild

Överlämnat till F 4 1940-09-30
Märkning 4-73
Förråd 1941-09-26. Fpl ur tjänst i väntan på nya förgasarflottörer
Formation 1941-11-17.
Till CVM för 1941-12-15. Liten översyn. M motor typ GpM nr 8413 inmonterad
Till F 4 1942-03-02
Överlämnat till F 11 1942-05-23
Överlämnat till F13 1944-05-09
Överlämnat till F 11 1944-06-21 som lån
Återlämnat till F 13 1944-08-08
Verkstad 1944-11-20; liten översyn, motorbyte. Motor typ GpM nr 8810 inmonterad
Från flygverkstad 1944-12-11
Verkstad 1945-07; reparation
Från flygverkstad 1945-08-16

Haveri 1947-08-03
Motor: GpM nr 8810
Mek vicekorpral Cleverdahl oskadad
Orsak till haveri: Startning av motor utan att tillse att bromsklotsar lågo för hjulen
Skadornas omfattning: Propeller kassabel
Beräknad kostnad 300:- kr

Verkstad för haverireparation. Påbörjad 1947-08-03, klar 1947-08-16
Kasserat 1949-07-12. Gångtid 1830 tim. Motor typ GpM nr 8810. Dåligt tillstånd, ej flugit på länge.

Re: Sk 11A nr 5519, 519

InläggPostat: 22 jun 2014, 16:04
av Mats Averkvist
Vad är det som sitter uppe på/vid tanken? Och vad är det som sitter på bakkroppen ovanpå och under? Ser ut som en varningslampa... Dessa attrialjer fanns även på maskinen då den senare var på F 13, då märkt 13-19. Värt att notera är att flygplanet också hade förlängt avgasrör...

Re: Sk 11A nr 5519, 519

InläggPostat: 22 jun 2014, 18:55
av Bengt Ekbladh
Mats Averkvist skrev:Vad är det som sitter uppe på/vid tanken? Och vad är det som sitter på bakkroppen ovanpå och under? Ser ut som en varningslampa... Dessa attrialjer fanns även på maskinen då den senare var på F 13, då märkt 13-19. Värt att notera är att flygplanet också hade förlängt avgasrör...


Liknande kan ses på F6-91 och hon lär vara 599

Ja vad är det?
Bengt